Sprinkelseng og dyne

Perleonske_94

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Marsboere 2020
Septemberlykke 2024
Ville dere valgt en med tette sengeender og sprinkler på sidene, eller sprinkler rundt hele sengen? :)

Og skal dere ha dyne eller sånn sovepose/nattpose til å ha i sengen?
 
Vår sprinkelseng har en lukket side. Hvis det ikke er åpent på endene så er det noen ganger vanskelig å se barnet om du ikke går helt bort til sengen. Nå som den ene siden er stengt så har den stått mot broren så de ikke ser hverandre så lett. Så har det vært mulig å se ungen fra utenfor rommet om ungen ligger, har satt seg opp osv.

Hvis du skal bruke dynepose så bør du innføre dette tidlig. Det er ikke så populært å begynne med dynepose når barnet begynner å krabbe/reise seg opp i sengen. Har barnet vært vandt til det så er det ikke noe nytt.

Vi har brukt mest dyne er litt mer skummelt med sengekanter, store puter og bamser som gjør det enkelt vanskeligere å puste
 
Vi skal bruke bedside crib første tiden også har vi kjøpt sprinkelseng med tette ender som han skal bruke fra 6 mnd ca.

Vi blir å bruke sovepose det første året og ingenting annet i sengen av babynest, puter, dyner eller annet som kan utgjøre kvelningsfare. Vi har kjøpt en utrolig deilig sovepose med ullfiber, så satser på at det blir bra :)
 
Vi skal bruke bedside crib første tiden også har vi kjøpt sprinkelseng med tette ender som han skal bruke fra 6 mnd ca.

Vi blir å bruke sovepose det første året og ingenting annet i sengen av babynest, puter, dyner eller annet som kan utgjøre kvelningsfare. Vi har kjøpt en utrolig deilig sovepose med ullfiber, så satser på at det blir bra :)

Tenkte bruke sprinkelsengen som bedside i starten. Vet mange kommenterer den kan bli litt stor som det, men vi må bare prøve oss frem og se hva som passer oss best :)
 
Tenkte bruke sprinkelsengen som bedside i starten. Vet mange kommenterer den kan bli litt stor som det, men vi må bare prøve oss frem og se hva som passer oss best :)
Bare vær litt forsiktig, det er ikke alle sprinkelsenger som er stødig om man fjerner en side, det er egentlig frarådet på noen senger. Det må stå godt og festes sammen på en måte
 
Tenkte bruke sprinkelsengen som bedside i starten. Vet mange kommenterer den kan bli litt stor som det, men vi må bare prøve oss frem og se hva som passer oss best :)

Ja, man må jo bare prøve seg fram :smug: Det som fungerer for noen, fungerer ikke nødvendigvis for alle! Dette er vår første, så vi har bestemt oss for noe som vi synes høres bra ut og vil prøve ut, også får vi bare tilpasse og endre etter behov etterhvert tenker vi :)
 
Bare vær litt forsiktig, det er ikke alle sprinkelsenger som er stødig om man fjerner en side, det er egentlig frarådet på noen senger. Det må stå godt og festes sammen på en måte

Ikea sine har vel den ekstra planken som en kan feste på og dermed er alle sidene fremdeles festet sammen? I verstefall finner vi alltid en løsning. Takk for tipset :)
 
Ja, man må jo bare prøve seg fram :smug: Det som fungerer for noen, fungerer ikke nødvendigvis for alle! Dette er vår første, så vi har bestemt oss for noe som vi synes høres bra ut og vil prøve ut, også får vi bare tilpasse og endre etter behov etterhvert tenker vi :)

Første for oss også og tenker det samme :)
 
Ikea sine har vel den ekstra planken som en kan feste på og dermed er alle sidene fremdeles festet sammen? I verstefall finner vi alltid en løsning. Takk for tipset :)
Jeg har ingen erfaring med ikea sine. Vår sprinkelseng brukes av storesøster. Hun mangler den ene langsiden og har en junior side i stedet for. Hun er straks 3 år. Kunne sikkert sovet i sengen i 1-2 år til
 
