Sprøyter (eller annen oppbevaring) til råmelk før fødsel

C-2962084

Andre møte med forumet
Har fått tips av jordmor om å håndmelke litt råmelk før fødsel. Noen som har erfaring med dette og tips til sprøyter eller annen oppbevaring av råmelken?

Har fått tips av jordmor om å håndmelke litt råmelk før fødsel. Noen som har erfaring med dette og tips til sprøyter eller annen oppbevaring av råmelken?
Kan være lurt å tenke gjennom hva oppbevaringen er laget av. Er den laget av plast, som brystmelkposer ofte er eller sprøyter, skal de ikke varmes for å tines, både fordi næringsstoffene bedre ivaretas av kald opptining, og fordi varm plast avgir mikroplast til maten.

Vi har en silikonform til konfekt som er formet som små halvkuler. Jeg har ikke fryst ned råmelk før fødsel før, men jeg har fryst ned brystmelk i nevnte form og puttet dem i den faste føden ved tilvenning til det. Større mengder melk har jeg fryst i plastposer lagd for brystmelk og tint i kaldt vann. Min.spire selger også brystmelk-poser i silikon. Men til litt råmelk ville jeg kanskje prøvd å funnet noen isbitformer i silikon eller andre små silikonformer. Denne her er f.eks. ikke så dum! De var ganske små.
Den kan også brukes til å lage hjemmelagd godteri (påske og jul feks) til ungen ved senere anledninger, ved å blande bær sammen med gelatinpulver, eller blande råkakao med kakaosmør og f.eks. honning (etter ett års alder) og lage hjemmelagd sjokolade.

Viktig at det er sterilt, ville kjøpt sprøyter på apotek :) ikke sikkert man får ut så mye, så da kan du feks fryse ned i 1 ml sprøyter.

Jeg kjøpte 2 ml sprøyter på Farmasiet. Håndmelket direkte i sprøytene og fryste ned (råmelken kom dråpevis på brystvorten, slik at jeg kunne suge opp dråpene fortløpende med sprøyten). Kjempefornøyd med valget om å håndmelke før fødsel, for barnet ble lagt inn på nyfødtintensiven med CPAP rett etter fødsel og ble sondematet. Så da fikk han masse råmelk jeg hadde samlet opp på forhånd, i tillegg til morsmelkserstatningen de måtte gi.

Back
Topp