Stæsj lett tilgjengelig?

Montessoripedagog

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
❄️ Januargull 2023 ❄️
Fastelavnsbollene 2026
Jeg ser for meg at det i stua, nært sofaen hvor vi nok kommer til å tilbringe mye tid den første tiden, samt ved senga, kan være lurt å ha litt stæsj til både meg selv og babyen. Men hva er lurt å ha?

Jeg har tenkt å ha en liten "stasjon" på stuen.
En liten eske eller lignende med ammeinnlegg, bleier, stellehånduk, gulpekluter, stellekluter og engangshansker til bæsjebleier. Tørkepapir og puppesalve er vel også kjekt å ha.
Venter på flere tips her :biggrin
Leppomade, vannflaske og noe snacks.

Jeg kommer ikke til å ha bleier og sånt i stua, rett og slett fordi det er flere i familien + dyr - så det blir bare uhygenisk å drive med avføring der man sitter i sofaen eller sitter å spiser.

Har tenkt å lage en ammestasjon ved sofaen på hjul, for som regel ender jeg opp med å pumpe+amme mye i sofaen.
Da blir det brystpumpe, hakaa, melkeoppsamlere, ammeinnlegg, purelan, multimam, brystskjold, snacks og vannflaske.
Ellers kommer jeg til å ha gulpekluter, våtservietter, ammekjede og lignende småting som jeg kommer på underveis :p

Jeg har tenkt å ha en liten "stasjon" på stuen.
En liten eske eller lignende med ammeinnlegg, bleier, stellehånduk, gulpekluter, stellekluter og engangshansker til bæsjebleier. Tørkepapir og puppesalve er vel også kjekt å ha.
Venter på flere tips her :biggrin
Leppomade, vannflaske og noe snacks.
Sniker. Gratulerer så mye med graviditeten! Jeg ser du har hatt en lang vei å gå, så veldig glad på dine vegne! :) Dette er nok personlig preferanse, men jeg kan aldri se for meg å ha orket å tatt på meg engangshansker for å skifte bæsjebleie. Men nå skiftet vi aldri i stuen da, så hadde vask tilgjengelig :P

Sniker. Gratulerer så mye med graviditeten! Jeg ser du har hatt en lang vei å gå, så veldig glad på dine vegne! :) Dette er nok personlig preferanse, men jeg kan aldri se for meg å ha orket å tatt på meg engangshansker for å skifte bæsjebleie. Men nå skiftet vi aldri i stuen da, så hadde vask tilgjengelig :p
Takk :Heartred
Nå er jeg vant med å bruke hansker på bleieskift, mulig det blir litt annerledes med eget barn:knegg:
Men som du skriver uten vask er det veldig greit om man skifter på stua. Jeg vil i de første ukene helt sikkert skifte mye på stua, jeg har stellematte her også lett tilgjengelig.
Hvordan det blir gjort når han er her vet jeg ikke, men legger tilrette for full komfort for meg selv. Har ikke et "utstillingshjem" i stua, og badet er ikke ideelt til stellemuligheter:happy118

Takk :Heartred
Nå er jeg vant med å bruke hansker på bleieskift, mulig det blir litt annerledes med eget barn:knegg:
Men som du skriver uten vask er det veldig greit om man skifter på stua. Jeg vil i de første ukene helt sikkert skifte mye på stua, jeg har stellematte her også lett tilgjengelig.
Hvordan det blir gjort når han er her vet jeg ikke, men legger tilrette for full komfort for meg selv. Har ikke et "utstillingshjem" i stua, og badet er ikke ideelt til stellemuligheter:happy118
Du jobber i barnehage skjønner jeg? :) Absolutt, komfort for en selv er essensielt og så viktig! :D Og man må nesten teste ut en del ting før en finner ut hva som funker for en selv :) Så kanskje er det engangshansker som funker for deg siden det er det du er vant til :D Masse lykke til med siste mnd før nurket kommer:D<3

