Språk

sas

Gift med forumet
Hei alle sammen:) Nå vet jeg ikke hvor gamle eksakt deres barn er, men Melissa er 1 1/2 år og TO språklig. Hennes far er engelsk så han prater kun engelsk til henne. Men likvel (dumme meg) bekymrer jeg meg fordi hun ikke sier noen forståelige ord ennå. Så jeg lurte på om noen har erfaring med tospråklige barn og hvor "sene" de er til å prate, eller om noen selv her har tospråklige barn eller om de kjenner noen som har det. LItt greit med råd og sånn. VIl også si at vi har engelsk parabol i tillegg til den norske, sånn athun får med seg barneprogrammer på BRITISK:) Også har hun webcam med sine besteforeldre i England en gang i uken:) Ellers er hun hos dagmamman og får sin daglige dose med norsk der og fra meg selvfølgelig.
Hun "skravler" mye, men det eneste forståelige hun sier er hadet. Hun forstår hva vi sier til henne på begge språk, for det har vi testet.
 
Gutten til noen venner av meg kunne bare si TRAKTOR før han ble 2 år..
Han er norsk/amerikansk[;)]
 
[:D]Noen venner av oss har en firespråklig datter,far er norsk,mor er russisk,de bor i spania og hun går på engelsk skole.(Hun er snart 5 år.)Hun snakket ikke før hun var nesten tre år,annet en mamma og pappa, men hun forsto hva som ble sagt til henne. Plutselig en dag begynte skravla å gå,hun mixet alle språk litt i begynelsen,men nå er hun heeelt utrolig. Norsk til nordmenn,Russisk til russere,spansk når hun leker med venninene sine og engelsk på skolen (og når hun spørr hvilket språk du vil snakke).Helskjønn liten dukke. Barn som vokser opp flerspråklige har ofte senere verbal språkutvikling,men tenk hvilken fordel senere i livet!!!
 
Jeg har desverre ingen erfaring med 2-språklige barn, men synes det er flott at hun får lære begge språkene fra begynnelsen av. Kan ikke tro at det kan være noe annet enn positivt!![:)]
 
Tusen hjertelig takk for svarene deres. JEg har selv en søster i Australia på 5 år som er tospråkelig (min mor giftet seg på nytt og fikk en attpåkladd) og hun forstår alt på norsk men snakker kun Engelsk. Melissa er nå 19 mnd om to dager og snakker forstatt ikke noe forståelig, men jeg er mye mer roligere nå som jeg har lest svarene deres. Kanskje jeg bare er for utålmodig. hehee.
 
Tusen takk for svaret ditt. NÅr din datter snakker islandsk, snakker hun da med korrekt tonefall, eller hører hun utenlandsk ut for deg når hun prater islandsk???
 
Back
Topp