Sprø lege?Dere med astma barn, se hit!

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Var hos legen med lillemann nå. Og han legen er jeg ikke veldig glad i fra før. Men nå ble jeg litt satt ut av han. Han lyttet på lillemann, så fortalte han meg at jeg skal øke flutide på han 4x morgen og 4x kveld, synes det høres helt vilt ut, men så fortsetter han med at vi skal gi han kortison tabletter. Jeg spørr hvordan skal jeg få han i det, skal jeg knuse de å ta de i noe flytende. Legen ser rart på meg, nei de skal svelges hele. Jeg svarer at gutten er tre år, blir nok vanskelig å svelge tabletter da. Åja svarer legen. Var det rart lissom? Er det virkelig vanlig at man gir tabletter til enn treåring? Så nå sitter jeg her hjemme med enda mer spørsmål enn før. Kan man virkelig gi åtte doser om dagen av flutide? Kan man gi små barn cosylan? Han har bronkitt, og det var ikke uvanlig, da han har hatt det veldig ofte i livet sitt. Har kanskje noe med astmaen hans å gjøre?

Syntes det hørtes veldig rart ut.....
Vår lege sa att gutten våres hadde astma uten å ha lytta på han eller nesten ikke sett han.. Jeg syntes hele greia var veldig snodig, så jeg forlangte henvisning til en spesialist med barnesykdommer.. der har vi fått mye hjelp og forklaringer... Råder deg til å skaffe deg en henvisnig.. da blir både dere og gutten deres tatt godt vare på :)

Den dosen hørtes urimelig høy ut!
Hvor høy er dosen på flutiden?
Hvis han har en infeksjon og tar kortisontabletter ved siden av, og i tillegg skal ha så høy dose kortison inn med flutiden, det er myyye det!

Mini har 125mg x2 morgen og x2 kveld i tette perioder, 1 gang ellers.... Og det er ganske høy dose i følge legen. Og det fikk jeg beskjed om var max han kunne få....
Så om jeg tenker meg om, så er det ikke sååå mye om dere har 50mg flutide.

ring barneavdelingen på sykehuset og hør med de. Evt dra på legevakta med han og hør hva legen sier der. Jeg sliter med å tro at han trenger sååå høye doser, og OM han trenger så mye burde han vell vært innlagt på sykehuset med anfall....

Astma har han hatt siden han var fem månder, og vi har brukt flutide hele veien. Har også vært hos spesialist, så astma har han. Men det er denne type dosering jeg reagerer på, det er noe inne i meg som skriker at dette ikke stemmer. Vi har samme dosen som dere har rekekreke. Og vi har aldri brukt noe høyere enn dose enn 2x morgen og 2x kveld. Så jeg ble litt satt ut av dette. Jeg kan prøve å få tak i barnelegen som har diagnosert han å høre med han.

Her får guttungen flutide en dose morgen og kveld. I tette perioder øker vi dosen til TO, og dersom det ikke skulle hjelpe så kan vi gi ventolin utenom maks 4-5 doser (fordelt).  Dette har vi i samarbeidet med sykehuset. 

Sammenlignet med minsta vår sin medisinering (slik den var da ho var 3 år) så er det ikke spesielt høy dose.
Ved siden av pulmicort (500x6) (får ikke flutide til forstøver) som forebyggende fikk ho singulair tyggetablett og ho brukte betapred flere ganger i mnd.
I tillegg kom ventolin,atrovent og racemisk adrenalin.

Men føler du deg usikker på medisineringa så kontakt b-avd der du bor

tindra skrev:
Sammenlignet med minsta vår sin medisinering (slik den var da ho var 3 år) så er det ikke spesielt høy dose.
Ved siden av pulmicort (500x6) (får ikke flutide til forstøver) som forebyggende fikk ho singulair tyggetablett og ho brukte betapred flere ganger i mnd.
I tillegg kom ventolin,atrovent og racemisk adrenalin.

Men føler du deg usikker på medisineringa så kontakt b-avd der du bor

Men da har din datter enn alvorlig form for astma? Vi har vært helt fri for astma medesiner siden august, og nå piper det litt og hører han har litt anstrengt pust. Ikke tåler han ventolin, så vi bruker brekanol? Eller noe sånt. Synes ikke han er så dårlig om du skjønner. Nå hadde barnelegen dratt hjem, så jeg får prøve igjen i morgen. Han hoster og sliter litt bare da han løper, hopper osv. Så her har vi rolig lek nå.

jeg har bronkitt nå og astma fikk beskjed av legen at cosylan er farlig for asmatikere,
for slimet blir liggende i luftrørsgreinene i stedet for å komme opp og ut.
Så cosylan er gift for asmatikere ikke gi han det .

