Språk nå - 3,5år

Dragemamma

Forumet er livet
*MIA*
Jeg lurer veldig på hvor flinke barna er til å uttale ord jeg.

Her kan storebror alle lydene, men han snakker absolutt ikke rent.

Å starte ord med S går ikke, men når det er s inne i ord eller på slutten så sier han s lyd. f.eks.

Flere som ikke snakker helt rent enda?
Blir liksom litt hønemor føler jeg. Men blir liksom stressa når vi møter jenter som er 2år og snakker helt rent [&:]

Joda, Håkon snakker helt rent, han. Men han har det så travel iblant når han snakker, at
han snubler i ordene, og det blir litt "eeeeh, eeeh" og sånt. Har tilogmed lært ham litt
tegnspråk, men det er jo ikke akkurat noe å snakke om uttale etter [:D]
Vil påstå han er god til å formulere seg, men blander noen få ord. Regner med at det går
seg til snart, iom at han snakker jevnt og trutt!
Han skravler omtrent like mye som mora si, faktisk! Og de av dere som har møtt meg
vet jo hvor snakkesalig jeg er

Synes absolutt ikke du skal bli stresset av disse 2-årige jentene som snakker reint, -unger
utvikler seg forskjellig. Så er gutten din litt etter med noen få lyder. Hva så?
Slikt er sjarmerende synes jeg [:)] er ikke så lenge før det går seg til!

Han blander litt bokstaver enda. Og sier ikke L og R. Bruker heller J eller V istedefor L.
Så når ha sier JING mener han Vil[8D]
Og til MORMOR sier han NONO.[8D]

Men han hører litt dårlig på eine øret[:)]  Er regelmessig med audiopedagogen og ønh[:)] Så det blir passa på[;)] Og ha hørte nesten ikke til han fikk dren når han var 1 1/2 år. Så han har vært litt sein. Men folk skjønner hva ha sier, men han blander en del ja.

snakker ikke rent her heller. mange ord, og lange setninger. men de som ikke kjenner han, sliter avogtil litt med å forstå hva han mener.

han snakker kun østlandsk, og vi bor på vestlandet................... hehe, faren er fra Drammen da så sikkert derfra han har det

Altså, nå kan man kanskje ikke akkurat sammenligne med Emilie da, for hun har jo måttet hatt litt fokus på språket når hun måtte begynne å høre dansk[8D]

Emilie har snakket helt rent ganske lenge... Det er ikke alltid at R'n kommer tydelig frem, men hun kan godt:)
Hun snakker både dansk og norsk godt, og veksler mellem språkene på sekundet. Jeg vil tro hennes ordforråd er ganske nyanseret netopp fordi danskene bruker andre ord og har andre måter å bruke de på. Noen ganger kommer det noen virkelig morsomme setninger ut av henne;)

Men hun har noen ganger veldig travelt med å snakke og sier de samme ordene mange ganger etterhverandre. det kommer i perioder... Tror de kaller det for småbarn-stotling eller noe i den duren... og at det er helt vanlig.

Alt til sin tid tenker jeg. Utvikler ikke ting seg forskjellig? Når språket utvikles, må andre ting i utviklingen vente, og når man utvikler noen andre områder, så er det språket som må vente?! At det kommer litt i rykk og napp i ft hva kroppen/hjernen prioriterer? ;) Man oplever jo ingen voksne som snakker "barnespråk", så bare vent, plutselig snakker han rent som bare av det;)

Synne er veldig flink å snakke, hun har noen ord som hun "mumler" ut, men det er ganske "vanlig" i var dialekt..
Hun sier alle bokstavene, men har lagt seg til noen uvaner.. F.eks: Når hun skal si blå, så uttaler hun det "plå"..

Jeg tror ikke det er noe å stresse med, noen er uvanligt gode på språk, andre er litt seine.. Synne snakket nesten ikke når hun var 2år, så med henne har språket kommet i raserfart når hun først begynte å snakke..

Mini mangler fortsatt R....

Men jeg stresser ikke med det enda...

Snakker rent og lange setninger.R har han kunnet en god stund.Men sier en god del ehhh før han skal si noe .

Back
Topp