Større ordforråd?

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Barna får vel større ordforråd for hver dag som går, men er det flere mødre enn meg som lærer mange nye ord?

Begynte å tenke på det i dag, fordi jeg nå blir tvunget til å lære meg navnet på alle blomstene vi plukker. Nå kan jeg kjenne igjen reinfann og veihaukeskjegg (seriøst, hvorfor har blomster så vanskelige navn?), og oppdaget at det jeg trodde var hundekjeks i virkeligheten er ryllik. :P 

Før jeg fikk barn så ante jeg ikke forskjellen på en skiftnøkkel og en fastnøkkel, og hadde aldri hørt om rørtang. Jeg kunne heller ikke snakke om klohammer, snekkerhammer og kulehammer, som jeg nå selvsagt ser lett forskjell på. :P Det er også kun på grunn av Felix at jeg har lært meg om veivalser, veihøvler og veiskraper. Før jeg fikk barn, så ante jeg ikke en gang hva en hjullaster eller en atv var, og brukte aldri ord som bulldoser, biltransporttrailer eller sementblandebil.

Hva er deres barn interessert i for tiden? Og lærer dere noe nytt? Mulig det er bare jeg som mangler mye allmennkunnskaper, men nå sitter jeg her og er spent på hva barna skal interessere seg for videre.

Hun har ord for det meste, men bryr seg som regel ikke om nøyaktige navn på ting. Når det gjelder blomster så holder det for eksempel at den er lilla. ;)
Det gjelder for det meste egentlig. Gidder knapt bemerke noe om det ikke er lilla. Så foreløpig har jeg sluppet billig unna.

Hun er veldig opptatt av dyr, men de gangene vi har vært i dyrehager har jeg heldigvis hatt god hjelp av plakatene som beskriver dyrene. =)

Jeg tror sønnen din har en bemerkelsesverdig interesse for å sette navn på ting og være seg bevisst forskjellen mellom ulike blomster osv. For Alma holder det lenge med "blomst". Får tilbakemelding fra bhg og andre på at språket hennes er veldig bra, men hun har tilgode å lære meg ord:) Det måtte være enkelte ord på spansk som jeg ikke kunne, for eksempel aprikos=albaricoque, flodhest=hipopótamo, osv. Men hun sier enda ikke disse ordene selv. Det er pappaen som sier dem til henne, og dermed lærer jeg også. 

Litt spesiell situasjon i grunnen, når Alma er sammen med sine spanske søskenbarn. Hun forstår alt de sier, men de forstår selvfølgelig ikke et fnugg når hun babler i vei på norsk:) Så det blir en litt merkelig kommunikasjon. Den spanske bestemora har lært seg å få Alma til å vise henne hva hun mener ved å peke, osv. Skal bli artig når spansken hennes løsner for fullt. En del ord sier hun jo, og flere og flere, men ikke sånn at hun kan snakke i lange setninger. 

Neom: Kjenner til det med favorittfarge. Her er det grønt som er best likt, og Felix synes egentlig at alle blomster er grønne, med en mindre viktig ekstrafarge tillegg. Infoplakater er gull verdt, både i dyrehager, på bondegårer og ellers rundt omkring. 

almara: Nå er jeg litt missunnelig. Spansken min er veldig rusten, og jeg ville mye heller lært nye spanske ord enn "veihaukeskjegg". :P Det blir morsomt når spansken løsner for Alma, hun er heldig som er tospråklig. :)

Bøkene om kjøretøy og verktøy har vært favorittene her i to år nå, så det er derfor vi har lært ordene der. Felix sa pickup før han sa mamma... :S Nå ser det ut som om lillesøster får de samme interessene, begge barna sitter lenge fascinert og stirrer på anleggsarbeid. :)

Kommer nok litt an på interessene til barna, og kanskje det blir flere nye ord med gutter?

Vi er jo ikke helt inne i gutters verden vi mammaene :)

Hun prater masse, og har ord på det meste men foreløpig kjenner jeg de fleste :)

Det har du sikkert rett i. Mannen min kunne alt om verktøyet og kjøretøyene fra før, mens jeg måtte lære mye. Her ser det veldig ut som om jenta vår har samme interessene da. Hun lyser opp når pappan tar fram en drill eller en sag eller noe annet som bråker, og elsker å se på bråkete traktorer og gravemaskiner. Akkurat som storebror.

Back
Topp