Størrelse, mat ol.

baby_nr2

Blir kjent med forumet
Hvor store er deres barn nå? Tenker lende og vekt? Spiser de "vanlig" mat nå, eller er det fler som ca bare vil ha mm? Sover de natta gjennom? Min lille på 7 mnd er 6,4 kg og 64 cm. Spiser ca bare mm og våkner for mat 3-4 ganger per natt (+100 ganger for å bli snudd fra mage til rygg selv om hun kan det selv :p)
 
Last edited:
Lillebror er 9,2kg 69cm. Har om dagen fullstendig puppe nekt men spiser MASSE mat selv så nok næring får han. Intil bare en uke siden våknet han hele natta, skreik og var pyton å forhold seg til, men nå våkner han kansje bare 2 ggr på natta for pupp. Klarer heldigvis å snu seg og finne smokk selv så det er bare lyder fra han mens han holder på.
 
Hvor store er deres barn nå? Tenker lende og vekt? Spiser de "vanlig" mat nå, eller er det fler som ca bare vil ha mm? Sover de natta gjennom? Min lille på 7 mnd er 6,4 kg og 64 cm. Spiser ca bare mm og våkner for mat 3-4 ganger per natt (+100 ganger for å bli snudd fra mage til rygg selv om hun kan det selv :p)

Hmmm...hvorfor snur du barnet når det har blitt så gammelt og snur seg til mage i søvne?

Anyways :) min er snart 8 mnd. På 6mnd kontrollen var hun 63,5 cm og 6,8 kg (48 og 2865 v fødsel). Hun spiser mm ca hele natten og på dagtid får hun tilbud om grøt til frokost, brød/frukt til lunch, grønnsaker og fisk/kylling til middag (hun spiser det samme som oss) og av og til litt kveldsmat. Hun er ikke noe grøtjente, men liker brød og middag, men det er jo ikke store mengdene hun spiser. På dagtid har hun ofte ikke tid til å amme, men hun får vann til måltider :)
 
Hmmm...hvorfor snur du barnet når det har blitt så gammelt og snur seg til mage i søvne?

Anyways :) min er snart 8 mnd. På 6mnd kontrollen var hun 63,5 cm og 6,8 kg (48 og 2865 v fødsel). Hun spiser mm ca hele natten og på dagtid får hun tilbud om grøt til frokost, brød/frukt til lunch, grønnsaker og fisk/kylling til middag (hun spiser det samme som oss) og av og til litt kveldsmat. Hun er ikke noe grøtjente, men liker brød og middag, men det er jo ikke store mengdene hun spiser. På dagtid har hun ofte ikke tid til å amme, men hun får vann til måltider :)

Litt dumt å si det, men godt å se at det ikke er bare vi som har det slik.. Synes alles babyer rundt meg sover natta gjennom uten mat og bare får pupp som drikke innimellom, ellers er det "vanlig " mat.

Snur henne til rygg fordi hun gråter med en gang hun kommer på magen og hun får ikke til å sove slik. Har drevet på med det siden hun var 3,5 måneder, zzz... Har prøvd i flere runder å la henne ligge litt på magen å gråte før vi snur henne men nytter ikke. Hun blir illsint. Rådløs nå så får bare være slik. Prøvde med sovepose en periode men det nyttet heller ikke.
 
Litt dumt å si det, men godt å se at det ikke er bare vi som har det slik.. Synes alles babyer rundt meg sover natta gjennom uten mat og bare får pupp som drikke innimellom, ellers er det "vanlig " mat.

Snur henne til rygg fordi hun gråter med en gang hun kommer på magen og hun får ikke til å sove slik. Har drevet på med det siden hun var 3,5 måneder, zzz... Har prøvd i flere runder å la henne ligge litt på magen å gråte før vi snur henne men nytter ikke. Hun blir illsint. Rådløs nå så får bare være slik. Prøvde med sovepose en periode men det nyttet heller ikke.

Ånei, så kjedelig!! Tenkte du snudde over fordi du var redd for krybbedød når hun sov på magen, men det er jo drastisk redusert når de er blitt så gamle. Uff, håper hun slutter med det etterhvert eller finner roen på magen. Kan det gå å legge henne på siden?

Tror mange har hyppige oppvåkninger nå for tiden :(
 
På 8 mnd kontroll var frøken 8,1 kg og 71 cm. Spiser grøt til frokost, grøt/skive/frukt til lunsj, bittelitt middag og grøt til kvelds :)

Sover IKKE hele natta. Har hatt vanvittig mange oppvåkninger den siste tida...
 
