Sprinkelseng; jeg trenger hjelp

Lilje33

Flørter med forumet
JuniJubel2021
Vi har kjøpt bedside crib til den første tiden, men vi skal kjøpe sprinkelseng nå også så den er klar.

MEN jeg trenger hjelp :woot:
(Og gjerne fra dere som har barn fra før og erfaring med å ha/hatt sprinkelseng).

Vi var i dag ute i butikker og tittet, både pris, design og kvalitet varierer jo. Men det jeg lurer på er, hva skal jeg se etter, legge vekt på, og hva bør jeg evt styre unna?
Skjønner at noen har dropdown på den ene siden, mens andre er fast. Bunn kan justeres i de fleste riktignok og noen har lagring under. Hva bør og bør man ikke ha?

mtp design og utseende er jeg ikke ute etter folks erfaringer og meninger. Jeg er vel mer ute etter å høre deres tips/erfaringer mtp ergonomi, sikkerhet osv. ;)
 
Sniker
Har en helt vanlig sprinkelseng fra IKEA som vi arvet av familie. Fordel om den kan monteres med ene langsiden av, men utenom det trenger man ikke så mye mer fancy ting som drop av ene siden osv :D (ved mindre man vet man har problemer med rygg/kropp osv)
Madrassen er også fra IKEA.
Har noe i denne gata, bare en utgått modell
https://www.ikea.com/no/no/p/sundvik-sprinkelseng-hvit-00248567/
 
Sniker
Har en helt vanlig sprinkelseng fra IKEA som vi arvet av familie. Fordel om den kan monteres med ene langsiden av, men utenom det trenger man ikke så mye mer fancy ting som drop av ene siden osv :D (ved mindre man vet man har problemer med rygg/kropp osv)
Madrassen er også fra IKEA.
Har noe i denne gata, bare en utgått modell
https://www.ikea.com/no/no/p/sundvik-sprinkelseng-hvit-00248567/
Supert! Takk for svar :happy: jeg sa til samboer i stad at jeg mente noen kunne skru av den ene siden. Men når gjør man det? Altså alder på barnet? Jeg frykter den dagen barnet står selv og evt prøver å klatre, faren da for å skade seg. Da er det vel bedre å ta vekk en side og heller la de stå opp.

men er det ikke noe med mellomrommene mellom sprinklene? Eller spiller det ingen rolle hvor mange cm det er?:)

takk for link :)
 
Supert! Takk for svar :happy: jeg sa til samboer i stad at jeg mente noen kunne skru av den ene siden. Men når gjør man det? Altså alder på barnet? Jeg frykter den dagen barnet står selv og evt prøver å klatre, faren da for å skade seg. Da er det vel bedre å ta vekk en side og heller la de stå opp.

men er det ikke noe med mellomrommene mellom sprinklene? Eller spiller det ingen rolle hvor mange cm det er?:)

takk for link :)

Har ikke hørt noe om mellomrom mellom sprinklene og sikkerhet før, så tror ikke det har noe å si :)

Det er veldig individuelt tror jeg, når man tar av den ene siden. Vår lærte å klatre ut da han nærmet seg 2,5 år, men klatret da over i en annen seng som står inntil sprinkelsenga. Han hadde nok ellers ikke turt siden han er litt forsiktig av seg med sånn. Andre unger prøver å klatre over ved 1,5 liksom, så det er veldig ulikt :p men man må jo nå en viss lengde før man klarer p slenge beinet over kanten.
Uansett - vi endte opp med aldri å bruke senga med èn kant vekk, fordi han fikk juniorseng i stedet. Men det er fordi ny baby snart skal overta sprinkelsenga, ellers ville han da nok ha brukt senga med èn kant av fra nærmere 3 år :) Likevel greit å ha muligheten, han hadde plassmessig kunnet sove i sprinkelsenga sikkert nærmere er år til.
 
Kommer litt ann på hvilke behov man har. Men ville hvertfall hatt en spinkel seng hvor du kan fjerne siden på. Jeg selv har stokke sleepi og digger den. Har ikke noen fornuftig sted han sengen til småen og da er en seng med hjul på velsig greit som er lett flytte på når vi skal inn i skap eller støvsuge da den står vedsiden min seng midt i rommet. I tillegg kan jeg ha den på stuen og trille den inn på soverommet. Men tenger ikke en svin dyr seng men tenk hvilke behov en har og hva man er komfortabel med!
 
