Størrelse vs. lokasjon

Totoro^-^

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Novemberlykke 2015
Høsthjerter 2017
Hvis du skulle flyttet, ville du valgt et større hus/leilighet men som befinner seg litt langt fra jobb/sentrum eller en mindre, men veldig godt plassert bolig?

Plassering er for meg aller mest viktig, men størrelse er også viktig. Men for meg er ikke størst nødvendigvis best.

Jeg er vokst opp i Oslo, men året jeg fylte 16 år flyttet mine foreldre ut av byen til Akershus. Der fikk de seg et hus som var mer en dobbelt så stor som leiligheten jeg er vokst opp i. Og jeg kan skjønne det, det er et fint hus. Og jeg bodde der selv til jeg var 21 år. Så flyttet jeg til Kristiansand og bodde der i 4 år.

Da jeg kom tilbake til Kristiansand fikk jeg meg fulltidsjobb og bodde litt hjemme hos mine foreldre. Rett og slett for å spare opp nok penger til egenkapitalen. Jobben ligger i Oslo. Uansett: etter å ha bodd hjemmefra i fire år klarte jeg ikke fatte hvordan jeg orket pendlingen fra jeg var 16-21 år. Jeg bare orket ikke.

Så jeg sparte alle pengene mine og seks måneder senere kjøpte jeg meg min første leilighet i Oslo. En leilighet på 28 kvm. Jeg bare orket ikke pendlingen. Å pendle minst 1-1 1/2 time hver vei hver eneste dag var virkelig ikke verdt det. Å kaste vekk 3 timer hver eneste dag på pendling var ikke noe for meg.

For meg er det viktig å ikke være avhengig av bil. Jeg har ikke lappen, og selv om jeg en dag tar den, så har jeg bare ikke lyst til å trenge det.

I mai i fjor gikk min drøm i oppfyllelse: min samboer og jeg kjøpte oss en 4-roms i Groruddalen, bare 10 minutter med banen fra jobb. Og jeg må si det: det er så verdt det. Det er virkelig vidunderlig. Nå bruker jeg maks en halvtime til jobb hvis banen er forskina, vi ser ned på t-banen, og det er 20 minutter inn til sentrum. Akkurat passe. Masse natur og skog, samtidig veldig sentralt.

Selv om jeg liker stedet mine foreldre bor kunne jeg aldri tenkt meg å bo der selv. For meg er et godt kollektivtilbud veldig viktig, å kunne gå til de fleste steder, det å ha nærhet til det meste. Så greit, vi bor på 85 kvm, som for meg er stort, men det er ikke et hus, men det er helt greit. Jeg tror ikke jeg har lyst på så stort uansett. :)

Jeg ville nok valgt noe som var nærmere jobb, men hadde ikke trengt å bo sentralt ;-)

Vi valgte større plass, mindre sentralt. Vi har15 min kjøring til nærmeste by. ( under ti min til fire mindre tettsteder/handlesteder)

Har stort hus langt fra jobb (17 km) men kunne aldri tenkt meg å flytte nærmere. Da hadde jeg fått naboer! Og det vil jeg ikke ha for mange av ;)

Neste gang ønsker vi oss stort hus med masse plass til venner og familie. Det må gjerne være litt langt unna nærmeste by. Men ikke særlig mer enn 20-30 minutter.

Vi har hus 30km fra jobben, men nære nok til butikker, bhg, skole, lege, kino og det man trenger i det daglige.
Vi har skogen 2 min unna huset, et rolig nabolag og stor hage.

Vi hadde aldri valgt beliggenhet over størrelse eller nærhet til sentrum/jobb. :)

Både og. For meg er ikke gigantisk plass noe must. Så lenge vi har nok soverom, åpen stue/kjøkken løsning og et bad man faktisk kan bevege seg i så er jeg fornøyd :) Blir stresset av hus med masse rom man aldri bruker.

Likevel betyr selve plassen en del. Kunne aldri bodd midt ute på landet.

En mindre men godt plassert bolig.
Jeg har flytta i utkanten og trives ikke noe særlig. Lokasjon har mer å si for trivsel enn str på bolig for min del :)

Her valgte vi plassering, hvis vi skulle flytte lenger ut måtte vi hatt bil, og da helst to stk siden begge jobber nærmere byen og ikke har "like" arbeidstider :) så da ble det i realiteten dyrere å flytte lenger unna :p

Plassering er veldig viktig, men ville heller ikke hatt for liten plass, det har vi hatt før:p heldigvis så har vi et kjekt hus på plassen vi ønsker og bo, som er en kjekk bygd 15 min fra sentrum:) jeg jobber også her i bygda så jeg har 3 min til jobb med bil:)

Antall soverom er viktig for meg, men antall kvadrat kommer langt bak beliggenhet. Kunne gjerne hatt halv størrelse på alle rom for å få bedre beliggenhet.

Vi valgte plass over beliggenhet nær vi kjøpte for noen år siden. Trives godt for egen del, men mannen føler at det er litt isolert. I tillegg er det ca 75min til jobb fra dør til dør, noe som har vært helt ok for vi fikk barn - men nå som lillegutt er kommet, så ser jeg for meg hvordan det blir når jeg må tilbake på jobb og kanskje får sett ham en halvtime før han må legge seg :/

Vurderer da plutselig noe mindre, men som er nærmere jobben - selv om det er litt kjedelig å måtte kompromisse på størrelse

Vi leter etter gård og her er problem stillingen plass eller lokasjon .... Men vi må ha plass og må ha lokasjon pga jobb og at min far skal flytte med oss

Hos oss var plassering viktigst! Ikke fordi det skulle være sentrumsnært eller nært jobb, vi ville bare bo på akkurat den plassen. :-)

Kommer an på om du skal leie eller kjøpe. Skal du kjøpe og bo der lenge ville eg valgt største alternativ. Godt mulig du bytter jobb i fremtiden.

Kommer an på om du skal leie eller kjøpe. Skal du kjøpe og bo der lenge ville eg valgt største alternativ. Godt mulig du bytter jobb i fremtiden.
Det er litt der vi står fast. Selv om det er mulig at vi bytter jobb, så vil det likevel være mest sannsynlig at vi finner jobb i Oslo - innover blir prisene desto høyere og plassen mindre.. Samtidig ser vi fordelene ved å ikke bruke 3t/dagen i offentlig transport og kunne nyte slutten av dagen med lillegutt (i motsetning til å komme hjem sånn 10min for han skal legge seg :/)..

Helt klart større hus. Om jeg må kjøre 10 minutter eller 20 minutter har ikke så mye å si, så lenge jeg trives hjemme. :)

Beliggenhet har mye å si for oss. Dersom vi hadde fått mye større plass ved å bo 10-15 min unna sentrum hadde vi kanskje gjort det.

Back
Topp