sprøyteskrekk..

Lykkeliten

Glad i forumet
jentungen har vært en del syk og har dårlig erfaring med sprøyter..
hva gjør dere ved vaksinering når et barn har sprøyteskrekk :angelic:

Noen ting må man i livet, vi har først prøvd å snakke rasjonelt med barnet, går ikke det så har vi tydd til at vi må holde fast. Nei, ikke greit for mammahjertet eller barnet, man vaksinere seg kan være forskjell på liv og død så det må vi ta. Barnet var veldig overrasket over at det var ikke så forferdelig likevel når vi var ferdig og ble spandert på en is etterpå.

Jeg og barnet mitt, som btw er over 12 år, har blitt enige om at vi ikke snakket i det endelige. Hu er livredd og løper bort. Jeg må fysisk holde hu fast gitt i fanget mitt. Jo lengre tid hu får til å tenke på denne vaksina og prate om den, jo verre får hu det. For når den er tatt så er det "Takk mamma. Det var ikke så ille jo". I år skal hu ha 2 stk. Det blir sikkert stas. Spesielt siden vi to nå er helst like store også. Heldigvis er jeg litt sterkere [emoji23]

Helsesøster har også avtale at hu kommer utenom klassen da [emoji4] Trenger ikke eventuelle andre som hjelper å fore panikken hennes. Mange av de prøver å trøste også. Men når hu først får panikk, hjelper ikke de noenting. Hu verken ser eller hører de da. Så. Vi to går alene til helsesøster som viser stor forståelse da [emoji4]

Har samme her, og det er ikke noe valg. Det må skje, og da med makt. Først snakker vi om det, så prøver vi uten makt. Men ender alltid med at vi holder fast.

Her sa jeg ifra at vaksine må man ta for å ikke bli sånn syk. Viste bilder og filmsnutter av uvaksinerte barn som lå for døden. Ja, for det er faktisk den virkelig verden.

Nå har det gått bra med eldste, heldigvis.

Spent på yngste når hun skal ha i 3.

Jeg hater det selv...

Ved blodprøver har vi brukt emlakrem og så har de fått belønning hos legen

Hvis det ikke går frivillig etter forklaring om hvorfor vaksine er viktig og at dette er noe man bare må gjøre:

hold fast. Det er kanskje en ide å ikke forberede barnet for mye på når det skal skje hvis det er mulig. Kanskje ikke i det heletatt. Er barnet stort og sterkt kan det kanskje være en ide å ta med far hvis det er mulig. Vaksine syns jeg er så viktig at man evt kan vurdere premedisinering for å få det gjennomført, men da som siste vei ut før man må gi opp.

For min var det viktig å vite at han skulle få sprøyter,det ble mye verre de gangene han ikke visste om de

Mi har ikke fått vaksine på en stund, men hun har tatt blodprøver. Vi har prøvd emlakrem, men måtte like fullt holde fast. Ikke spesielt godt å måtte holde fast ungen, men ingenting annet funker :(

Uff, er ikke noe særlig me sprøyteskrekk. Har det selv, men noe MÅ man dessverre bare gjennomføre og få gjort. Vaksiner er viktig. Min på 11 år tar fint blodprøver og vaksiner, hun har fine årere som de finner med èn gang. Verre med de andre to barna på snart 9 år og 6 år. De har som meg, blodårer som ikke vil samarbeide. Vi bruker emlakrem, men de må jo gjerne stikke flere ganger for å i det hele tatt få ut noe blod. Så det må bare gjørs, men mine har vært mye på sykehuset pga koniske sykdommer. Da de var mindre måtte de holdes, nå går det helt fint når de vet det evnter premie etterpå:-) Verste opplevelsen var da 9 åringen var 4 år og de ikke fikk til å ta blodprøver, årenene sprakk, så det var 2 forskjellige som stakk hu over 30(!!!) ganger. Da måtte vi foreldre si stopp å be de om å finner overlegen som da kom og tok dem på første forsøk! Stakkars liten. Forrige gang hos legen måtte jeg bli stukket 7 forskjellige steder før det gikk og de fikk de blodprøvene de trengte!

Jeg ville prøvd å roe ned barnet på forhånd med å prate om hvor viktig vaksiner er og at det ikke er farlig osv.
Hvis ikke det hadde hjulpet måtte jeg bare holdt barnet fast og grått bitre tårer sammen med barnet :(
Vaksiner er så viktig at ja... må man så må man tenker jeg.
Men selvfølgelig en flott premie etterpå

det er så ille at sykehuset har valgt å legge henne i narkose 3 ganger i i fjor fordi det var umulig å gjennomføre. bedøvelse via nesespray virket heller ikke. huff. begynt å grue meg til allerede. men emla virker på vaksine også da? det er ihverfall en liten støtte :(

Back
Topp