Spre rykter om andre

J

Jusciess

Guest
Om DU hadde gått rundt å snakket dritt om «Kari» altså ukritisk til mange. Og «Kari» fikk høre det igjen. Hadde du da blitt sint på de som hadde gått til «Kari» å fortalt det?

Hvem er dette sin skyld?
De som fortalte det til «Kari» ?
Eller du som har spredt løgner og snakket dritt om «Kari» til «alle»?
 
Tenker at den som går å snakker dritt om andre må stå for det de sier og ta ansvaret

Til syvende og sist vil ting du sier komme tilbake igjen.
 
Det spørs jo litt. Var det en god venn du forventet fortrolighet av,så må man kunne si ting som frustrerer og irriterer uten at det skal gå videre. Litt av poenget med vennakap er jo å kunne få ut litt irritasjon,så er det kanskje ikke så ille etterpå. Er det slik at folk ukritisk sitter og snakker stygt om andre fremfor en haug med folk de ikke kjenner,ja da må de regne med at noen kan gå videre til den det gjelder. Det vil også være velfortjent,fordi da virker det mer som personen prøver å påvirke andre til å synes "Kari" ikke er noe særlig og ikke bare få ut litt frustrasjon selv.
 
Det spørs jo litt. Var det en god venn du forventet fortrolighet av,så må man kunne si ting som frustrerer og irriterer uten at det skal gå videre. Litt av poenget med vennakap er jo å kunne få ut litt irritasjon,så er det kanskje ikke så ille etterpå. Er det slik at folk ukritisk sitter og snakker stygt om andre fremfor en haug med folk de ikke kjenner,ja da må de regne med at noen kan gå videre til den det gjelder. Det vil også være velfortjent,fordi da virker det mer som personen prøver å påvirke andre til å synes "Kari" ikke er noe særlig og ikke bare få ut litt frustrasjon selv.
Enig med dette :)
 
Da kan man takke seg selv. Behøver ikke si noe om noen som du ikke kan si til de rett i fjeset selv.
 
La være å snakke dritt om andre, eller si det direkte til "Kari" in the first place. Problem løst.
 
La være å snakke dritt om andre, eller si det direkte til "Kari" in the first place. Problem løst.

Helt enig!
Å snakke dritt om andre, selv om det en sier er sant osv er aldri greit. For det vil alltid komme tilbake på en selv før eller senere. Og da er det du selv som må ta støyten, og da kan du ikke bli sint på de som har «sladra til Kari»
 
Kommer an på lufter du frustrasjonen til en person forventer jeg det stopper der. Lufter jeg frustrasjonen til flere så klart det kommer tilbake til den jeg snakker om og på sin plass
 
Forskjell på å snakke dritt om en person, eller snakke om en bedritten person.
 
Er helt mot sånt, å behovet mitt er null når det gjelder å snakke om andre.. jeg blir dirrekte sinna om noen prøver på det.. jeg vil si det er begge sin feil.. den som fikk vite sladder, kunne også valgt å ikke spre noenting for fredens skyld.
 
Jeg synes denne er fin:

Fra det gamle Hellas: Sokrates om de 3 sikter

Det kom en mann til Sokrates og sa: «Jeg må fortelle deg noe om en av dine venner.»
Sokrates Svarte: «Jeg antar at du først har latt det gå gjennom de 3 sikter.»
Mannen kjente ikke til de 3 sikter så Sokrates sa: «Det første er sannhetens sikt.
Er du sikker på at det du vil fortelle meg er sant?»
«Nei, sikker er jeg ikke», sa mannen, «For jeg har hørt det av andre».
«Ja, men så har du vel siktet gjennom godhetens sikt?», spurte Sokrates.
Mannen ristet på hodet.
«Nå, men det tredje siktet da! Har du spurt deg selv om det du vil fortelle meg er til noe nytte?»
Da mannen skamfull bøyde hodet, sluttet Sokrates:
«Ja, men når det du vil fortelle om min venn verken er sant, godt eller nyttig, så behold det for deg selv.»


Når noen kommer til meg med sladder, så velger jeg å si at dette ønsker jeg ikke å høre om, og forklarer hvorfor. Disse verdiene er det viktig for meg at mine barn også får. Har man noen å klage om, så kan man fint klage uten å nevne navn, eller en person, men heller fokusere på en løsning. Jeg synes vi skal holde oss for gode til å snakke nedlatende om andre mennesker og være en pågangsdriver mot rykter og sladder. Mange gang viser det seg også at ting ikke stemmer i virkeligheten heller.
 
Last edited:
Hvorfor snakke dritt om noen i første omgang?
Man bør vel ikke snakke om andre hvis man ikke kan stå for det man sier? Kan man ikke si det direkte til noens ansikt og stå for det så får man holde munnen..
 
Jeg synes det er fint at noen aktivt sørger for at den det gjelder får vite det i tilfeller der en enkelt person går rundt baksnakker om en bestemt person til så å si alle.
 
Hvorfor snakke dritt om noen i første omgang?
Man bør vel ikke snakke om andre hvis man ikke kan stå for det man sier? Kan man ikke si det direkte til noens ansikt og stå for det så får man holde munnen..

Så enig! De fleste som snakker dritt om andre gjør det vel først og fremst for å hevde seg selv, lite å snakke om, eller gjør seg litt interessant et øyeblikk.. jeg kan snakke «dritt» om andre til mannen, om det er noen som itriterer meg.. han sier ikke noe, samme gjør han med meg.. men det stopper liksom der.. mer for utløp bare.

Så er det jo litt janteloven også,
 
Det spørs jo litt. Var det en god venn du forventet fortrolighet av,så må man kunne si ting som frustrerer og irriterer uten at det skal gå videre. Litt av poenget med vennakap er jo å kunne få ut litt irritasjon,så er det kanskje ikke så ille etterpå. Er det slik at folk ukritisk sitter og snakker stygt om andre fremfor en haug med folk de ikke kjenner,ja da må de regne med at noen kan gå videre til den det gjelder. Det vil også være velfortjent,fordi da virker det mer som personen prøver å påvirke andre til å synes "Kari" ikke er noe særlig og ikke bare få ut litt frustrasjon selv.

Veldig enig!
 
her var det jaggu mange gode mennesker som aldri snakker om andre!
Jeg opplever vel at ca alle jeg kjenner, inkludert meg selv, snakker negativt om noen andre i blant. Noen ganger er det berettiget, og noen ganger er det ikke det.
 
Back
Topp