Større barn som nekter å spise mat

S

**SunFlower**

Guest
Har ett barn som i lengre perioder blånekter å spise mat. frokost og lunsj er umulig å få i barnet. Middag går sånn passe, mens kveldsmat går ned på høykant. Ofte 4-5 skiver.
Hvordan få barnet til å spise frokost? H*n hadde ristet brødskiver, smurt skivene med favorittpålegget, og satt så å bare glante på maten. Vi ba h*n spise, og det endte opp med grin og hyl.
Barnet er i skolealder og er oppegående og friskt ellers. Er også gammelt nok til å forstå viktigheten av mat. Hjelp?
 
Mulighet å gi frokost noe senere på dagen? I et frimenutt ol? Kansje ikke glad i frokost...
 
Senere frokost eller gi de smoothie
Ikke mas og press. Vil ikke barnet ha så er det best å bare overse
 
Jeg lar det bare være, prøver å tilby noe som kan friste mer. Og om hun vil ha smoothie får hun det istedenfor.
 
kanskje det spiser til lusj om det slipper frokost? Noen orker ikke mat på morgen\formiddag men tar det igjen om ettermiddag\kveld. Jeg har bare latt mine sluppet å spise når de ikke vil ha.
 
Enig med de over her. Noen perioder har man dårligere matlyst enn andre, og er mange som ikke er frokostpersoner. :)
Ville bare latt han få slippe, kanskje tilbudt noe lett som oppskåret frukt eller smoothie eller lignende. :)
 
Då har eg nokre spørsmål: Går barnet ned i vekt? Virkar det friskt og opplagt? Korleis er energinivået?

Viss alt over er greitt, ville eg ikkje bekymra meg. Eg ville tilbudt veldig lett mat om morgonen (frukt, jus, smoothie, yoghurt?), men prøvd å ikkje presse.

Viss barnet ikkje virkar til å vere i form, og/eller går ned i vekt ville eg nok kontakta lege for å få råd.
 
Jeg blir veldig sulten på frokost om jeg spiser mye på kvelden. Mormoren min var omvendt - om hun spiste seg skikkelig mett på kvelden så var hun fremdeles mett morgenen etter. Hva om du en kveld begrenser til to brødskiver og ser om det hjelper morgenen etter?

Ellers er det med mat en vanesak. Kroppen blir vant til å spise til faste tider. Slutter du å spise frokost så vil kroppen bli vant til det - og omvendt. Ville prøvd å få i litt til samme klokkeslett og øke mengde gradvis. Prøv ulik type mat, både smak, konsistens og hvor "tungt" det legger seg i magen.
 
Jeg ble dårlig av å spise frokost faktisk.. fungerte dårlig ut på dagen. Endte med å droppe frokost, spiste heller litt ekstra til sen lunsj også middag og kvelds :)

Jeg var bare ikke et frokostmenneske. Ble heller ikke glad av at folk skulle trykke i meg mat jeg følte meg dårlig av. Gjorde ting bare vondt verre
 
Back
Topp