Sprinkelseng trenger ikke være så dyrt og komplisert. Ville hatt en som man kan ta av den ene siden på, i tilfelle mini lærer å klatre ut tidlig. Noen syns drop down på siden er bra, og jeg kan skjønne at det kan være praktisk i noen tilfeller.

Vi har hatt denne fra Ikea, er fornøyd med den. Den ene siden kan fjernes og det medfølger sengehest til siden som fjernes :) Lykke til i jakten!
 
Vi har kjøpt bedside crib til den første tiden, men vi skal kjøpe sprinkelseng nå også så den er klar.

MEN jeg trenger hjelp :woot:
(Og gjerne fra dere som har barn fra før og erfaring med å ha/hatt sprinkelseng).

Vi var i dag ute i butikker og tittet, både pris, design og kvalitet varierer jo. Men det jeg lurer på er, hva skal jeg se etter, legge vekt på, og hva bør jeg evt styre unna?
Skjønner at noen har dropdown på den ene siden, mens andre er fast. Bunn kan justeres i de fleste riktignok og noen har lagring under. Hva bør og bør man ikke ha?

mtp design og utseende er jeg ikke ute etter folks erfaringer og meninger. Jeg er vel mer ute etter å høre deres tips/erfaringer mtp ergonomi, sikkerhet osv. ;)
Helt ærlig... Det er bare en seng. Alle er mer eller mindre like. Det er madrassen som skiller.
Vi har denne fra IKEA og begge barna har sovet godt i den.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20210131_100839_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20210131_100839_com.android.chrome.jpg
    14,6 KB · Visninger: 12
Jeg har prøvd å lese meg opp så mye som mulig, og endte opp med å kjøpe en Ikea seng! Madrassen kjøpte jeg også der. Ser ikea-senger overalt :)
 
Helt ærlig... Det er bare en seng. Alle er mer eller mindre like. Det er madrassen som skiller.
Vi har denne fra IKEA og begge barna har sovet godt i den.
Mnja... nå varierer jo prisene fra 399 til 6000 så noe forskjell må det jo være. Jeg har ei venninne som opplevde at sengen tippet, så litt sikkerhetsforskjeller antar jeg det er. Eller hadde vel alle kjøpt den til 399 og investert i en god madrass. Som jeg nevnte over i spørsmålet så er ergonomi mtp kropp og høyde også noe å tenke på. Merket at de på ikea er ulike i høyde bla. Men takk for svar :)
 
Sprinkelseng trenger ikke være så dyrt og komplisert. Ville hatt en som man kan ta av den ene siden på, i tilfelle mini lærer å klatre ut tidlig. Noen syns drop down på siden er bra, og jeg kan skjønne at det kan være praktisk i noen tilfeller.

Vi har hatt denne fra Ikea, er fornøyd med den. Den ene siden kan fjernes og det medfølger sengehest til siden som fjernes :) Lykke til i jakten!

Enig
 
Mnja... nå varierer jo prisene fra 399 til 6000 så noe forskjell må det jo være. Jeg har ei venninne som opplevde at sengen tippet, så litt sikkerhetsforskjeller antar jeg det er. Eller hadde vel alle kjøpt den til 399 og investert i en god madrass. Som jeg nevnte over i spørsmålet så er ergonomi mtp kropp og høyde også noe å tenke på. Merket at de på ikea er ulike i høyde bla. Men takk for svar :)
Mye av prisforskjellene er nok også pga merket.. Stokke feks. Og sebra... Skulle tro de var laget av ekte gull:hilarious:
 
Mnja... nå varierer jo prisene fra 399 til 6000 så noe forskjell må det jo være. Jeg har ei venninne som opplevde at sengen tippet, så litt sikkerhetsforskjeller antar jeg det er. Eller hadde vel alle kjøpt den til 399 og investert i en god madrass. Som jeg nevnte over i spørsmålet så er ergonomi mtp kropp og høyde også noe å tenke på. Merket at de på ikea er ulike i høyde bla. Men takk for svar :)

Barnemøbler går gjennom strenge sikkerhetskontroller for å kunne selges, så hvis man kjøper noe fra en stor aktør som Ikea, så skal det ikke være noen forskjell i sikkerhet på de billigste sengene derfra og feks Sebra-senger :)
 
