Sprinkelbeskytter, en fare for babyen?

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jeg så et innlegg på Facebook i dag, der en mor prøver å få sprinkelbeskyttere bannlyst i Storbritannia. Grunnen er at hennes 9 måneder gamle sønn døde etter å ha blitt kvelt av sprinkelbeskytteren. Trådene man fester beskytteren med hadde løsnet, og kommet rundt babyens hals.
Først tenkte jeg at dette var litt hysteri, man kan ikke beskyttes for alt liksom, men så leste jeg at dette dødsfallet langt ifra er det første. Over en periode på 20 år har 27 babyer omkommet pga sprinkelbeskyttere i USA, og et par stater har bannlyst dem.
"The American Academy of Paediatrics" fraråder bruken, og det sies at sprinkelbeskyttere ikke bør brukes før barnet er 1 år.

Saken finner du her. Står på engelsk.

Hva tenker du? Hysteri, eller noe å tenke på?

Trådene på sprinkelbeskytteren vår er for korte til å kvele en baby. Mulig jeg er naiv, men kan ikke se faren med den vi har.

Det er sikkert noe man kan ha i bakhodet når man kjøper det, da.

Sent from my iPhone using BV Forum

Snorene er alt for korte til å kunne fåes rundt halsen her! På begge sprinkelbeskytterne jeg har...

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg tror at snorene på den vi har er for korte her også, men jeg ser for meg at jeg heller vil se meg om etter borrelås e.l. neste gang.

Snorene er for korte her også.. Hadde også en slik tykk uten tråder, men den var plutselig morsom å løfte rundt på, så den måtte byttes ut :p

Februar-14 mamma ❤️

Her er iallefall snorene så korte at det faktisk er vanskelig å knyte dem fast. Så farlige er de nok ikke.

Men kan det være at de er laget annerledes i England da???

For har da ikke hørt om sånne dødsfall i Norge?

Her er iallefall snorene så korte at det faktisk er vanskelig å knyte dem fast. Så farlige er de nok ikke.

Men kan det være at de er laget annerledes i England da???

For har da ikke hørt om sånne dødsfall i Norge?

Det er første gang jeg høres om det, og finner ingen advarsel mot det i Norge. Så det kan godt være at de er lengre i utlandet ja.
Greit å vite at det er en risiko i alle fall, mange bestiller jo ting på tvers av landegrensene.

Nå sover mini stort sett sammen med meg, men nå skal jeg sjekke trådene og klippe dem av hvis de er for lange.

De var for korte her og til å kvele noen.. Dessuten så knøt jeg dobbelknute, for jeg var engstelig for at hun skulle finne på å sutte på en og sette den fast i halsen..

De vi har hatt med snorer har hatt altfor korte snorer til slikt.
Nå har vi imidlertid en tykk som står av seg selv, som ikke har snorer i det hele tatt.

Våre har å korte snorer, så tror ikke det skal være noen fare. Men er obs på å knyte godt fast da :)..

Ikke mulig med lengden på den vi hadde hvert fall

Snorene for korte her også.. fikk så vidt knytt sløyfe på den vi har.. Tror nok de fleste produsentene har tenkt på dette :)

Jeg har hatt sprinkelbeskytter uten tråder. En stiv høy en som står av seg selv...

Sent from my iPhone using Tapatalk

I England og USA er det vel mere vanlig å ha slike lange tråder som knytes i en stor sløyfe. Her i landet er dem veldig korte, hvertfall har våre vært det. Nå har vi en som står av seg selv uten knyting. :)

Her er trådene for korte pluss at vi knyter sånn at de ikke har hatt mulighet til å få opp. Blir litt hysteri synes jeg, for det fins alltid noe som er farlig. Vi må jo pakke dem inn i plast og holde dem hjemme til de er konfirmerte snart sånn at det ikke skal skje noe med dem...

Back
Topp