språk

2x 24November

Forumet er livet
VIP
jeg blir så inponert over hvor mye deres barn kan når det kommer til språk. Som jeg har nevnt i sikkert 100 innlegg så har ikke Linus språk. Begynner veeeeldig SMÅTT og komme seg. Han sier nå: mamma, is, sånn og der... [&:] mens dere snakker om telefoner, bokstaver, tall osv osv..
for ett år siden begynte jeg vente på ordene.. og vi venter enda.. Var på foreldresamtale for ett par uker siden og da var det snakk om PPT, men skal vente til etter 2 års kontrollen som er på onsdag for å høre hva hs sier.

Linus har en utrulig styrke og kontroll når det kommer til det fysiske. han var tidlig ute og sprang rundt i stua da han var 10mnd. Han har i over ett år klatret i toppen av trærne, hopper ned fra stoler og bord, står oppå en ball, har full kontroll, ikke redd for noe (fordi han har kontroll) og har aldri ramlet. Når han først slapp seg i en alder av 10 mnd var han stødig fra første steg.

Vi har fått høre at barn som er tidlig ute fysisk kan være senere språklig og slik, og vi har tenkt det var derfor. Men nå nærmer han seg 2,5 år og fortsatt har han tilnærmet ingen ord[&o] Til stor fustrasjon fra både oss og ikke minst han selv. Han har en enorm forståelse for hva vi sier, og skjønner alt, men klarer ikke gjøre seg forstådd.

det jeg syns er kjedelig er at sambo ikke ser et problem i det hele tatt. Sier: det kommer snart.. han trenger bare litt tid..
Jo skjønner jo det, men nå har vi/han sagt det i 1 år og vi er ikke kommet et eneste steg lenger. Han innser ikke at Linus kanskje trenger litt hjelp og stimulering for å få fram ordene.
er veldig spent på hva hs sier på onsdag.

vet ikke hvor jeg vil med dette, men bare godt å få skrivet ned tankene, og kanskje få litt tilbakemelding på om det er "normalt" eller ikke.. [&:]

Jeg skjønner godt at du tenker på dette, men forhåpentligvis får dere god hjelp av Hs og eventuelt ppt om det trengs. Det er jo kjempebra at bhg tenker i den retningen slik at han kan få hjelp om han trenger det.
Det er jo flere ting som kan gjøre at han er litt sen språklig da.. Mange jeg kjenner som har eldre søsken er tregere på å snakke enn enebarn f.eks. Men ha du inntrykk av at han forstår hva dere sier?

ja han skjønner alt vi sier (virker det som hvertfall). han går på badet når vi sier vi skal skifte bleie, han henter jakke, sko, votter og lue når vi sier vi skal gå ut, han går på kjøkkenet når vi sier vi skal spise, han dekker på bordet når jeg spør om han kan hjelpe meg osv.

Spørs om sambo "lar" ppt hjelpe til om det kommer til det stykket.. trur han har dårlig erfaring med de etter vi nylig har vært gjennom en utredning og fått diagnosen ADHD på storebror. prøver forklare han at de ikke er ute etter å sette en diagnose men bare hjelp oss med tips og muligheter for å stimulere språket hans. Virker som han ikke tar dette like "alvorlig" som jeg..[&o]

Han har hvertfall språkforståelsen da, og hørsel.
Noen barn trenger å dyttes litt i riktig retning, trenger ikke å være noe farlig eller skummelt med det =)
Kan jo hende han forstår det på en anen måte om også HS foreslår det?

ORIGINAL: Fru H

Han har hvertfall språkforståelsen da, og hørsel.
Noen barn trenger å dyttes litt i riktig retning, trenger ikke å være noe farlig eller skummelt med det =)
Kan jo hende han forstår det på en anen måte om også HS foreslår det?

jada, han er ikke såå negativ nå som han var.. trur det begynner synke inn at litt hjelp hadde vært greit.
vi har nå bilder av brød, melk, glass, frukter og alt av pålegg han liker for å gjøre matsituasjonen enklere..
håper bare vi får en oppmerksom hyggelig hs for siden vi har flyttet har vi fått ny helsestasjon og hs, og har aldri møtt henne.

Det er jo fint at han forstår hva dere sier da, og at dere da vet at han hører greit. Jeg forstår samboeren din også, for innerst inne tror jeg de fleste forskjellene mellom forskjellige 2-åringer utjevner seg etterhvert. På den andre siden er jeg kronisk verstefallstenker, så jeg ville tatt imot tilbudet om ppt hvis noen foreslo det. Jeg er litt typen som tenker at unødvendig hjelp ikke skader, så det går an å prøve for sikkerhets skyld. Håper helsesøster setter av god tid til dere, og at hun kan hjelpe dere å se mer likt på situasjonen.

Jeg aner ikke hva som kan være "normalt", men Felix har en venn som jeg ikke tror jeg hørte et eneste ord fra før han var over 2 år. Han bare pekte (og vrælte[:-]). Så plutselig løsnet det, og nå snakker han flytende. En annen venn snakker fremdeles ikke noe særlig, men han har nok en del flere ord enn det du sier Linus har.

