Spraytan/solarium - gravid ?

linnh85

Glad i forumet
Æ har såååå løst å gå i solarium for å få mæ litt sol :arghh: Men d e vel ikke helt heldig :( Så mitt spørsmål er, om noen av dere kan anbefale spraytan/selvbruning under graviditet ? :)

Jeg hadde ikke gjort det. Mye kjemikalier som går inn i huden og som fosteret kan få i seg. Så da hadde jeg heller tatt meg en liten sol time :p

Har og lyst å ta sol og det er forsåvidt ingen risk for fosteret, men det som gjør meg litt stressa er risikoen for pigmentflekkene som kan komme fordi vi er gravide. Så er visst ikke helt heldig å sole seg for mye som gravid så vidt jeg har skjønt :/

Jeg har hørt at når man tar solarium så blir kroppen så varm at fostervannet også påvirkes og blir varm, og at fosteret da vil mistrives :p

Det er ingen fare å ta solarium. Men man ligger gjerne ikke der i laaang tid. Man ligger gjerne mer i hetende sol i Syden lengre enn den timen på 15-20 min :p jeg tok sol sist, men på slutten klarte jeg ikke pga var ubehagelig å ligge hardt på sengene og på ryggen :) mye bedre å ta litt sol enn få i seg en haug med kjemikalier. Ei venninne av meg fortalte om et studie i England. De hadde et prosjekt som gikk ut på å sjekke hvor mange kjemikalier et foster fikk i seg i magen. De skulle sjekke for 300 stykker. De sjekka navlestrengen og fant 285 kjemikalier av de 300 de testa for! Man får i seg mye igjennom huden. Som vaskeprodukter, såper, kremer osv. Skal ikke bli helt nazi altså hehe! Men noe å tenkte på at fosteret får i seg mye mer enn kun hva vi spiser og drikker :)

Bare vær obs på at man kan ha lettere for å få pigmentflekker som gravid, i forhold til sol/solarium...

Så viktig er det faktisk ikke å være brun heller, at man trenger å ta noe risiko i forhold til overoppheting vs kjemikalier. :)

Mulig eg spør dumt,men er det ikke veldig mye stråling i solarium og da?
Eg ville uansett ikke tatt sjansen. fargen klarer vel å vente til neste år dersom eg ikke får nok i sommer :p

Da slår jeg fra meg tanning tankene :p Får se om jeg bare venter å ser om sommern snart kommer :p

Mulig eg spør dumt,men er det ikke veldig mye stråling i solarium og da?
Eg ville uansett ikke tatt sjansen. fargen klarer vel å vente til neste år dersom eg ikke får nok i sommer :p

Den vanlige risken for stråling mot huden er jo der, men strålingen går ikke lenger enn huden på en måte så det er "bare" kreft som er risiko og pigmentflekker som vi gravide raskt kan få av for mye soling.

Den vanlige risken for stråling mot huden er jo der, men strålingen går ikke lenger enn huden på en måte så det er "bare" kreft som er risiko og pigmentflekker som vi gravide raskt kan få av for mye soling.

Men overoppheting, spesielt i første trimester, er alvorlig, og kan føre til misdannelser. Er derfor man bør passe seg, og unngå varme bad i badekar med for varmt vann.

Æ trur rett å slett æ bare lar "sommer" være "sommer", åsså bryr æ mæ ikke om å ta sol heller :p Men takk for svar jenter <3

Men overoppheting, spesielt i første trimester, er alvorlig, og kan føre til misdannelser. Er derfor man bør passe seg, og unngå varme bad i badekar med for varmt vann.

Men merker man ikke dette på kroppen før det skjer? Jeg kjenner at jeg har ikke tålt sommersola uten pauser i skyggen på de mest solfylte dagene. Som regel elsker jeg å være ute i sola. Må jo bli ubehagelig tenker jeg så da bør man jo høre på hva kroppen sier selvfølgelig.

Men merker man ikke dette på kroppen før det skjer? Jeg kjenner at jeg har ikke tålt sommersola uten pauser i skyggen på de mest solfylte dagene. Som regel elsker jeg å være ute i sola. Må jo bli ubehagelig tenker jeg så da bør man jo høre på hva kroppen sier selvfølgelig.

Ikke nødvendigvis. Innen man syns det blir ubehagelig kan kjernetemperaturen ha steget, det varierer jo hvor grensa går for person til person og fra dag til dag :)

Det sies jo oxo at barnet har én grad høyere kroppstemperatur enn mor :happy: Så greit å unngå for mye varme, men litt kan da ikke skade. :)

Back
Topp