Størrelse på sengetøy

Gravidstudine

Flørter med forumet
Jeg har laget meg selv et svært problem angående hvilken størrelse jeg skal kjøpe i sengetøy til babyen. Trenger man det helt minste først, eller kan man like gjerne kjøpe 140x100 med en gang? Hva er lurt?

Anbefalingene er at baby skal ha sin egen dyne som må være liten og lett - for å unngå risiko for å havna under dyna med ansiktet, og ikke klare å veive den vekk. Ville i grunn ikke hatt større enn 80x100, den fyller greit ut sprinkelsenga uansett, vi brukte den til han var litt over 2 år. Vi bruker den aller minste (vogndyna) i starten, flytter den mellom vogn og seng.

Jeg har laget meg selv et svært problem angående hvilken størrelse jeg skal kjøpe i sengetøy til babyen. Trenger man det helt minste først, eller kan man like gjerne kjøpe 140x100 med en gang? Hva er lurt?
100x140 blir veldig stort til en nyfødt baby, det finnes jo 2 størrelser mindre enn dette igjen. 65x80 til vugge/vogn den første tiden, og 80x100 til sprinkelseng (og vogn etterhvert). Her er en fin og oversiktlig guide: https://www.kid.no/inspirasjon/stoerrelser-paa-sengesett-dyner-og-puter-til-barn/

Jeg foretrekker 80x100 i sprinkelsenga! Har den minste også, men den er lite brukt siden jeg foretrekker pose i vogna... Juniordyne har ikke mine brukt før rundt 2 år..

Vi har brukt 65x80 mens de sov i vuggen og byttet til 80x100 når de ble flyttet til sprinkelseng. Så har de fått voksendyne når de har fått stor seng.

Takk for gode råd! :-) Her går vi rett på sprinkelseng, så da kjøper jeg 80x100 (Y) Her i nord-norge må vi jo uansett ha vognpose til vogna, så trenger ikke noe teppe der akkurat ;-)

Back
Topp