språkutviklingen

Tjukkaaa

Forumet er livet
grrrr hadde skrevet et laaaaangt innlegg her som så forsvant[:@][:@][:@]

så bottomline: Har dere vært gjennom en fase hvor barna bytter på måten å si enkelte ting. Altså til det VERRE, ikke det bedre?

Ja, det har vi vært bort/er borti...
Hun er kjempeflink å uttale "r", hun bytter på å rulle og skarre, men dog veldig flink![;)]
Så plutselig begynner hun å si "L" i stedet...[>:] Når jeg snakker med de jevnaldrende i bhg så skjønte jeg plutselig hvorfor..[8D] Hun hermer bare etter de ungene som ikke er like flinke..

Snuppa derimot har en del ord som hun sier feil, som vi ikke klarer å korrigere...[:@]
Hun sier "baagen" i stedet for barnehagen.
Hun sier "sikken" istedet for musikken.

Ganske irriterende, for om vi ber henne si barnehagen eller musiken så sier hun rett, men når hun selv snakker så sier hun feil...[>:]

Ja men her kan jeg neppe skylde på bhg da... eller?

Hun har sagt yoghurt riktig i en evighet nå - plutselig kaller hun yoghurt for gulrot...[8|] hun vet nøyaktig hva gulrot er og liker den kjempe godt... men hittil har korrigeringene mine ikke bært noe frukt..

Og mango sa hun alltid riktig før nå nylig - da ble det "gikko" (???) kan det være bhg tro? Altså at noen av de små kanskje sier det slik?

Har mange flere sånne i det siste og liker det ikke særlig[>:][8D]

Det kan godt hende at hun hører det så mye i bhg at hun påvirkes av det vettu[;)] De begynner å snakke mer og mer sammen barna nå..
Jeg er SIKKER på at A har den "L" lyden derfra...

Et morsomt ord som snuppa ikke klarer å si er bobler...[8D] Hun kaller det for "blobber" ....[:D][:D]

BTW tjukka, hvordan kutter jeg en Mango? Fikk det ikke til i dag og ble så sint!! [:@][8D][:-]

Nei, jeg har ikke vært med på det altså.. her snakker hun endelig "godt" og har gjort så store fremskritt! Men ikke noen tilbakefall...

ORIGINAL: MammaMø og Kråka

Det er helt normalt - de tester ut lydene og ordene - et naturlig ledd i automatiseringsprosessen [:)]

han bytter om på ting og han lager enkelte slenger på ord men jeg sier bare at jeg ikke forstår hva han mener så sier han det riktig[:)] maser ikke noe med det...

Isabell er ganske langt fremme i språket, men har den siste tiden begynt med bebyspråk. Men det er fordi hun går på småbarn enda! Sier jeg at hun må snakke ordentlig for å få svar så gjør hun det![:D]

Back
Topp