Du jobber i barnehage skjønner jeg? :) Absolutt, komfort for en selv er essensielt og så viktig! :D Og man må nesten teste ut en del ting før en finner ut hva som funker for en selv :) Så kanskje er det engangshansker som funker for deg siden det er det du er vant til :D Masse lykke til med siste mnd før nurket kommer:D<3
Jeg har jobbet med bleieskift på mennesker fra alderen 0 til 100år :knegg: gammel vane når en automatisk tenker hansker i sammenheng med bleieskift:knegg:
Tenker det blir å finne ut av hva som fungere for oss, ikke fastlåst og endringer skjer jo.
Tusen takk, gleder oss massevis til dette nye kapittelet:love7

Har heldigvis bad ved stua, så bytter bleie og gjør alt stell der.
Eneste jeg kommer på jeg må ha er en vannflaske på nattbordet til nattammingen. Blir så vilt tørst av å amme :)

Jeg har jobbet med bleieskift på mennesker fra alderen 0 til 100år :knegg: gammel vane når en automatisk tenker hansker i sammenheng med bleieskift:knegg:
Tenker det blir å finne ut av hva som fungere for oss, ikke fastlåst og endringer skjer jo.
Tusen takk, gleder oss massevis til dette nye kapittelet:love7
Da skjønner jeg godt at hansker er en innarbeidet vane!:p og ja, viktigste du kan lære som førstegangs (?) er at du og dere må finne ut hva som funker for dere. Ikke hva alle andre sier!:)

Spørs hvor langt det er mellom stue og bad. Hos oss er det ikke noe stress å gå i mellom, så hadde lite tilgjengelig i stua.
Det jeg hadde var drikkeflaske til meg selv, lader til mobil, gulpekluter, smokker. Så havnet alt av ungens ytterklær på stua, for det var der det var lettest å kle av og på.

Jeg hadde en liten toalettmappe med forskjellig til amming siden jeg var så sår, gulpekluter, vannflaske og noe snacks (gikk mange mellombarer) ved meg på stua. Og egentlig det samme utenom snacks til natten. Ellers likte jeg å gå på badet for å skifte bleier, selv om jeg måtte opp en etasje. Jeg skiftet heller ikke bleie i senga på soverommet om natten. Alt fungerte fint for meg sist, blir å gjøre det samme igjen :happy:

Liker å ha ting lett tilgjengelig. Gulpekluter, våtservietter, engangsvaskekluter, et par skift, sovetøy, smokk. Men igjen, huset vårt er rimelig tilrettelagt for at det meste som dreier seg om de minste skal være lett tilgjengelig. Stort hus med plass til det uten at det tar over hele stua, så null stress det. Skifter bleie på stua i en egen krok til hu på 2,5 år. bruker vaskevann med olje som tappes fra kjøkkenet, har bleiebøtte utenfor, så alt går rimelig greit for seg. Mulig vi bruker vaskerommet fremfor badet og stua til stelleplass for minstemann, da badet er litt upraktisk mtp plass til stellebord og så er det greit å få skjermet han litt fra tid til annen når frøkena i huset blir for intens!

Gjør meg ingenting å skulle gå frem og tilbake på dagtid, men på NATTA. Å ha en liten skiftestasjon slik at man kan skifte bleie på soverommet og ikke må inn på badet (hvor valget gjerne er flombelysning eller ingen lys), det synes jeg var veldig okay. Når baby kun fikk morsmelk de første par månedene så var det jevnlig bæsjebleie på natt og de kan man jo faktisk ikke ignorere. :banghead: Heldigvis lite lukt da, slik at ikke hele soverommet stinket :hilarious: Måtte også ha vann, ammeinnlegg og et svakt nattlys lett tilgjengelig.

Jeg liker også best å ha ting på sin plass, så hos oss blir ting der de er så tar jeg ham med inn på badet for å bytte bleie, kommer sikkert ikke til å ha noe mat tilgjengelig til amming heller da jeg bor med et matvrak av en toåring :hilarious: Men ja man må bare finne ut hva som passer en selv best egentlig!

Back
Topp