Vi brukte Ikea sprinkelseng med tette kortender som bedside crib til storesøster. Det var tungvint å komme seg ut/inn av senga vår ved bleieskift etc på natt, så nå skal vi ha vanlig bedside crib. De tette kortsidene har vært gull verdt her, da de skjermer for lys ved tilsyn på rommet, og storesøster har vært av den nysgjerrige typen som skaø følge med på alt heller enn å sove. Vi har også måttet bruke sprinkelbeskytter for å skjerme for inntrykk, selv om det ikke er anbefalt fra lub.no. Nå bruker hun sprinkelsenga med sånn juniorside og sengehest, og planen er at hun får stor seng til 3 årsdagen til sommeren, så overtar lillebror sprinkelsenga.

Ang dyne så har vi brukt både tynn nattpose og dune (80×100) siden nyfødt. Storesøster har "allergi" mot å ha dyna høyere oppe enn navlen, så hun må kles på. Med pose var hun roligere på natten enn f.eks body under pysjen og fri bevegelse/spillerom.
 
Bruker bedside crib først. Den er tett, men har netting på den siden som felles ned
Sprinkelsenga har tett vegg nederst og sprinkler på toppen

bruker dyne
 
Jeg har kjøpt ei brukt sprinkelseng som har sprinkler på alle sidene, håper det vil fungere greit. Tenker å bruke dyne siden jeg har arvet flere stk.
Men, jeg har ei bred seng selv, og tenker nok at det blir samsoving i min seng med mini i starten, spesielt hvis jeg får til å amme. Men jeg har likevel tenkt å gjøre klar senga i tilfelle jeg ikke tør å ha mini i senga sammen med meg likevel, man vet jo aldri hvordan man vil tenke :)
 
Vår sprinkelseng har en lukket side. Hvis det ikke er åpent på endene så er det noen ganger vanskelig å se barnet om du ikke går helt bort til sengen. Nå som den ene siden er stengt så har den stått mot broren så de ikke ser hverandre så lett. Så har det vært mulig å se ungen fra utenfor rommet om ungen ligger, har satt seg opp osv.

Hvis du skal bruke dynepose så bør du innføre dette tidlig. Det er ikke så populært å begynne med dynepose når barnet begynner å krabbe/reise seg opp i sengen. Har barnet vært vandt til det så er det ikke noe nytt.

Vi har brukt mest dyne er litt mer skummelt med sengekanter, store puter og bamser som gjør det enkelt vanskeligere å puste

innførte ikke sovepose på eldste før han var noen uker gammel. Var først når han klarte å «ake» seg rundt og jeg fant han med hode under dynen at jeg fjernet hele dynen :wideyed: han sov med pose på til han var langt over 1 år :) det gikk helt fint.
 
innførte ikke sovepose på eldste før han var noen uker gammel. Var først når han klarte å «ake» seg rundt og jeg fant han med hode under dynen at jeg fjernet hele dynen :wideyed: han sov med pose på til han var langt over 1 år :) det gikk helt fint.
Så skummelt :(.
 
Vi har kjøpt brukt sprinkel seng som jeg tenkte å ha på soverommet vårt. Den ene siden kan taes av, og brukes som bedside, men vi har veldig høg seng, så tror den sprinkelseng skal brukes bare som separat seng. Kommer nok å stå på min side va senga så jeg får lettest innsyn/tillgang til baby. kjøpte dyna og pute.. den minste dyna, tenkte prøve med den for å så ha den i vogna utover sommeren. Men etter jeg har lest nå, så begynner å tenke på sovepose... tenker jeg ser det ann når baby kommer. Første tiden er vel han uansett ikke så aktiv i senga
 
Dette er min 3. Og de 2 første ville ikke sove i sprinkel seng fra fødsel av da den blir for stor. Sengekant og mye dill opp frarådes på det sterkeste. Så denne gangen har vi kjøpt både bedside og leander vugge. Veldig spent på sistnevnte!
 
Back
Topp