Språk hos baby 19 mnd

Kobberfruen

Glad i forumet
Sensommerbarna 2019
Min fine gutt har ikke begynt å snakke enda. Det er en stor kontrast til storebroren, som sa ordene setningsvis i denne alderen. Vi vet at han hører og forstår hva vi sier, men han sier ingen ord selv. Han babler, og søker respons med dette, noe vi selvsagt gir. Vi prater mye med han, og føler at vi kan dette ettersom storebror kjapt begynte å prate.
Jeg er likevel bekymret, som mor. Flere i samme situasjon? Noen gode tips?

Min på 16 mnd sier ingen forståelige ord heller. Men han vokser opp med 3 språk, så vi forventer at han er sen.

Var først da min yngste bikket 3 år ordene virkelig løsnet, så jeg ville ikke vært så veldig bekymret. Storebroren var veldig tidlig ute. Så lenge bhg og helsestasjon ikke er bekymret, så er ikke jeg det heller.

Nettopp blitt 2 år og det er først de siste 2 mnd at det har begynt å komme forståelige ord. Nå kommer det nye ord nærmest daglig. Fortsatt mye babling vi ikke skjønner bæret av :P

Min søster har ei lita som er 20 mnd, snart 21, det er det nå først de siste 2-3 ukene at det har begynt å komme ord og nå kan hun si ja, nei, mamma, pappa, sitte og ferdig. Fram til forrige måned har det kun vært masse babling, men så lenge de har et tydelig kroppsspråk og viser språkforståelse, så ville jeg ikke vært bekymret. De utvikler seg så ulikt de første 2-3 årene, men stort sett alle er jo der de skal være inne skolealder :)

Min mellomste snakket fint lite før 2 års dagen. Kun et par ord her og der. Så i løpet av 3 mnd snakket hun i lange setninger og hadde et skikkelig bra ordforråd, det eksploderte sånn plutselig. Ble 2 år i nov. Nå forstår alle henne.

Back
Topp