Størrelse på klær til sykehuset

Mamma_C

Forelsket i forumet
Februarhjertene2017
Hei!

Hvilken størrelse pleier man og ta med seg i fødebagen til baby? Forventer ingen stor baby ifølge
jordmor og lege men man vet jo aldri. Hvor store er de som ikke passer 50 f.eks akkurat de dagene man er på sykehuset? :P Er det best og ta med seg to størrelser kanskje? :)

Vi hadde med 56 og fikk beskjed av jordmor at babyen ville være lang. Mini var 49 ved fødsel - fikk heldigvis låne tøy på sykehuset så lenge vi var der. Fikk min bror til å handle tøy i 50 til vi kom hjem slik at mini hadde noe å ha på seg i riktig størrelse.

Vi tar med str. 50. Har to normalvektige barn fra før som har badet i str. 50, så selv om det er forventet at denne babyen er en del større så ser jeg ikke behov for str. 56 i de få dagene på sykehuset :)

Med førstemann når vi ikke visste noe om hvor lang hun kom til å bli tok jeg med både i 50 og 56, men hun var 50cm og passet perfekt inn i str. 50. Med nr. 2 tok jeg også med begge deler, mener jeg å huske, men hun brukte også str. 50 siden hun var 51cm. Regner med at nr. 3 følger i sine søstres fotspor og ikke blir noe særlig lengre (med mindre jeg blir gående lenge på overtid), så jeg satser nok på str. 50 denne gangen også.

Men det jeg erfarte ganske tidlig som nybakt mamma var at størrelsene varierer fra merke til merke, og for oss passet Cubus dårlig fordi de plaggene var bredere enn f.eks. Nameit. Og Joha ull + klær fra Petit Bateau (eller noe sånt) er mindre i størrelsene igjen, så der brukte vi ofte en større størrelse enn i f.eks. H&M og Lindex-klær. Man vet jo aldri sikkert hvordan ungen blir i fasong, så man må bare se an etterhvert. På sykehuset de første dagene er det vel uansett ikke så farlig, og om det skulle vise seg at det man har med absolutt ikke passer (ungen er mye kortere eller lengre), så kan vel alltids mannen eller noen andre ta seg en rask shoppingrunde for å finne et par plagg :)

Jeg har pakket ned i str 50 :) fikk beskjed på ul om at hun er så gjennomsnittlig som man kan få det :)

Takk for svar dere :) Blir nok str. 50 jeg pakker ned også da :)

Tar med omslagbody i 50/56 de virker krympet, men dropper bare å kneppe mellom bena om baby er for lang. bukser varer gjerne lengre

Sniker litt fra mai :)
Jeg har jo ikke kommet så langt, men har sett at Lindex nå har bodyer som skal passe to str, da det er doble sett med knapper.. Vet ikke hvordan de er, men da har man jo egentlig sikret seg :) (hvis man ikke må ha mindre da).
Min bror var 4,8kg, og han passet 56 i ei uke.. :p

Jeg tar med i både 50 og 56, men regner med at h*n kommer til å ha lik kropp som sin storebror, og da blir 50 mer enn stort nok :)

Back
Topp