Springelseng

Måneskinn<3

Betatt av forumet
Augustlykke 2022 ❤️
Septemberlykke 2024
Vet ikke om det finnes tidligere tråd om sprinkelseng, fant ikke:shy: Men vi har bestemt oss for å kjøpe sprinkelseng (ikke bed side crib pga må tidlig skiftes ut igjen) og nå er det tilbud på Barnas Hus. Så mange å velge mellom, både de fra IKEA og Barnas Hus. Noen anbefalinger? Første barnet, så vet ikke hva jeg skal se etter. Eneste forskjellen jeg kan se er at de i Barnas Hus har 3 høyder, mens IKEA har 2.

Vi har Sundvik fra Ikea - kan hudtester i to høyder. Det var praktisk i begynnelsen å kunne justere - ellers er det smak og behag. Ofte så legges det ut sprinkelsenger gratis på Finn :)

Noen sprinkelsenger kan brukes som vokse-senger. Stokke sin f.eks. Og Sundvik som vi har, der kan man ta av den ene siden og bruke en som bedside crib - og senere som seng til litt større barn.

Vi har arvet en Sundvik (nå endte ikke 2020-barnet opp med å bruke den stort, men det er en annen sak). Vi lagde hull for en mellomhøyde alla de med tre justeringer fra Barnas Hus. Funket knall, minus at hun uansett ikke likte sprinkelsenga da, men det var ikke høydejusteringa sin feil. ^^,

To høydejusteringer på bunnen er nok syns jeg. Men et must at sengen kan brukes uten den ene kanten. Har tatt den av ved ca 1,5års alder. Er veldig glad i billig og/eller gjenbruk. Ikke så viktig hvordan den ser ut da den kun varer noen få år. Men akkurat det er såklart smak og behag.

Også hatt Sundvik fra Ikea og var veldig fornøyd med den. Kan jo nesten bruke den som en bedside crib om man trikser og fikser litt på den. Siden man kan ta av siden kan man bruke den ganske mye lengre og gå rett fra sprinkelsenga til vanlig seng. Altså droppe juniorseng.
Er også en fan av Finn.no. Kommer til å skaffe meg en billig sprinkelseng der og heller kjøpe ny madrass! For det vil jeg ikke ha brukt! :wtf:

Myllra sin fra Ikea er genial. Den har inkludert sengehest slik at du kan bruke den som juniorseng. Jeg syns også det er praktisk med skuffer for å ha sengeklær, ekstra smukk osv i.

Vi har Sundvik fra Ikea - kan hudtester i to høyder. Det var praktisk i begynnelsen å kunne justere - ellers er det smak og behag. Ofte så legges det ut sprinkelsenger gratis på Finn :)

Noen sprinkelsenger kan brukes som vokse-senger. Stokke sin f.eks. Og Sundvik som vi har, der kan man ta av den ene siden og bruke en som bedside crib - og senere som seng til litt større barn.
Vi har også Sundvik fra ikea!
Jeg har brukt den som bed side, og helt til barnet er tre år. Så her er det lang brukstid!

Jeg har brukt den som bed side, og helt til barnet er tre år. Så her er det lang brukstid!
Takk for så mange svar. Vi ønsker også bruke som bed side først, deretter barneseng på eget rom senere. Barnas Hus har skrevet ned så fine mål med hvor høyt de ulike justeringene er, så jeg vet de passer vår seng uten at vi trenger å lage justeringer selv. Men den fra Sundvik skal vi måle idag når vi tar en tur innom IKEA. Blir kanskje en sundvik hvis den passer og da ligger det masse på finn også:smiley-bounce012

Hvordan brukt som bedside? Tenker på om sengen glir vekk fra foreldresengen, om det blir sprekk osv som baby kan dette ned i. Skulle gjerne hatt en sprinkelseng som funker som bedside og, så bare nysgjerrig på hvordan dere evt har gjort det:)

Vi hadde sprinkelseng fra Jollyroom i merket JLY til storebror, og er veldig fornøyd med den. Den kan justeres i tre høyder der den øverste er ganske høyt oppe som passer fint i nyfødtperioden. Vi har nå kjøpt en brukt bedsidecrib til lillesøster, men tror egentlig vi kommer til å bytte seng ganske fort!☺️

Hvordan brukt som bedside? Tenker på om sengen glir vekk fra foreldresengen, om det blir sprekk osv som baby kan dette ned i. Skulle gjerne hatt en sprinkelseng som funker som bedside og, så bare nysgjerrig på hvordan dere evt har gjort det:)

Vi har gjort det! Binder fast til vår seng med bagasjestropper!
Google IKEA bedside hack, så kan du se ulike løsninger :)

Må bare feste den med stropper feks. Men jeg hadde ikke det, min stod liksom litt kilt inntil. Sikkert ikke helt optimalt sikkerhetsmessig, men hadde ingen problemer med at den sklei fra på noen måte!

Dere som har brukt stropper/bagasjestropper til å feste sprinkelseng. Hvordan stropper, hvor er de kjøpt? Og hvordan seng har dere? Vi har en litt høy rammemadrass

Dere som har brukt stropper/bagasjestropper til å feste sprinkelseng. Hvordan stropper, hvor er de kjøpt? Og hvordan seng har dere? Vi har en litt høy rammemadrass
Vi har festet fotene på sprinkelsenga med sokkel/fot på rammemadrass med strips. Det satt skikkelig og senga rikka ikke på seg

Kjøpte bagasjestropper på IKEA. Har festet i senga under madrassen, i sprinklene. Vi har ikke rammemadrass men en seng med madrass og overmadrass oppi om deg lot seg forklare, haha!

Vi har en fra Troll (kjøpt til halv pris på Finn) som har tre høyder og der ene sideveggen kan senkes litt ned. Den kan ikke tas av, så det er ikke en slik vokseseng som noen her anbefaler, men den kan altså tas litt ned. Det var gull verdt når barnet lå på midterste eller nederste høyde fordi han kunne sette/reise seg opp, men likevel ikke var sterk nok til å hjelpe til med å klarte ut. Mye enklere å løfte ut når veggen kan settes lavere.

Ang vokseseng: da vår unge nummer 2 måtte bytte fra bed side crib til sprinkelseng, brukte storebror fremdeles sin sprinkelseng. Vi vurderte da sånn vokse-sprinkelseng fra IKEA til storebror, slik at vi slapp å kjøpe ny når han ikke lenger trengte fire vegger på senga. Men IKEA sine senger var bare godkjent til 18(?) kg, og vår 2-åring nærmet seg 18kg. Så - det er ikke nødvendigvis sikkert at disse sengene passer å vokse i. Kommer helt an på ungen, og dens størrelse og vekt.
Vi endte med å kjøpe en vokse-sprinkelseng fra Troll, i heltre(?), som tålte langt høyere vekt.

Back
Topp