Stående arbeid + plager = sykemelding?

Mammatil2.2018.2021

Forelsket i forumet
Er nå 28 uker på vei. Har de siste ukene bare blitt stivere og stivere, slik at det å skulle vri meg i sofaen er helt umulig uten hjelp fra samboern. Når jeg går har jeg begynt å få et type "hold" nederst i magen. Litt ubehagelig stramming, som bare er der. Og jeg har passe vondt i ryggen og ned mot korsryggen. Murringer har også begynt å komme i "bølger" i korsryggen. Alt dette er helt greit, ikke noe som er så vondt at jeg må skrike for å si det sånn. Men om nettene våkner jeg nesten annenhvertime, fordi det er ubehagelig/vondt i ryggen/hoftene, og jeg må snu meg i sengen. Så merker også på det å ikke få nok søvn.

Men jeg har en jobb i restaurantbransjen der all arbeid er stående. Så jeg står mye eller går. Jeg har bare 20%, men har alltid jobbet fullt, for at økonomien skal gå rundt. Så siden rundt uke 15 ellerno, har jeg jobbet man,ons,fre. eller man,ons,fre,lør. For å få hentet meg inn mellom arbeidsdagene, noe jeg har trengt. Og jeg har også mulighet for å sitte og hvilke litt på jobb hvis det er litt mindre å gjøre. Men i dager som det er masse å gjøre, har jeg ikke mulighet for å hvile.. Magen er mer og mer i veien, og jeg kjenner smerter i ryggen hele arbeidsdagen.

Så jeg har begynt å føle på dette at det blir litt mye for meg. Dagene jeg har fri ligger jeg på sofaen. Jeg prøver å gå rolige turer, men kjenner holdet nederst i magen nokså fort. Så det blir for ubehagelig for meg til å gå for mye. Vet at med en jobb med stående arbeid hele dagen, så kan jeg ikke "forvente" å jobbe helt til fødselspermisjonen starter (Ja, vet mange likevel klarer det..) Så har hatt som personlig mål å jobbe ut februar (da jeg er 32 uker på vei). men føler nå at det ikke kommer helt til å fungere, og føler jeg må snakke med legen/jordmora om en sykemelding.
Vet det går an å få en gradert sykemelding, men de dagene jeg jobber føler jeg at jeg bare skulle lagt meg ned. Så selvom man kan jobbe 2 dager i uka, så kan man "hente seg inn" ordentlig mellom de dagene. Så er det jo nettopp slik at jeg føler jeg snart ikke har noe å hente inn.. Fordi jeg har jo plagene når jeg har fri og. Så selv føler jeg at kroppen sier at det begynner å bli nok med jobbingen..

Beklager for at det ble litt langt, men har litt mange tanker oppi dette gravid-hodet mitt.
Men er det noen som er samme situasjon som meg? Eller har noen tanker om dette?
 
Jeg tenker at en sykemelding er helt på plass her. Kanskje full sykemelding i en liten periode og så gradert? Da får du hentet deg inn litt, og så ser du om du har muligheten til å jobbe i det hele tatt.
 
Tenker sykemelding er riktig her. Men ta en prat med sjefen din. Arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge for å forebygge/unngå sykemelding. Men ikke alltid det er mulig å tilrettelegge (nok). Men begynn med en prat med sjefen din og spør om det er mulig å jobbe halve dager eller få andre arbeidsoppgaver du kan gjøre sittende, ha mer pauser el. Så kanskje det ikke trenger å være 100% sykemelding.

Uansett så er det helt greit å sykemelde seg i svangerskapet, deg er jo bare midlertidig. Har du behov for å ikke jobbe i det hele tatt for helsa di sin skyld så er det det riktige:)

Kanskje du skulle sjekket ut stivheten? At du kanskje har fått en låsning i rygg/bekken el?
«Hold» nederst i magen er nok bare voksende livmor og press fra babyen, eller kynnere.
 
Du må ihvertfall begynne å ta noen grep tenker jeg og. Har du snakka med sjefen din om å få en tilrettelagt arbeidsdag? Oppsøkt fysio for bekkenet? Kan være mye å hente der og :) Uansett lykke til :)
 
Jeg er konditor og ble sykemeldt først pga kvalme og opplast og når de gav seg, pga samme plager som deg ;)
Nå hadde jeg en vanskelig arbeidsgiver, som mente de ikke kunne tilrettelegge og gav også beskjed om det til nav, meg og lege. Men ville tatt en prat med arbeidsgiver også.
 
Back
Topp