Jeg synnes det virker veldig rart
her så fikk vi beskjed om at max på flutide var 2 puff morgen og kveld ellers så skulle vi bruke ventolin og hvis dette ikke hjalp så fikk vi en brusstablet som vi blandet ut i vannVentolinen kunne vi gi 4-6 ganger i døgne med 2 buff

Så bruker vi dette 1-2-3 skjemaet vi fikk av astma legen

Nivå 1 - Faste medisiner, gis daglig selv om barnet virker friskt og ikke har symptomer
Flutide spray 50 mikrogram - 1 puff x2 per dag

Nivå 2 - Ved begynnende forkjølelse eller hoste eller annet som ofte forverrer astmaen
Ventoline spray - 1 puff x 2-4 per dag (10 minutter før flutide)
Flutide spray 50 mikrogram - 2 puff x2 per dag

Nivå 3 - Derom det likevel kommer astmaanfall og "tung pust"
Ventoline spray - 1-2 puff x 6-8 per dag (10 minutter før flutide)
Flutide spray 50 mikrogram - 2 puff x3 per dag

Slitent eller dårlig barn: Ring lege!

Andrea har cosylan som hun fikk når hun var 3. Kunne bruke den Max to ganger og bare på kveld/natt. Andrea kan få 2puff ventoline 6 ganger om dagen. Det er jo 12 "doser" om man kan si det sånn. Skjønte ikke helt hva du mente med 8?? Så det var flutide. Vii har to puff morgen og kveld på den, men har fått beskjed om å doble det om hun er ekstra ikke..

Vi har fått et behandlingsskjema

1. Fast behandling:
Hurtigvirkende medisin:
Ventolin spray 1+1puff ved behov  (brukes 10 min før flutide)
Forebyggende/betennelsesdempende medisin, evt. kombinasjonspreparat:
Flutide spray a 50mg 1 puff hver morgen

Slutt med flutide etter 1 mnd uten plager

2. Ved astmasymtomer, forkjølelse, tetthet i brystet, hoste:
Hurtigvirkende medisin:
Ventolin spray 1+1 puff 2-6 ganger pr dag  (brukes 10 min før flutide)
Forebyggende/betennelsesdempende medisin, evt. kombinasjonspreparat:
Flutide spray a 50 mg 1+1 puff morgen og kveld

Etter 3 uker med bedring gå tilbake til alternativ 1

3. Ved forverring:
Ventolin spray 1+1+1 puff inntil 10 ggr pr dag (brukes 10 min før flutide)
Flutide spray a 50mg 1+1+1 puff 3 ggr pr dag.

Etter 3 uker med bedring gå tilbake til alternativ 2

Bare å spørre om du lurer på noe, men send pm for jeg er dårlig til å følge opp tråder :P

Syntes det hørtes veldig mye ut ja, og hadde nok reagert på det jeg også!

Ja, han kan nok få oftere bronkitt pga. astmaen, spesielt hvis den er underbehandlet. Det er i allefall slik jeg har forstått det. Man får gjerne mye lettere alle typer luftveisinfeksjoner.

Da det gjelder tabletter til barn vet jeg ikke hva som er vanlig, men jentungen her klarte i allefall fint og svelge tabletter når hun var tre år.

RekeKreke skrev:
Den dosen hørtes urimelig høy ut!
Hvor høy er dosen på flutiden?
Hvis han har en infeksjon og tar kortisontabletter ved siden av, og i tillegg skal ha så høy dose kortison inn med flutiden, det er myyye det!

Mini har 125mg x2 morgen og x2 kveld i tette perioder, 1 gang ellers.... Og det er ganske høy dose i følge legen. Og det fikk jeg beskjed om var max han kunne få....
Så om jeg tenker meg om, så er det ikke sååå mye om dere har 50mg flutide.

ring barneavdelingen på sykehuset og hør med de. Evt dra på legevakta med han og hør hva legen sier der. Jeg sliter med å tro at han trenger sååå høye doser, og OM han trenger så mye burde han vell vært innlagt på sykehuset med anfall....

Har han 125 mg? Det hørtes veldig mye ut når min bare har 50 mikrogram. Er ikke det sånn 0.05 mg?

Back
Topp