Sprukken nippel!!!

Sooool

Flørter med forumet
Snøkrystallene2021❄️
Hjeeelp!!
Jeg har to stk helt ødelagte brystknopper. De har sprekker og gjør så utrolig vondt! Jeg gråter i smerte når jeg skal amme, å vet ikke om jeg klarer mer. Har kjøpt multi-mam og purelan. Jeg har også kjøpt skjold, men er litt redd for å bruke det. Noen som har erfaring med dette? Og som har noen supertips til førstehjelp av pupp?
Jeg er ganske sikker på at det er blitt sånn på grunn av dårlig sugetak. Jeg prøver og øve meg, men det er vanskelig når jeg gråter og vrir meg i smerte under påkobling. Hjelp.. :(:(
 
Hjeeelp!!
Jeg har to stk helt ødelagte brystknopper. De har sprekker og gjør så utrolig vondt! Jeg gråter i smerte når jeg skal amme, å vet ikke om jeg klarer mer. Har kjøpt multi-mam og purelan. Jeg har også kjøpt skjold, men er litt redd for å bruke det. Noen som har erfaring med dette? Og som har noen supertips til førstehjelp av pupp?
Jeg er ganske sikker på at det er blitt sånn på grunn av dårlig sugetak. Jeg prøver og øve meg, men det er vanskelig når jeg gråter og vrir meg i smerte under påkobling. Hjelp.. :(:(

Se video fra ammehjelpen.no om. Sugetak og ringe helsestasjonen og hør om du kan reise bort så hs kan se deg legge til, det hjalp meg. Du kan også spørre om hs har en egen amme veileder som kan komme hjem til deg. Riktig Sugetak ved hver amming er viktig. Ikke lufttørking, det gjør helingsprosessen verre. Smør på Purelan etter hver amming og varier med multimam som du allerede gjør.

Hold skuldrene nede og pust dypt når du legger til, det kan være skikkelig vondt i begynnelsen når brystet er sårt. Hvis det blir veldig ille kan man avlaste emd skjold, men da må du samtidig pumpe med en brystpumpe 1-2 ganger per døgn for at produksjonen ikke skal gå ned, og det kan være vanskelig å avvente skjoldet etterpå. Men du kan også avlaste med å pumpe brystet og gi på flaske eller kopp.
 
Hjeeelp!!
Jeg har to stk helt ødelagte brystknopper. De har sprekker og gjør så utrolig vondt! Jeg gråter i smerte når jeg skal amme, å vet ikke om jeg klarer mer. Har kjøpt multi-mam og purelan. Jeg har også kjøpt skjold, men er litt redd for å bruke det. Noen som har erfaring med dette? Og som har noen supertips til førstehjelp av pupp?
Jeg er ganske sikker på at det er blitt sånn på grunn av dårlig sugetak. Jeg prøver og øve meg, men det er vanskelig når jeg gråter og vrir meg i smerte under påkobling. Hjelp.. :(:(

Åååå, jeg vet desverre veldig godt hvordan du har det! Jeg hadde så vondt i begynnelsen at jeg nesten ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg... gråt hver gang det var tid for amming fordi jeg visste hvor vondt det gjorde. Knøttet er nå 11 dager gammel, og nå går alt mye bedre. Jeg fikk en god del hjelp av samboeren, som hjalp meg å få henne skikkelig på plass, holde ustyrlige armer og bare hjelpe til der jeg ikke helt følte jeg strakk til. Kanskje du kan få tilsvarende hjelp? Få ham med til helsestasjonen sånn at dere er to stk som blir vist og lært? Det var helt gull for meg!
Eventuelt prøv tilbakelendt amming, der det er lettere for de små å få rett sugetak. Har du prøvd det?
Masse lykke til :Heartred
 
