stønad til livsopphold (spm fra et medlem

A

Administrator 2

Guest
Her er et spørsmål fra et medlem:

Hei.. Jeg har ikke vært i jobb før jeg ble gravid og fikk derfor da en engangsstønad. Den fikk jeg i september! Sønnen min er nå 4 mnd, og den eneste inntekten jeg har er barnetrygd. Jeg bor sammen med barnefaren som er i fast jobb. Det jeg lurer på er om jeg har no krav eller no mulighet for å få en viss stønad av dere? Livsopphold f eks? Håper på svar!
 
Den kan jeg svare på.. :( Kommer ann på inntekten hans..
Jeg sitter uten penger nå, pga jeg ikke klarer og jobbe under graviditeten.
Og min samboer tjener vist for mye, så jeg får ikke hjelp.. Regningene mine bare hoper seg opp :'( så avslaget kom som ett slag i trynet på meg. han har 20 tusen i mnd som vi tre må leve på, OG jeg venter tvillinger. Så redd jeg skal pådra meg depresjon..

Men lov og prøve.. Lykke til.
 
Hei!

Har du ikke andre muligheter til å forsørge deg, kan du ha rett på livsopphold i form av sosialhjelp.

Det stemmer at ektefeller har ansvar for å forsørge hverandre, så hans inntekt kan spille inn. Men du må levere inn en søknad for at NAV skal vurdere om du har rett, så ta med deg dokumentasjon på inntekter/utgifter på NAV-kontoret så hjelper de deg.

Sjekk også husbanken.no for mulighet til bostøtte. Lykke til!

@mamma_08: har du rett på foreldrepenger, kan du søke om å få foreldrepenger så tidlig som 12 uker før fødsel. Husk at da blir permisjonen din etter fødsel kortere. Har du ikke rett på foreldrepenger kan du søke engangstønad for hver av tvillingene, denne kan du få utbetalt etter at vi har fått bekreftelse på at du er kommet til minst 26. svangerskapsuke.
 
Back
Topp