Større sjanse for å miste etter å ha mistet før?

VeroE

Flørter med forumet
Hei :)
Jeg har mistet 2 ganger tidligere. Den første gangen i SA i uke 12, men da var jeg ikke på ultralyd tidligere og babyen i magen hadde død for mange uker siden. Den siste gangen gikk vannet mitt i uke 20 og jeg fødte en dødfødt jente. De forklarte meg at jeg hadde en infeksjon da jeg kom på sykehuset, men de vet ikke om det kom før eller etter vannet gikk. Derfor vet jeg ikke 100% hvorfor vannet gikk og jeg mistet barnet.

Nå er jeg gravid igjen og spørsmålet er vel egentlig om jeg har større sjanse for å miste, da jeg har mistet før, og spesielt så sent i svangerskapet? Skal få tettere oppfølging denne gangen men de vet jo egentlig ikke hva de leter etter.

Jeg er i uke 13 nå og har sett liv flere ganger, og prøver å holde meg positiv. Er likevel redd for at jeg har høyere risiko denne gangen.

Takker for svar :)

Hei:)

Full forståelse for at du tenker og bekymrer deg rundt dette. Når man har mistet så sent i svangerskapet er det mange som ikke helt klarer å slippe den frykten og ta inn over seg gleden, og det er lov.

Det er selvfølgelig vanskelig å svare på når de ikke med sikkerhet kan fortelle deg årsaken. Men i udgangspunket er det større mulighet og det er derfor man skal følges opp tett for å oppdage og evt gi riktig behandling. Det er lettere å forholde seg til det hvis en vet hvorfor så jeg forstår godt at du søker råd. Prøv å tenk postivt nå som dere har sett liv og at du er 13 uker, og prøv å ikke døm deg selv hvis du bekymrer deg eller ikke helt klarer å glede deg, der er helt naturlig det også hvis du har det slik.

Jeg ønsker meg masse masse lykke til:)

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp