Spotter brun utflod

Happymomy

Glad i forumet
❤ Aprilbarna19 ❤
Jeg er 8+3 og på toalettet idag oppdaget jeg brun utflod og litt menstruasjonslignende smerter. Betyr det en SA? Bekymrer meg mye? Har fortsatt mye kvalme.

Last edited:
Jeg hadde brunt utflod og smerter sist uke. Mistet alle symptomer en hel uke. Lege tok HCG test, og verdiene så normal ut. De sier jo at slimhinnene er tynne og at det er vanlig å blø litt. Er du bekymret så ring lege og hør hva de sier/anbefaler.
Jeg fikk vite at så lenge jeg ikke blødde masse eller opplevde feber, så var det ikke noe å bekymre seg for.

Jeg hadde brunt utflod og smerter sist uke. Mistet alle symptomer en hel uke. Lege tok HCG test, og verdiene så normal ut. De sier jo at slimhinnene er tynne og at det er vanlig å blø litt. Er du bekymret så ring lege og hør hva de sier/anbefaler.
Jeg fikk vite at så lenge jeg ikke blødde masse eller opplevde feber, så var det ikke noe å bekymre seg for.
Takk for svaret. Hvor langt er du på vei? Jeg kontaktet gynekologen min han sa at jeg skal kontakte ham igjen på mandag hvis blødningen tar seg opp. Bekymringen min er at det er gammelt blod. Noen steder står at det kan være normal siden morkaken begynner å ta over. Men hvorfor brunutflod?

Jeg spottet brunt i trusa - og rosa og brunt på papir når jeg tørket meg - i en uke, fra ca. 7+0 til 8+0... (Jeg spottet mest 3-4 dager etter første spotting). Jeg tok kontakt med legekontoret mitt, og heldig for meg så hadde legekontoret mitt en UL maskin, så fikk en TUL når jeg var 7+6, og alt var i orden med fosteret :) (Fikk til å med se hjertet slå!). Fortsatt ingen anelse hvorfor jeg spottet. (Jeg er nå 9+0).

Etter det jeg har lest av informasjon, er det normalt å spotte brunt og (lys) rosa under graviditet, og er som regel ingenting å bekymre seg for.
Ifølge NHI: "Rundt en av fire av alle gravide opplever blødning i de første ukene av svangerskapet. To til tre av ti kvinner som føder til termin, har hatt blødning tidlig i svangerskapet." (https://nhi.no/familie/graviditet/s...asjoner-i-svangerskapet/svangerskapsblodning/).

Noen av de mest vanlige grunner kan være: Irritasjoner i livmorhalsen, Blødninger rundt da mensen normalt ville inntruffet, Blod fra implantasjonen, Svangerskap utenfor livmoren, Abort, eller rett og slett Ukjente årsaker (og 4 av 6 av de grunnene er ikke farlig for graviditeten ...) Det er mye mer blod i kroppen, og mye som skjer i kroppen når man er gravid.

Har du fortsatt symptomer på å være gravid, spottingen ikke øker i intensitet/går over til å blø rødt, og den gir seg etter noen dager, er det nok ikke en SA... Men ta videre kontakt med legen hvis spottingen ikke gir seg etter noen dager, og du er bekymret. (Er ikke godt å være bekymret heller).

Kan også anbefale å lese denne artikkelen:
https://www.babyverden.no/gravid/dette-bor-du-vite-om-blodninger-i-svangerskapet/

Håper alt går bra, og at noe av dette kanskje hjelper å lese... ☺️

Tusen takk det var til stor hjelp ❤️ Det er beroligende å høre at det har gått bra med de andre selv de har hatt blødninger. Jeg har lest og lest siden jeg begynte å spotte i går. Å blø friskt blod fra rifter i små blodkar i slimhinner er logisk. Men å blø gammelt blod forbinder jeg bare med en SA.
Skal prøve å ta det med ro og ikke bekymre meg mye siden jeg har veldig mye symptomer. Har time for ul neste fredag.

Takk for svaret. Hvor langt er du på vei? Jeg kontaktet gynekologen min han sa at jeg skal kontakte ham igjen på mandag hvis blødningen tar seg opp. Bekymringen min er at det er gammelt blod. Noen steder står at det kan være normal siden morkaken begynner å ta over. Men hvorfor brunutflod?
Jeg er 8+5 i dag, startet sist uke da jeg ca var 7+0.
Jeg er ingen lege altså, men de sier jo at de aller fleste blør litt. Lykke til, håper det går bra med deg !

Back
Topp