Språk

Siljeh91

Forelsket i forumet
Jeg begynner å bli bekymret for gutten min som er 1,5 år. Han går i barnehage og sier veldig få ord. Han sier bæ, mø, nei, en veldig sjelden gang sier han mamma, bæææt (onkel), to.
Men ingen andre ord og han blir så ofte frustrert og sint. Han viser at han forstår mye av det vi sier, men han sliter når vi ikke skjønner hva han mener. Og det ender ofte i gråt og frustrasjon. Han er verdens blideste og mest fornøyde unge ellers og veldig trygg på alle i barnehagen og familien.
Han har slitt mye med magen og vært mye borte fra barnehagen og vært innlagt flere ganger så har naturlig nok gått glipp av mye i barnehagen. Men nå begynner jeg å bli bekymret for språkutviklingen hans.
Han er litt første barn, så vet ikke helt hva jeg kan forvente meg. Men jeg hører de andre barna i bhg hans på samme alder.
Leste også nettopp en artikkel at om de ikke sa så mye ved 1,5 år så burde man søke hjelp.

Jeg har en på 19 mnd som ikke sier annet enn: nei, mamma, noen lyder som betyr banan og ellers så peker han. Han forstår godt hva vi sier men prater ikke mer selv.

Søstra var helt annerledes og pratet som en foss på samme alder. Men begge deler er like normalt, så jeg hadde ikke bekymret meg stort var jeg deg.

Men om du er veldig bekymret så kan du jo høre med barnehagen hva de tenker om det :)

Jeg har en på 19 mnd som ikke sier annet enn: nei, mamma, noen lyder som betyr banan og ellers så peker han. Han forstår godt hva vi sier men prater ikke mer selv.

Søstra var helt annerledes og pratet som en foss på samme alder. Men begge deler er like normalt, så jeg hadde ikke bekymret meg stort var jeg deg.

Men om du er veldig bekymret så kan du jo høre med barnehagen hva de tenker om det :)

Takk for svar :) godt å høre at det er flere som ikke prater så mye :) Det kommer nok etterhvert. Tenker å spørre ped lederen neste gang jeg ser hu, vi pratet om det for en stund siden. Men da var han bare litt over året og da var det ikke så mye :)

Takk for svar :) godt å høre at det er flere som ikke prater så mye :) Det kommer nok etterhvert. Tenker å spørre ped lederen neste gang jeg ser hu, vi pratet om det for en stund siden. Men da var han bare litt over året og da var det ikke så mye :)
Det kan være greit, så kan se jo følge litt med i barnehagen :)

Kan ikke noe om temaet, men foreldrerådet (podcast) har en pod med logoped som snakker om språkutvikling. Kanskje verdt å sjekke ut? [emoji4]

Alle barn utvikler seg i forskjellig tempo. Jeg prøver værtfall å tenke sånn med vår sønn. Jeg prøver å snakke mye med han. Jeg synger mye. Han er 22 mnd og sier ikke kjempemye han heller. Jeg forstår godt at man blir stresset. Artikler man lese og forum på nett hjelper kanskje ikke. Jeg tenker man også kan snakke med helsesøster på helsestasjonen om dette, hvis du er bekymret. Noen hevder også at gutter er litt seinere med språkutvikling enn jenter.

Min gutt sa ikke mange ordene rundt sen alderen heller. Max 10 ord, men forstod alt og kommuniserte på ander måter.
Når han fylte 2 år, var der som å trykke på en knapp og han pratet som en foss. Mye og tydelig :)
Barn utvikler seg forskjellig, men om du er bekymret ta en prat med BHG eller hs. Men høres ut som om gutten din er helt normal :)

Han er fortsatt helt innenfor normalen, og ingenting å bekymre seg for. Det du kan gjøre i denne tiden er å benevne ting, lese bøker, synge barnesanger, gjerne med bevegelser til :)
Min sønn var et helt år eldre med samme vokabular, men da visste vi det var hørselsproblemer i bildet.

Høres ut som et helt normalt barn. Noen snakker tidlig, andre snakker sent. Jeg snakket veldig mye før to år, mannen snakket ikke før han var tre og et halvt. Lille frøkna på 2 1/2 sier bare noen få enkeltord enda, men forstår tydelig alt vi sier.
Bhg og helsesøster og barnelege sier det ikke er noe som tyder på annet enn at hun er litt sen med språket sitt, språkforståelse er god :)

Tusen takk for svar alle sammen :) ble litt mindre bekymret nå:) skal ta det opp med barnehagen og fokusere litt mer på det her hjemme. Han var sein med krabbing og sitting osv også, men manuellterapeuten tror det er fordi han har hatt så mye vondt at han ikke har klart det før det begynte å løsne. Men plutselig en dag så krabba han, så reise han seg også gikk han. Og alt det på kort tid. Så kan jo hende han plutselig prater masse å:) er glad for at han forstår mye, men får så vondt av han når han blir frustrert for at vi ikke skjønner hva han mener:(<3

Back
Topp