Språkvansker? Generelle lærevansker? Forvirret..

Ulldotten

Betatt av forumet
Min sønn som nå er 8 år var til utredning for to år siden pga.språk og konsentrasjon, og da ble konklusjonen spesifikke språkvansker(impressiv). Det ble ikke satt noen fast diagnose, da de ikke hadde psykolog til å utføre wpssi/wisc. Og siden ble det bare utsatt gang på gang..Men på andre non-verbale tester scoret han da i normalområdet.
Nå går han i 3.klasse og det har blitt utført wisc-test.Her scorer han mye lavere på språk enn på utføringsdelen, dvs. en ujevn profil. Men siden han scorer rett i underkant av normalen på utføringsdelen så mener de nå at det heller kan være generelle lærevansker. Men de er veldig usikre og har vansker med å få satt en diagnose.

Han klarer seg ganske greit på skolen med 3,5 spes.ped.timer i uka og assistent 15 timer. Sliter mest i matte og med lesehastigheten.

Noen som har vært borti lignende problemstilling? Mener å ha hørt at mange med språkvansker vokser seg inn i lærevansker? Jeg trodde det var vanlig ved generelle lærevansker at de også er sene med å lære å krype, gå osv. når de er små?

Her var de første tegn at språket ikke kom som forventet ,dårlig konsentrasjon/utholdenhet og i overkant høyt aktivitetsnivå.

Gutten din er like gammel som min ser jeg
Her har gutten spesifikke språkvansker og dysleksi
Her har han ikke klart å følge skolen i det helle tatt, har ikke nåd det det skulle nå, så nå håper de at han ska klare 1 og 2 klasse stoff i nå i 3 klasse.

Gutten her var tidlig ute motorisk han krabbet og satte seg opp da han var 4mnd, gikk da han var 7mnd. Men slitt litt med finmotorik.

Jeg har en gutt som har startet på skolen nå i høst. Han sa ikke ett eneste ord før han ble to år, han er veldig fysisk aktiv og det kan fremstå som om han har kons.vansker når han skal sitte med 'bordaktiviter' (tegning, perling osv..).

Jeg er selv lærer og egentlig litt opptatt av å huske på at utvikling av ferdigheter og kompetanse ikke går i en jevn kurve, og som iallefall ikke er lik hos alle barn.

Jeg vil ikke si noe om ditt barn, fordi det kan jeg på ingen måte vite noe om. Men jeg har lyst til å si noe.. Det å ha 'dysleksi' feks er ikke en 'sykdom', men en hjelp til den voksne/læreren om hvordan en kan hjelpe et slikt barn å lese. Det kan lette med en diagnose, men det kan også både bli en hvilepute, og det kan også bli litt sykeliggjøring.. Ta barnet på alvor, og prøv å gi hjelpen det trenger akkurat på det stadiet han er. En god 'medisin' for min, er korte intervaller med jobbing, mye frisk luft og fysisk aktivitet og sunt kosthold.

Vet ikke om dette ga noe mening, vanskelig å si noe generelt om lærevansker. Mn poenget mitt er at du må ikke bli fortvilt, gjør språk og læring lystbetont! Fyll 'verktøykassa' og gi han strategier for å gå løs på oppgaver :) Dersom han er litt etter normalen på språk sammenlignet med jevnaldrende, kanskje han er foran normalen på andre områder (som du skriver - at resultatet er ujevnt..).

Håper du får god hjelp og møter folk med god kompetanse på skolen! :)

Storebror mars 2007
Lillebror ventes sept 2013[/quote][/quote]

Jeg har en sønn på 6 år med impressive språkvansker. På evnetesten scoret han fullt hus og langt over det jevnaldrene. Andre deler ikke helt der. Alt ialt scorer han i normalområdet. På språk ligger han litt under 3 år og har derfor en stor språkvanske. På tross av språkvansken er han blid og fornøyd og lærerne er flinke. Men det er min plikt å gi god info.

Back
Topp