Last edited:
Åååå, jeg vet desverre veldig godt hvordan du har det! Jeg hadde så vondt i begynnelsen at jeg nesten ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg... gråt hver gang det var tid for amming fordi jeg visste hvor vondt det gjorde. Knøttet er nå 11 dager gammel, og nå går alt mye bedre. Jeg fikk en god del hjelp av samboeren, som hjalp meg å få henne skikkelig på plass, holde ustyrlige armer og bare hjelpe til der jeg ikke helt følte jeg strakk til. Kanskje du kan få tilsvarende hjelp? Få ham med til helsestasjonen sånn at dere er to stk som blir vist og lært? Det var helt gull for meg!
Eventuelt prøv tilbakelendt amming, der det er lettere for de små å få rett sugetak. Har du prøvd det?
Masse lykke til :Heartred
Min er 12 dager idag, og jeg synes det er utrolig vanskelig. Trodde jeg hadde bedre kontroll enn jeg egentlig hadde kanskje.. Jeg har tatt kontakt med helsestasjon jeg også. Var kjempe lurt å tA med samboer da. Det hadde jeg ikke tenkt på. Takk for tips!!
 
Min er 12 dager idag, og jeg synes det er utrolig vanskelig. Trodde jeg hadde bedre kontroll enn jeg egentlig hadde kanskje.. Jeg har tatt kontakt med helsestasjon jeg også. Var kjempe lurt å tA med samboer da. Det hadde jeg ikke tenkt på. Takk for tips!!

Ja, jeg tror det å involvere partneren er en vinn-vinn situasjon for begge! Han føler seg inkludert og som en viktig støttespiller, og du får hjelp til å huske alt de sier og forhåpentligvis litt hjelp fra ham etterpå :) Her er det ihvertfall sånn!
Masse lykke til!!
 
Be om råd på ammehjelpen sin Facebook-gruppe! Ikke vær redd for å bruke skjold om du må. Men pass på at baby gaper høyt opp når du legger den til brystet. Men først bør du bli kvitt sårene. Om du har brystpumpe kan du avlaste med den om babyen tar flaske. Dette krever en innsats, så det spørs hvor mye jobb du vil legge ned for å kunne fortsette ammingen :)
 
Jeg har samme utfordring, sprukne og blødende brystvorter. Forsøkte skjold i en periode, det gjorde det mye sårere og babyen gikk ned i vekt. Jordmor anbefalte meg å pumpe, gi flaske og legge til når jeg føler at brystene er klare for det igjen. Da kan man jo også gi litt flaske for å roe babyen først, også forsøke å legge til som litt kos på slutten. Ikke lett å være avslappet og tålmodig når man skal legge til hvis babyen gråter/skriker og kaver med armene. For meg skapte det mye stress og tårer av at babyen ikke gikk opp i vekt, flaske og pumpe ble redningen for meg
 
Har du mulighet for å pumpe og gi flaske bør du absolutt gjøre det. Å grine når man ammer er absolutt ikke en god opplevelse. Jeg hadde samme problemet med storesøster. Pumpet i 2 dager så gikk vi over på annenhver gang pumping og amming og tilbake på amming npr brystene var klare for det. Ammeveiledning på helsestasjonen er gull verdt om fu har en helsestasjon som tar seg tid til slikt (vet at mange dessverre har for mye å gjøre). Vi får ammeveiledning på helsestasjonen nå da vi begynte rett på flaske med pumping pga masse andre utfordringer og nå forsøker å få igang amming. Å ha med gubben er veldig bra om han er en type som vi hjelpe til. Min sitter ved siden av og holder hendene fast til babye slik at jeg får mulighet til å fokusere på godt ammetak. Han roer meg også når jeg stresser og minner meg på at jeg ikke gjør som jordmor viste om jeg glemmer meg.
Smør godt, lufttørking mest mulig for raskere helbreding. Du kan godt teste ammeskjold, men har du store brystvorter så vil de egentlig ikke hjelpe så mye.
 
Back
Topp