Sprutgulp

Preggi2017

Elsker forumet
Marsboere 2020
Noen andre som sliter med det? Her er det nesten daglig. Tror jeg har for mye melk, noe som gjør at hun spiser alt for mye. Er som regel om kvelden dette skjer. Begynte med intervallamming i dag, for å se om det hjalp, men sprutgulpet kom forde.

Bør man bli bekymret når det skjer så ofte eller er det normalt?
 
Har bare opplevd det én gang, og da hadde hun fått aaaalt for mye i seg.
 
Noen andre som sliter med det? Her er det nesten daglig. Tror jeg har for mye melk, noe som gjør at hun spiser alt for mye. Er som regel om kvelden dette skjer. Begynte med intervallamming i dag, for å se om det hjalp, men sprutgulpet kom forde.

Bør man bli bekymret når det skjer så ofte eller er det normalt?

Hos oss sprutgulpet han hele døgnet til han var rundt 4 mnd gammel. Det var ikke noe galt, han bare gulpet mye.
Prøv å håndmelke ut litt formelk før du legger henne til, og se om det kan hjelpe. Rape ofte, men hold babyen så rolig som mulig etter amming.
 
Første her sprutgulpet. Det var lukkemuskelen som ikke var moden. Og hun fikk etterhvert diagnosen reflux. Du kan jo snakkr med HS om problemet... har du prøvd å f eks koppemate? For å se om det samme skjer da? Da vet du jo evt hvor mye du har gidd av mm...
 
Okei - takk for svar.

Jeg får snakke med hs i morgen om problemet. Har bare prøvd å koppmate når hun var nyfødt og vi ikke fikk til ammingen. Kan jo alltids teste det også for å se.
 
Jeg måtte koppmate fra barsel, da brystvortene ble for ømme.
Fikk også sprøyte og sa at jeg gjerne heller ville sprøytemate, da jeg følte koppmating ble for mye søl. Nesten som om alt bare rant ut av munnen, da melken kom for "lett".

Da vi kom hjem, pumpet jeg melk og matet med sprøyte - men etter en dag ble dette også for mye søl.

Ordnet meg med flaske, leste opp om flaskemating lik amming på ammehjelpen (da målet var å kunne amme). Flaskemate forsiktig og lenge (slik at det ikke kommer mye)

Flasken tok baby lettere og matingen ble litt koseligere for begge. Ble liksom noe mer enn "bare mating", for det var dette jeg følte på når jeg koppmatet/sprøyte. At det ble bare en misjon om å få i baby mat, ikke en koselig stund med lite stress for begge (for ja, som førstegangsfødende så var det litt stress mtp. at man er redd for at babyen ikke får i seg nok mat - derfor ble det stressende for meg)

Nå fullammer vi. Men ser at i perioder hvor jeg har mye melk (det bare renner ut), så kommer sølet.
Har aldri vært sprutgulp, så har ikke helt samme erfaring, det bare "renner over" i munnen når man matet. Men min tanke hele tiden er at baby sliter mer når maten strømmer "lett" til.

Derfor har jeg bare fulgt det jeg selv har følt, selv om mange plasser står det at flaske ikke er å anbefale (når man har et ønske om å amme), men selv føler jeg at det er det som har gjort ting litt roligere. At det blir en fin kosestund, med både mat og sutting (som baby har et stort behov for - er jo forskjell på hvor stort suttebehov babyer har).
 
Back
Topp