Spontanabort

Bkno1083952

Første møte med forumet
Hei.
Jeg hadde en spontanabort i vår, i uke 12. Nå kan det se ut til at det samme skjer igjen - kanskje uke 4-6? Har ikke tatt test. Jeg begynner å bli bekymret for at det er noe galt som gjør at jeg ikke kan bære fram et barn, har mistanke om at det har skjedd flere ganger før jeg ble "årntlig" gravid i vår kamuflert som en veldig sen mens. Hva er det som skjer?!

Fra før har jeg et barn på 2år, problemfritt svangerskap og fødsel. Før jeg ble gravid første gang prøvde vi i 4 år, jeg ble undersøkt på alle måter og alt virket fint. Tror ikke jeg hadde spontanabort mens vi prøvde.
 
Hei!
.
Det du beskriver er du nok ikke alene om. Der er mange kvinner som opplever at de aborterer tidlig i svangerskapet, eller ikke ser ut til å kunne bli gravid.
Jeg skjønner godt at det kan være utfordrende tider :flower

Det er vanskelig å gi spesifikke råd til deg, siden jeg ikke vet så mye om deg.
Men generelt ;
når en planlegger å bli gravid, avstå fra alkohol og tobakk, ta folat tilskudd, ha en mest mulig sunn og god livsstil.
Når en aborterer tidlig, er det oftest kroppens måte å ordne opp.
Hvis der har skjedd en feil i tidlig celledeling, vil kroppen oftest kvitte seg med fosteret, fordi det ikke har livets rett - noe som kanskje høres veldig kaldt og kynisk ut.

Det som er bra å vite er, at du er undersøkt og de har ikke funnet noe galt. Du har vært gravid og født før - det er jo iallefall et bevis på at kroppen din er i stand til å bære fram et barn.:hello2

Jeg vet at det er lett å si at du kanskje ikke skal fokusere så mye på alt som har skjedd før. Tenk framover, ta godt vare på deg selv, fokuser på de positive tingene i livet ditt.
Sjansen for å bli gravid igjen, er stor! :)

Lykke til!

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp