Språkutvikling

Bare Kari

Forumet er livet
Hva sier deres små nå? Her har det løsnet en del siste uken, så har fått en del nye ord.

Sier nå: Ja, nei, jada, neida, kjeks, mamma, pappa, drikke, tørst, rota, leke, spille, bil, pip, pus, bæ, bø, mø, der, se, bade, hei, heia, hadet, kjøre, mæm-mæm (mormor), bæpp-bæpp (morfar), tut-tut, titt-titt, nanne (Ragnhild), botteboja(bytte bleia), baby, du, takk

Hun sier ikke alt perfekt da åff kårrs[;)] I tillegg har hun begynt å sette sammen ordene til korte setninger.
Hun har f.eks. sagt:
se der, mamma
Hadet, pip! (sa hadet til kråka utenfor barnehagen[8D])
Hei du!
Kjøre bil

SÅ utrolig flink hun er!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Emilie snakket jo hele setninger da hun var 1 år, så det er litt kontrast til lille bam-bam her som sier fint lite forståelig, hehe. Han sier Pappa, mamma, dadda og tæ-tæ (TAKK og VÆRSÅGOD), hahahahaha!

Fikk skryt på 1-års kontroll for at han har så enormt bra språk-FORSTÅELSE da- han skjønner ALT, men ordene sitter ikke enda....[8D] Spent på når det kommer!!!

ORIGINAL: Chinchilla

SÅ utrolig flink hun er!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Emilie snakket jo hele setninger da hun var 1 år, så det er litt kontrast til lille bam-bam her som sier fint lite forståelig, hehe. Han sier Pappa, mamma, dadda og tæ-tæ (TAKK og VÆRSÅGOD), hahahahaha!

Fikk skryt på 1-års kontroll for at han har så enormt bra språk-FORSTÅELSE da- han skjønner ALT, men ordene sitter ikke enda....[8D] Spent på når det kommer!!!

Helt utrolig! Det er jammen meg godt gjort altså![:D]

Så flink snuppelure du har [:D] Her er det langt i fra så mye : pappa,mamma når han griner ( noe han sjeldent gjør ),mu ( kua sier møøø),hade..kommer seg da [:)]

Oi, så flink hun er!!! Min sier ingenting forståelig, såvidt jeg kan skjønne ihvertfall[8D]

Nadde sier på norsk: nei,min,mamma,pappa

på tyrkisk; hayir(nei) gel(kom) bak(se)anne(mamma)

Elias snakker mye urent enda.. Men han lærer seg mye nytt i fysiske ting.. Og gjør ting hvis jeg sier Elias klappe , så klapper han . Sier jeg vinke hade , vinker han : P

Men han sier mamma rent , pappa rent , nam , takk , bø , nei :p
Tror det er det eneste :D

Ada kan(som vi forstår):
Mamma
Pappa
Ta-ta(Takk-takk, hun takker seg selv i hendene også[:D])
Hadet
Hei
Bæææææ
Mmmmmm(noe er godt)
Nei -*Nei, nei, nei*

Tilfeldige ord(håper jeg[:D]) :
Poop(bæsj)
Boob(pupp)

Nicoline sier: Mamma,pappa, tanta, onkel, mimi, Nicinine( Nicoline) Så sier hun navn på noen av barna i barnehagen.
Baby, pus, didina ( divina) vov, bæææ ( Å når vi synger bæ bæ lille lam synger hun bæbæ ditte lam. å på troll mor synger hun ei ei ei ei boff boff, titt tei, takk takk, dusen takk, der, se, min, din, mat , au, nei , ja, natta, ikke, og mer. Kommer ikke på alt. Jo foresten, fly og lys er noe hun sier masse [8D]  Man hører godt i det siste at ordene kommer mye renere og renere. Rart å høre.

Pedagogene i barnehagen til Nicoline er kjempe overasket over hvor masse hun prater, men er ikke rart når mora snakker som en foss [8D][8D][8D]

Noah sier ikke all verdens, det går mest i mamma, pappa, MA (Maja), hæ?, titt-titt, hei, hade (eller, haddææææ som de sier her i byen), der, se, oi, uff og takk takk. Og så klapper han for seg selv når han er flink til noe.. Hehee..

Han sier hæ? hver gang vi snakker til han, og han skjønner veldig veldig mye. Hvis jeg ber han strekke frem armen når jeg skal ta på jakke, så kommer han med armen sin f.eks.

Back
Topp