Stå oppreist vs sitte.

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Jeg har slitt mye med kvalme. Det værste har gått over, men er fremdeles mye uvel (vet ikke hvordan jeg ellers kan beskrive det). Det oppstår gjerne når jeg blir varm eller beveger meg (da blir jeg også varm). Men jeg merker så stor forskjell på om jeg står oppreist eller sitter. Feks i går så stod jeg å stekte pannekaker. Og den tiden det tar å stå å helle oppi røre i panna er nok til å gjøre meg uvel - setter meg ned på en stol og alt blir straks mye bedre. Reiser meg for å snu pannekaka og føler meg med ett mer uvel igjen så fort jeg er oppe på bena (reiser meg ikke raskt). Kjenner på hele kroppen at den trenger å sette seg, og da jeg gjør det så går det greit.

Flere som har opplevd dette? Eller vet hva det kan komme av?

Opplever det, og her skyldes det lav blodprosent (jernmangel) og blodtrykksfall.

Prinsesse født i 2011
Termin 19. februar 2014 ❤

Opplever det, og her skyldes det lav blodprosent (jernmangel) og blodtrykksfall.

Prinsesse født i 2011
Det er definitivt ikke jernmangel vet jeg. Hva kommer egentlig blodtrykksfall av?

Eg hadde det akkurat likt som deg! Har det fortsatt litt sånn, men klarer å stå litt lenger om gangen no. Hadde det sånn i min forrige graviditet også og min mamma hadde det i sine. Mistenker at det er ein "bivirkning" av hyperemesisen. Blanding av at kroppen er utslitt, mangler kanskje nok kalorier, væske eller vitaminer og lavt blodtrykk kanskje? Har også lavt blodtrykk til vanlig, men det plager meg bare no når eg er gravid. Viss eg presser meg for mykje ein dag så går det fleire dager der eg føler meg skikkelig uvell med eingang eg prøver på å gjera noke ståande. Føler meg uvell og svak rett og slett.

Veit ikkje heilt ka blodtrykksfall kjem av, men eg har hatt det også og det er på ein anna måte her ivertfall. Då blir eg skikkelig kvalm, ser "stjerner" og holder på å svime av.

Jeg merker ingenting ved bevegelse, men jeg blir kvalm når jeg står i dusjen.

Det er definitivt ikke jernmangel vet jeg. Hva kommer egentlig blodtrykksfall av?
Når du reiser deg pumpes det mer blod fra hjertet og hodet ned i magen og bena pga tyngdekraften, og pulsen øker for å pumpe nok blod til hjernen. Er helt ufarlig, men det fører til svimmelhet. I værste fall ender det med at du besvimer. Jeg pleide besvime nesten hver dag for noen år siden og måtte gå med 24 timers blodtrykksmåler hele tiden. Dette er uavhenging av graviditet altså, men kan for noen oppstå kun i svangerskapet. Man har som regel lavere blodtrykk når man sitter enn om man tar blodtrykket rett etter man har reist seg. Det svartner ofte for meg så jeg står minst mulig, reiser meg sakte. Holder meg fast etter jeg kommer ut av dusjen eller skal lage mat.

Prinsesse født i 2011

Back
Topp