Skjønner du er litt bekymret.. Min eldste var også veldig treg med språket. Hun ble frustrert for hun fikk ikke frem det hun ville. Men så fikk vi time til øre, nese hals spesialist, og da viser det seg at jenta hadde nedsatt hørsel. Med en gang hun fikk satt inn dren og åpnet opp der inne gikk alt mye bedre og språket kom med en gang. Hun hørte, men var litt nedsatt og det utgjorde en stor forskjell. Har dere sjekka hørselen hans?

hørselen hans er sjekket mange ganger fordi sambo har nedsatt hørsel og har høreapparat, og de finner ingenting galt med hørselen, og vi har heller ikke inntrykk av at han hører dårlig.

Linus driver og og peker og vræler, og når vi har pekt på 4-5 forskjellige ting i område der han peker blir han sint og legger seg ned og hyler og sparker i gulvet. Han blir så fortvilt stakkar.
Vi hadde nettopp en øvelse med han her der vi spurte hvor er øye, øre, munn, for, mage osv og han kan peke på alle kroppsdeler, men han klarer ikke si de. ikke noe som er i nærheten engang. Han prøver ikke engang..

Jo jeg skjønner sambo på en måte for det er jo ikke noe galt med linus. Og jeg trur det er det han trur de skal finne ut av. Etter jeg har sagt mange ganger at de bare skal gi oss og barnehagen tips til leker, aktiviteter o.l for å stimulere han begynner han se litt lysere på det. Er jo ikek fordi JEG absolutt må ha han til å snakke, men det er jo mest av alt for hans egen skyld.. Trudde det skulle løsne når han begynte i bhg, men nå har han gått der i 7mnd og ikke fått et eneste ord til.. Men han nikker ja og nei og trekker på skuldrene når han ikke vet.

Skjønner godt at du er frustrert, vi har hatt det sånn inntil ganske nylig... Sondre sa bare mamma, pappa, ja og nei fram til jul. Men det har løsnet noe i det siste, og vi syns det kommer nye ord daglig (de kommer langt fra rett ut, men vi forstår ham jo i alle fall).. Men noe alfabet og lange setninger ser jeg ikke for meg i nærmeste framtid... Bhg ville at vi skulle få sjekket hørselen hans, så vi har fått legetime i april for å få henvisning videre... Jeg tror ikke det er noe galt med hørselen da, han forstår jo så mye! Men greit å evt utelukke det...
Håper det ordner seg for dere, jeg ville nok tatt i mot tilbud om hjelp om jeg var bekymret [:)] Lykke til!![:)]

Jeg har jobbet med barn som ikke har sagt noe særlig (annet enn type mamma, pappa, is osv) og så omtrent plutselig snakker de rent. Det kan være de må være helt sikker på seg selv før de tør snakke, jeg aner ikke.

Skjønner godt at dere venter veldig på at språket skal komme seg, og at Linus blir frustrert over at han ikke får utrykt seg....

Jobber på samåbarnsavdeling i bhg, og det er flere som bruker litt lenger tid altså.

Vi har f.eks en gutt som er like gammel som ikke har hatt noe språk (utenom 2-3 ord), og skulle på ekstra kontroll på helsestasjon, som plutselig begynte å snakke små setninger en uke før kontrollen [:)]

Så plutselig kan det løsne [:)]

Men det er jo fint å kunne ta imot litt hjelp for å få noen tips [:)]

Høres nesten ut som Oliver, inntil for noen mnd siden. Foruten et par ord i tillegg til mamma og pappa, så  hadde han bare bable lyder og sitt eget språk.  Nå har han begynt å prate mere, men det er langt fra rent. Halvparten av det han sier forstår vi fortsatt ikke. Men han kommer seg  litt etter litt.  Hs var ikke bekymret sist vi var der, men det er jo lenge siden nå.

Oliver har også vært utrolig flink fysisk - han har krabbet/gått i trapper fra 6-7 mnd, hoppet opp og ned med begge bena samtidig, kledd på seg sko og klær osv fra han var veldig liten.  Jeg har også hørt at det kan være en sammenheng her. De andre guttene mine var mye tidligere ute med språk, men de var på langt nær så flinke fysisk da de var på samme alder.

Forhåpentligvis så løsner språket snart for Linus også. Blir spennende for dere å se hva hs sier på 2 års kontrollen.

godt å se at dere forstår "fustrasjonen" min.. er jo ikke direkte bekymret, men skulle så inderlig ønske det løsnet snart.[:)]

Det er jo omtrent umulig ikke å sammenligne seg med andre, så forstår godt at du blir frustrert. Som mange andre her, jeg tror dette vil gå seg til! Og ønsker dere masse lykke til!

ORIGINAL: almara

Det er jo omtrent umulig ikke å sammenligne seg med andre, så forstår godt at du blir frustrert. Som mange andre her, jeg tror dette vil gå seg til! Og ønsker dere masse lykke til!

Det tror jeg også!

Back
Topp