Størrelse på dyne til sprinkelseng

Forventningsfull:)

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Hvilken størrelse er vanlig på dyne til sprinkelseng (60cm*120cm)? Og kan man ha samme dyne i vugge (40cm*90cm), eller må vi kjøpe dobbelt opp?

Størrelsene på dyner og sengesett på KID og IKEA er ikke like:
KID:
Vogn/vugge: 65 cm * 80 cm
Sprinkelseng: 80 cm*100 cm

Putetrekket er for begge 35 cm * 40 cm.

IKEA:
Sprinkelseng: 110 cm * 125 cm
Putetrekk: 35 cm * 55 cm
(De har ikke dyne og trekk til vogn/vugge)

Hva er best?

Sniker fra mars:
Jeg har dyne 65x80 til vugge og vogn, og 80x100 til sprinkelseng. Har ikke pute.
Valgte bevisst å ikke kjøpe dyne på ikea, siden de har sine egne størrelser på alt av slike ting, og da må man handle alt av sengesett også på ikea.

Har også 65x80 til vogn/vugge og 80x100 til seng :) vet ikke hva som er best, men enig med hun over mtp ikea-størrelser.

Har også 65x80 til vogn/vugge og 80x100 til seng :) vet ikke hva som er best, men enig med hun over mtp ikea-størrelser.
Fint! Da er jeg og enig;) Jeg ser at Barnas hus har samme dimensjoner som Kid. Og jeg vet jo at IKEA har rare størrelser på voksendyner. Da dropper jeg i alle fall å kjøpe på IKEA!

Kan jeg bruke samme dyne i de to forskjellige sengene?

Last edited:
Dropp ikea ja.
Vi brukte ikke den 65×80 dyna så mye. For vi brukte pose en del :)
Må bare finne ut av det, hva dere foretrekker. Noen bruker bare den lille overalt, lenge.

Dropp ikea ja.
Vi brukte ikke den 65×80 dyna så mye. For vi brukte pose en del :)
Må bare finne ut av det, hva dere foretrekker. Noen bruker bare den lille overalt, lenge.
Ja, 80 cm lang dyne bør jo holde ei god stund, selv om babyen flytter over i større seng..

Last edited:
Vi begynner med 65*80 i senga, og så bytter vi til større når det blir behov. Foreløpig skal vi bare ha 1stk, så får vi se ann behovet etter hvert [emoji846] pute skal vi ikke bruke, da det kan gi økt sjanse for krybbedød. Men tenkte å kanskje bruke putetrekkene til å ha under hodet i babynestet, som en slags gulpebeskyttelse.

Vi brukte 65x80 veldig kort tid, for lille greide å dra dyna over hodet[emoji33] men det greide han ikke med 80x100 dyna, så går rett på denne i senga til lillesøster [emoji4]

Vi har nå satset på en 65*80, også ser vi. Ungen skal ligge i ei lita seng som er kun 40*90 i starten, og da tror jeg den større dyna vil bli alt for stor. Så vurderer vi etter hvert hvordan vi syns det fungerer.

Sp;rs hvor jeg planlegger å kjøpe sengesett i etterkant. Her blir det IKEA sine, så jeg har IKEA dyne og tilsvarende sengesett.
Til vogna har jeg dyne 65x80 cm. Skal brukes også til soving i senga de første ukene.

Back
Topp