språk

mariannnilsen

Forumet er livet
hvordan er språket til de små nå ?? da tenker jeg på språk som andre uten om dere skjønner ..
føler Julie er veldig langt fremme .. ho kan stort sett alle ord , og snakker en del setninger .. ho kan bl.a synge hele bæ bæ lille lam
men ho må jo være langt fremme på noe , for ho kunne ikke gå før ho var 17 mnd

moro å se språk utviklingen nå ihvertfall
 

Oi, hun hørtes god ut :) Her har han lært masse ord den siste måneden, men er veldig mye som må tolkes og VELDIG mange ord han ikke kan enda. Holder seg fortsatt til et ord om gangen. 

I forhold til andre barn på hans alder vil jeg si at han er litt bedre enn gjennomsnittet. Så da må vel Julie være mye bedre enn gjennomsittet ;)

 

Her er det det motoriske som er i fokus fremdeles. Mye babling på han, men veldig lite forståelig, haha :D Han har lært seg å si "hadet" og "takk" nå da, etter at språket har stått på stedet hvil siden nyttår. Så det sier vel litt om situasjonen her i huset, hehehe :D

 
På 1 års-kontroll sa HS at han var på nivå med en 2-åring. Han kan så mange ord og flere blir det. Jeg synes denne tiden er gøy.  Ikke den kjappeste til å rulle, krabbe og gå. Forsåvidt vanlig det at de konsentrer seg om en ting av gangen. Nå har det jevnet seg ut.
 


CrazyBeautiful skrev:
På 1 års-kontroll sa HS at han var på nivå med en 2-åring. Han kan så mange ord og flere blir det. Jeg synes denne tiden er gøy.  Ikke den kjappeste til å rulle, krabbe og gå. Forsåvidt vanlig det at de konsentrer seg om en ting av gangen. Nå har det jevnet seg ut.


så moro da ..når min eldste var 2 år, sa de at han lå på nivå med en på 4 år , og husker jeg synes det var kjempe moro å høre .. men jeg synes faktisk Julie er enda flinkere enn han var på samme alder .. ho får masse skryt i barnehagen for språket
 
oj, så flink hun er! :D hun må ligge langt over gjennomsnitte ;)

her er det blitt mye forståelige ord..men fortsatt mye uforståelig og altså :P men får skryt i barnehagen for at hun er flink til å prate :) sier navnene på de andre barna i barnehagen :) hjemme sier hun ifra når hun har bæsja, ikke alltid det er noe i bleia når ho si d da, men som oftest er d d ;)  hun er i stadiet etterligne ord nå...hører hvordan jeg sier det, å prøver å si d etterpå.. :)

er såå gøy denne tiden her! å artig at de forstår så mye :)
 
Høres ut som jenta di er en del over snittet, ja:)))

Her sies det ikke  noe i det hele tatt, ganske enkelt. Han gjør seg forstått, da, han har et utrolig tydelig kroppspsråk. Og så er det jo enkelte ord som bare jeg forstår...

Men jeg er ikke så bekymret, merker at han forstår det meste og da kan han det jo:))
 
Maria også har ganske mange ord no. og har begynt å herme veldig etter det vi sier så det kommer fleir og fleir daglig nesten :) er så kjekt!

har begynt å sette litt sammen. mest to ord da. "Hade mamma" "natta pappa" "den der" osv.. men har også sagt litt lenger setninger som "Nei, den er min!" :)

no isted kom ho med et leiketog og så "Toget, toget!" eg viste ikkje at ho kunne si det så eg sa "JA! det er Toget :) så flink du er!" Da sa ho "tut tut tut, toget gåår!" :) så de har sikkert sunget tog sangen i barnehagen.
 
wow.. her er det bare enkle standard ord. Takk, ahde, natta, mamma, pappa, buss, ball, bil, båt, pus osv...
Julie er knallgod da! Blir så imponert når jeg treffer unger på mini sin alder som snakker setninger. Som jeg skjønner :p
 
Ojoj..
her er lille gutt veldig flink motorisk, går, løper, klatrer, rulle

men ordforrådet er ikke så stort enda.. sier hei, mamma, pappa, se, se der, ja, neh (nei)
 
Malin er også blitt veldig flink til å prate  De lengste ordene hun kan er vel loppemarked og knekkebrød. Hehe. Hun er også blitt veldig flink til å sette sammen ord. Det går mye i "mamma hjelpe meg", "Malin bade badekar", "Den er Malin sin", "Malin gjemme seg der". 
Hun synger ikke bæ, bæ, lille lam, men hun synger første verset av Mikkel rev. Veeeeldig opptatt av mikkel rev! 
 
Min Malin sine ord:


Vov vov
Pus
Lille
Lam
Pappa
Mamma
Hei
Der
Han
Hade
Var
Ja
Nei

Setninger:
Der var han
Der var Mamma
Der var pappa

Sanger:
Bæ bæ lille lam- resten babbel med rett tone
Ro ro din båt- resten babbel med rett tone

Og god ordforståelse. Hun forstår alt vi sier. Og svarer oss.
 
Back
Topp