Støt mot magen

Naomi R

Blir kjent med forumet
I går var jeg med på ungdomsklubben der jeg jobber, og under en lek så fikk jeg en stol dyttet kraftig mot nedre del av magen. Det gjorde ganske vondt, men jeg roet meg med at magemuskler og fett sikkert tok støten og at babyen er veldig beskyttet inni der. Tror også støtet var rett over der livmor faktisk ligger akkurat nå. Men da jeg våknet idag kjente jeg at støtet nok var en del hardere enn jeg trodde, for jeg er veldig øm i magen - så etter å ha lest en artikkel om det på nhi.no så tok jeg en telefon til legevakten for å være sikker.

Dama som tok telefonen var veldig kort, og da jeg sa jeg var 15 uker på vei så sa hun "ja, når du er under 20 uker så er det ikke mye vi kan gjøre uansett, dessverre". Ordene traff meg rett i brystet og plutselig ble jeg skikkelig redd. Jeg sa ifra at jeg syns dette var en veldig rar ting å si til en gravid som ringer inn og er bekymret, og hun tonet seg noe ned etter dette og spurte om jeg hadde feber, kramper e.l. Jeg klarte liksom ikke å snakke lenger, for gråten sto i halsen min. Nå er jeg skikkelig ute av det, selv om jeg vet det mest sannsynlig har gått bra siden støtet jo ikke traff livmor direkte.

Tror nok du kan slappe av, jeg har en mor som fikk en ganske hard fotball i magen en gang da hun var gravid, og hun gikk det veldig bra med. Ville uansett bedt om å få en ul for å få bekteftet at alt står bra til inni der hvis du er veldig bekymret :)

Syns det var lite hensynsløs måte å svare på av henne. Håper hun bare hadde en dårlig dag!
Sannsynligvis så har det nok gått helt fint. Babyen er jo godt beskyttet i magen.
Og så lenge du ikke har smerter, eller begynt å blø, så var det nok deg det gikk ut over, og ikke den lille i magen.
Men om du begynner å blø, eller får magesmerter, så ville jeg nok ringt igjen.

Har samme erfaring med legevakt dessverre.
Så lenge man er under x antall uker så virker det som om de bare avfeier.
Fikk samme beskjed;
Det er ikke noe vi kan gjøre for deg uansett.

Håper og tror at dette går bra. Men skjønner bekymringen din ❤
Masse lykke til

Legevakten er ubarmhjertige frem til man er lenger på vei, kjipt å bli møtt på den måten.

Ta alltid bekymringer med jordmor, hun pleier å være empatisk. De i tlf på legevakta er bare sorteringsmaskiner.

Det sagt er det mye vann rundt baby i livmoren så tidlig så det er ganske god støtdemping selv om livmoren er over symfysen.
Jeg ble sparket i magen av storebror flere ganger under andre graviditet, en gang hoppet på magen, det fikk helt fint.

Du kan jo ta en telefon til Jordmor i dag, kansje be om å få sjekket hjertelyd og eller en ul. Kan være greit å få roet nervene dine, selv om det sansynligvis gikk helt fint :Heartred

Takk for betryggende og gode råd. <3 Kanskje lurt å ringe jordmor ja, så slipper jeg tenke mer på det.

Back
Topp