Språk hos de små

Sleepwalker

Elsker forumet
Når begynte de små å snakke, slik at man kan forstå? Sette sammen setninger og gjøre seg forstått? :)

Her ble det ikke sakt et eneste ord før hu var 2 :p begynte å lure på om alt var som det skulle. Men når hu først starta så kom det hele setninger... Også skal det sies at det ikke har vært stille et minutt siden :p hehe

Tja.. Han har hatt mange ord siden han var ca 15-16mnd. Nå er han 24 mnd og skravler som en foss, ingen problem for andre å skjønne hva han sier :)

Min er 20 måneder nå og har akkurat begynt å sette sammen to ord. Har gjort seg forstått i et par måneder nå, og nå gjentar han alt vi sier og snakker mer og mer. Ingen problem med å forstå hva han vil.

Den ene sa ikke noe før hun var 4. Den andre snakket forståelig da han var 2. Raste av gårde med nye ord da han var 2.5år

Vår blir to denne uka, han har gjort seg forstått med enkeltord lenge, og satt sammen ord i noen mnd. Er enorm forskjell på dem da, eldste sa knapt et ord før han var to og et halvt.

Er ved 2 års alderen de lærer å sette ord sammen.
Frøkna blir 2 år i mars og har såvidt begynt.

Jenta me på 19 mnd sier massa setningar. Har gjort del i noen mnd nu. Mens gutten på 3 år var Mye trenger

Her ble det ikke sakt et eneste ord før hu var 2 :p begynte å lure på om alt var som det skulle. Men når hu først starta så kom det hele setninger... Også skal det sies at det ikke har vært stille et minutt siden :p hehe

Samme her, men han var nærmere 2,5. Sa mamma, pappa, nei og et par andre småord fra 1års-alderen, men der stoppet det opp lenge

Eldste sa dyrelyder fra 8 mnd, så skjønte jo hva han snakket om. 14-15 mnd kom flere enkeltord han begynte å bruke, hei, hade, kom, nei, ja, der, osv. Da han var 18 mnd skrev jeg opp alle ordene (20 stk) og de neste to ukene økte han til 200 (da sluttet jeg å skrive opp og telle). Så kom de to og to. Spise mat, sitte der, mamma kom, hjelpe meg osv. Da han var 2 år snakket han i lange, sammensatte set setninger. 6-8 ord og satt sammen med ord som men/fordi ol. Snakket helt rent og tydelig.

Yngste har sagt få ord fra 1 år og har nettopp begynt med noen få to-ordssetninger og prøver å bruke flere og flere ord selv om hun ikke alltid husker og hvertfall ikke har riktig uttale. Hun er straks 2.

Her satt hun sammen 2-3ord da hun var halvannen. Med ordforråd på ca 35 ord. Men hun gikk først da hun var 16mnd da.. Og HS sa det ofte var enten eller og at hun var foran enkelte toåringer på språk :)

De hun setter sammen: Vil sitte her, gå å skifte bleie, spise mat, vil sove, kjøre bil og flink jente

Snuppa vår er en skikkelig skravlebøtte. Ca 200 ord når hun var 18 mnd, og nå som hun er 24 mnd, snakker hun bare hele setninger- 7-11 ord pr setning. Men Bhg sier hun er ekstremt tidlig da, hun ligger visst på 3,5-4 år ift språk.

Hu pratet tydelig og kunne sette sammen to ord når hu var 17 mnd, aner ikke hvor mange ord hu kunne da men nok til at jeg ikke gadd å telle. Nå er hu 2.5 år og prater konstant ( til å med i søvne). Hu prater veldig rent og forståelig. Ei på ett apotek måtte spørre hvor gammel hu var siden hu var så tydelig og høflig

Eldste snakket lange setniger når hun var 1,5 år. Første ordene kom når hun var 7 måneder. Seint ute med all motorikk. Er vanlig med enten eller har vi blitt fortalt. Nummer to snakket setninger ved 2 års alder og gjennomsnittlig motorisk. Nr 3 er 7 måneder nå og treig med det meste. Hehe. Nr 3 er gutt og 1 og 2 er jenter :)

Min er snart 19 mnd. Har endel ord som han gjør seg fortått med: opp, det, buss, mamma, se, mer, hei og hadet osv. Altså enkle ord. Synes det går litt trått nå. Var rundt 12-15 mnd alderen de fleste ordene kom. Gleder meg til han begynner å snakke :D

Er ved 2 års alderen de lærer å sette ord sammen.
Frøkna blir 2 år i mars og har såvidt begynt.

Min gutt snakket i 6-7 ordssetninger når han var 15 mnd. Nå som 2 åring snakker han som en foss og ligger på nivå med barn på ca 4 år på mange områder. Han har noen ganske utydelige ord fortsatt, men de synger både norske, tyske og engelske barnesanger. Det er ekstrem forskjellig på barn og vi har ett vennepar som har en gutt som er 2 mnd eldre og han sier kanskje 5 uforståelige ord som bare foreldrene kan fatte.

Back
Topp