Hvor store er deres barn nå? Tenker lende og vekt? Spiser de "vanlig" mat nå, eller er det fler som ca bare vil ha mm? Sover de natta gjennom? Min lille på 7 mnd er 6,4 kg og 64 cm. Spiser ca bare mm og våkner for mat 3-4 ganger per natt (+100 ganger for å bli snudd fra mage til rygg selv om hun kan det selv :p)
Lillesøster var 9 kg og 70 cm på 7-månederskontrollen. Hun har ikke begynt å krabbe ennå, men ruller rundt og snur seg rundt sin egen akse, går stadig opp på to strake armer og skyver seg bakover, osv. Sover ikke natta igjennom, men vi samsover så vi trives godt med nattammingen enn så lenge :) Spiser 3-4 måltider med vanlig mat per dag (noe grøt, men mest brødskive, egg og middagsmat) og drikker vann selv av philips avent-flasker (prøvde tutekopp, men det ble bare søl :p)
 
Vet ikke hva lille på 7,5 mnd veier nå, men var 6,5 kg og 64 cm (tror jeg) på 6 månederskontroll. Hun er kjempeglad i vanlig mat og spiser godt på dagen, men drikker fortsatt mye melk på natt. Har hatt en lang periode i det siste der hun har våknet hver time på natta for melk, men ser ut til at det er over nå.. Bank i bordet!
 
Jenta mi var 67 cm og 7,1 kg på vektkontroll for en uke siden, da var hun 7 mnd og en uke. På seksmånederskontrollen hadde hun lagt på seg litt lite og var generelt veldig kavete og grinete på kvelden. Begynte med flere og større måltider og det ble plutselig skikk på kveldene, og på vektkonteollen var hun oppe på kurven sin igjen. Nå spiser hun fire måltider om dagen - frokost er gjerne litt brød og frukt i nett, til lunsj får hun grøt med frukt, til middag har jeg laget opp fiskegryte, bolognese og kyllinggryte jeg har i fryseren og så litt grønnsaksmos eller fruktsmoothie eller lignende til kveldsmat en time før leggetid ca. I tillegg får hun pupp 3-4 ganger på dagtid (inkludert frokost og kveldspupp). Legger henne rundt kl. 18 og så er hun gjerne oppe for pupp igjen kl. 22. Så sover hun til 6-7, vanligvis med ett måltid om natta. Vi samsover også, så smågnuffing og amming påvirker meg ikke så veldig mye. Hun roer seg veldig lett med bare en hånd på hodet. Når hun var så kavete på kvelden rådet helsesøster meg til å gi mer mat i løpet av dagen, men ikke nødvendigvis til kvelds, og det synes jeg har funket veldig bra!
 
Lillebror på 7 mnd kontroll var 76cm og 11,5kg[emoji4]
Vekten har heldigvis begynt å stabilisere seg, men antar det er fordi han krabber, sitter og står. Veldig aktiv. Sover generelt sett lite dagtid, kanskje 3x30min. Veldig urolig om natten. Han er veldig sterk og klarer definitivt snu seg selv i sengen, men vi springer mye inn for å snu og gi tutt. Rare greier det der. Våkner om morgenen mellom 06-0630, legges for kvelden rundt 1830-1900.
Spiser grøt til frokost og kvelds. Får to flasker me ila dagen, samt en smoothie og gjerne litt skive med leverpostei. Får middagsglass en plass innimellom. Ingen måltider om natten.
 
Mini er 8 mnd og det er først de siste to ukene han har spist fast føde så det monner. Spiser nå ca nesten 1 porsjon grøt, nesten 1 middagsglass(ofte hjemmelaget basert på vår middag) og litt frukt fordelt på 3 måltider pr dag. Får også gjerne litt annen fingermat når vi spiser, men ikke noe som monner.

Får normalt pupp 5 ganger mellom 0500 og 19, samt på kveld og natt etter behov (jeg mister tellinga her). Noen ganger mme om jeg ikke er hjemme.

Tenker å øke til 4 måltider fast føde nå, og alltid tilby fast føde før pupp/flaske på dagtid.

Var 73 cm og 9.4 kg da han var 7 mmd og 1 uke.
 
Var 67.5cm og 7.3kg på 8mnd kontroll (47cm og 2.6kg ved fødsel), spiser 4 måltider om dagen fordelt i 2x grøt, 1x brød og frukt, 1x middagsglass og frukt. Ammer mindre og mindre, men blir gjerne morgen og kveld. Pumper en gang om kvelden for å spe på fryselageret med mm, så får hun melk fra frysa til frokostgrøten og brødmåltidet. Får også 1-2 flasker mme i løpet av dagen. Sover hele natta!
 
Back
Topp