Mnja... nå varierer jo prisene fra 399 til 6000 så noe forskjell må det jo være. Jeg har ei venninne som opplevde at sengen tippet, så litt sikkerhetsforskjeller antar jeg det er. Eller hadde vel alle kjøpt den til 399 og investert i en god madrass. Som jeg nevnte over i spørsmålet så er ergonomi mtp kropp og høyde også noe å tenke på. Merket at de på ikea er ulike i høyde bla. Men takk for svar :)

Forskjellen er bare merke, design og utseende egentlig :)
Hva gjelder madrassene er det jo såklart litt forskjeller på den billigste madrassen du får tak i og en dyrere (men dyrest er ikke best naturligvis), men selve senga er bare en seng enten den er av merket Sebra eller Stokke og veldig dyr, eller en rimeligere variant fra IKEA :D
 
Barnemøbler går gjennom strenge sikkerhetskontroller for å kunne selges, så hvis man kjøper noe fra en stor aktør som Ikea, så skal det ikke være noen forskjell i sikkerhet på de billigste sengene derfra og feks Sebra-senger :)
Det er forsåvidt sant, men synes likevel man bør ha en viss skepsis. Det er mye som selges i dag som kanskje ikke bør kjøpes, så å tro at alt i butikk er trygt blir for naivt for min del :) men jeg lurte nå i grunn på om det var noe anbefalinger mtp høyde på sidene for barnets sikkerhet, eller mellomrommet etc som det er anbefalinger for på sprinkelsenger for de mindre. Mener å ha lest maks 2,5cm
 
Det er forsåvidt sant, men synes likevel man bør ha en viss skepsis. Det er mye som selges i dag som kanskje ikke bør kjøpes, så å tro at alt i butikk er trygt blir for naivt for min del :) men jeg lurte nå i grunn på om det var noe anbefalinger mtp høyde på sidene for barnets sikkerhet, eller mellomrommet etc som det er anbefalinger for på sprinkelsenger for de mindre. Mener å ha lest maks 2,5cm

Det er jeg være enig i, men jeg oppfattet det som at du antydet at dyrere senger har høyere sikkerhet, og det er det ingen automatikk i. Tvert imot vil jeg påstå at masseproduserte produkter (sammenlignet med nisjeprodukter) er tryggere, ettersom de er testet av reelle forbrukere i større skala i tillegg til ordinær CE-merking.

Når det gjelder sikkerhetskrav, så skriver DSB følgende:

Avstanden fra sengebunnen og opp sideveggene, samt mellom sprinklene i sengebunnen, skal være maksimalt 2,5 centimeter. Slik unngår barnet å sette fast føttene.

Avstanden mellom sprinklene i en sprinkelseng skal ikke være mer enn 6 centimeter. Da risikerer barnet å sette fast hodet og bli kvalt. Fra sengebunnen og opp til kanten på sengen skal være minst 60 centimeter, slik at barnet ikke greier å klatre over kanten.

Velger du en seng som oppfyller disse og samtidig kjennes stødig ut når du dytter litt på den, så bør du være sikker uavhengig av merke :)
 
Det er forsåvidt sant, men synes likevel man bør ha en viss skepsis. Det er mye som selges i dag som kanskje ikke bør kjøpes, så å tro at alt i butikk er trygt blir for naivt for min del :) men jeg lurte nå i grunn på om det var noe anbefalinger mtp høyde på sidene for barnets sikkerhet, eller mellomrommet etc som det er anbefalinger for på sprinkelsenger for de mindre. Mener å ha lest maks 2,5cm

Dette er jeg helt enig - det er flere produkter som selges i ca alle barneutstyrsbutikker som er direkte frarådet etter forskning om hva som gir et trygt sovemiljø for babyen, så litt skepsis til det som er i butikk er absolutt lurt :) De er jo til en viss grad dessverre mer opptatt av å tjene penger heller enn å utelukkende selge trygge produkter.
Jeg har faktisk ikke kommet over regler for sprinkelsenger, men ser jo at det finnes noen retningslinjer. Vil tro de fleste sprinkelsenger faktisk følger opp dette. Også er det såklart viktig å senke bunnen før barnet begynner å dra seg opp langs kantene. Men utenom det kan du nok stort sett trygt kjøpe det meste av sprinkelsenger som er i salg i dag og velge etter hva du ønsker av design og utgifter på senga :)
 
Back
Topp