Sprøyte etter fødsel

Babyen får K-vitamin sprøyte i låret.
Den fødende får en sprøyte for at livmoren skal trekke seg sammen.

Mannen fikk forklart rutinene i natt, da jordmor gjorde klart alt slikt og la det på benken.

Jeg kommenterte at mange på forumet ikke hadde fått det, og da sa hun at det skulle være en standard, landsomfattende prosedyre, men at det nok var mange som var litt lost i noe helt annet og ikke merket det. For den skal alle få.
 
Jeg har fått 4 sprøyter i lårene på to tidligere fødsler, men bare for å få livmoren til å trekke seg sammen og stoppe blødninger...
Her må det være snakk om forskjellige sprøyter og/eller forskjellige rutiner på sykehusa kanskje? :-? Hmm...
 
Babyen får K-vitamin sprøyte i låret.
Den fødende får en sprøyte for at livmoren skal trekke seg sammen.

Mannen fikk forklart rutinene i natt, da jordmor gjorde klart alt slikt og la det på benken.

Jeg kommenterte at mange på forumet ikke hadde fått det, og da sa hun at det skulle være en standard, landsomfattende prosedyre, men at det nok var mange som var litt lost i noe helt annet og ikke merket det. For den skal alle få.

Men man burde vel få informasjonen om det tidlig i fødselen? Eller før den i det hele tatt starter?

Føler liksom (selv om jeg aldri har født sånn sett) at man mister litt fokus på alt annet i hele verden når babyen har kommet ut :)
 
Men man burde vel få informasjonen om det tidlig i fødselen? Eller før den i det hele tatt starter?

Føler liksom (selv om jeg aldri har født sånn sett) at man mister litt fokus på alt annet i hele verden når babyen har kommet ut :)

Det er litt meninga :) De aller fleste er ikke klar over at de har fått sprøyta engang :)
Jeg fikk den i veneflonen denne gang, men selv ikke jeg har kjent noe til den de andre gangene :)
 
Det er litt meninga :) De aller fleste er ikke klar over at de har fått sprøyta engang :)
Jeg fikk den i veneflonen denne gang, men selv ikke jeg har kjent noe til den de andre gangene :)

Men hva med de med allergier og sånn?

Eneste gangen jeg har blitt spurt om allergier var i møte med anestesilegen, og eneste grunnen til at jeg var innom der er fordi jeg har forhøyet pregravid bmi. Prøvde å si fra på oul, men fikk bare beskjed om at jeg skulle si fra under fødsel hvis jeg følte det var viktig :p
 
Men man burde vel få informasjonen om det tidlig i fødselen? Eller før den i det hele tatt starter?

Føler liksom (selv om jeg aldri har født sånn sett) at man mister litt fokus på alt annet i hele verden når babyen har kommet ut :)

Det var tema her på kontroll hos jm forrige svangerskap. Jeg tror det er viktigere enn å få info når man ankommer føden :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg hadde annen rhesus enn babyen. Merket ikke sprøyten. Har fortsatt innmari mye adrenalin så kort tid etter.
 
Jeg fikk en sprøyte i låret sist og regner med jeg sikkert får det nå også. Men det var ikke pga det her negativ/positiv greiene. Merket det i alle fall ikke, bare såg den ;)
 
Babyen får K vitamin. Mor får oxytocin som får livmoren til å trekke seg sammen og dermed kan forebygge blødning. Jeg fikk pga tvillingfødsel m økt risiko for blødning, fikk forebyggende. Noen gir til alle, andre gir til de m økt risiko. Liten nål, lite volum, ikke svir eller sprenger oxytocin heller. Og du er så høy på adrenalin at du sikkert ikke får det med deg
 
Kan ikke huske å ha fått noe sprøyte tidligere. Ikke har jm nevnt det heller..
Men ja, hva gjør vell en liten sprøyte etter alt vi går igjennom mtp fødsel ;)
 
Men hva med de med allergier og sånn?

Eneste gangen jeg har blitt spurt om allergier var i møte med anestesilegen, og eneste grunnen til at jeg var innom der er fordi jeg har forhøyet pregravid bmi. Prøvde å si fra på oul, men fikk bare beskjed om at jeg skulle si fra under fødsel hvis jeg følte det var viktig :p

Den slags informasjon om den fødende er jo klargjort før det kommer så langt. Allergier som kan ha betydning for hvilken behandling du som fødende kan få, skal stå på helsekortet ditt, gjør det ikke det er det noen andre enn fødeavdelinga som har gjort feil ;)

Mappen med helsekortet skal inneholde all relevant informasjon slik at det i teorien ikke skal være behov for den fødende å svare på spørsmål knyttet til helserelaterte ting.
 
Den slags informasjon om den fødende er jo klargjort før det kommer så langt. Allergier som kan ha betydning for hvilken behandling du som fødende kan få, skal stå på helsekortet ditt, gjør det ikke det er det noen andre enn fødeavdelinga som har gjort feil ;)

Mappen med helsekortet skal inneholde all relevant informasjon slik at det i teorien ikke skal være behov for den fødende å svare på spørsmål knyttet til helserelaterte ting.
Jeg har skrevet alt i fødebrevet, og skrevet egen CAVE med store røde bokstaver :p
Jeg stoler ikke på sykehuset på en flekk!
 
Dere som har født før :
Fikk høre av jm at man får sprøyte i låret etter fødselen.
Er den vond? Har litt sprøyte skrekk spessielt når det gjelder låret! Ser får meg den hestesprøyta :s
Jeg fikk sprøyte for å løsne morkaka, pluss noe vitamin greier, å jeg har skikkelig sprøyte skrekk!!! Men disse merket jeg ikke oppi alt styret :p så hadde ikke bekymret meg så veldig :p
 
Veldig godt å høre det!:) Nå har jeg lagt skrekken litt bak meg, å prøver å fokusere positvft på den derre sprøyta selvom det høres såååå ekkelt ut å få den i låret :) Men som dere sier her så er det jo så mye som skjer der og da så fokuset blir nokk ett helt annet sted :) håper jeg :D
 
Veldig godt å høre det!:) Nå har jeg lagt skrekken litt bak meg, å prøver å fokusere positvft på den derre sprøyta selvom det høres såååå ekkelt ut å få den i låret :) Men som dere sier her så er det jo så mye som skjer der og da så fokuset blir nokk ett helt annet sted :) håper jeg :D

Har du veneflon i hånda kan du be om å få den der :)
 
Jeg fikk nå. Det var for at livmora skulle trekke seg bedre sammen. Det var ikke vondt:)
 
Vet noen får en sprøyte for å løsne morkaken. Jeg fikk den ikke da morkaken kom rett etterpå. Mens svigerinnen min fikk sprøyte.
 
Back
Topp