Spontanabort i uke 8 mest vanlig?

snurreliten

Flørter med forumet
Hei! Jeg har hørt på de første episodene av Babyverden sin podcast de siste dagene. I episoden om uke 8 sier de at det er i denne uken det er størst sannsynlighet for spontanabort - helt spesifikt sier podcastverten "hvis det skjer, så skjer det jo ofte rundt uke 8", men dette har jeg aldri hørt/lest noen andre steder? Derimot har jeg fått inntrykk av at for hver dag som går så blir sannsynligheten lavere.

Noen som vet hvorfor de eventuelt sier akkurat dette? Jeg ble litt stresset av det, jeg.

Det synes jeg hørtes rart ut. Trodde det var mest vanlig før uke 5?

Kan det være at hos de fleste har det stoppet tidligere, men selve aborten har skjedd spontant da? Det er jo i de ukene de mest kritiske organene utvikles trodde jeg.

Selv fant vi ut på ul 7+2 i forrige svangerskap at det hadde sluttet å vokse cirka en uke før. Det gikk nesten 2 uker til før aborten startet spontant hjemme. Ville nok ikke merket det like tidlig, hadde det ikke vært for tidlig ultralyd ifbm ivf.

*Sniker*
Jeg mener å huske å ha lest et sted at det er mye vitalt som dannes og begynner å virke rett før uke 8.
Kanskje grunnen til at det kan gå galt rundt denne tida er fordi noe av dette ikke gikk som det skulle og dermed ikke er forenelig med liv.
Tida fram mot uke 12 er uansett forferdelig skummel:Heartred

Ja, det kan jo være dette som er grunnen. Syns bare det er rart at det ikke står noe om dette andre steder, og at alle sånne sannsynlighetsberegninger jeg finner sier at sjansen minker og minker.

Får bare puste med magen og håpe at det går bra <3 4 lange uker til jeg er ferdig med uke 8 ‍

Er ikke det rundt uke 8 da morkake tar over? Kanskje det også har en sammenheng.

Sniker litt fra August
Jeg har heller ikke sett noe om størst risiko i uke 8 noe sted, føler jeg snart har runda internett før og under dette svangerskapet :laughing002 Kom over dette under Uke 7 på nhi.no.
Hører også leger si at hvis det er hjerteslag rundt 7+0 så er abortrisiko nede på ca 5%

IMG_2865.jpeg

Jeg mistet i uke 8. UL 8+2 viste at babyen døde rundt 7+4. Så jeg er også en del av den statistikken. Gjør at man gruer seg ekstra til den ultralyden..

Uff, så fælt for alle dere som har måttet oppleve dette <3 Ble ikke noe mindre stresset av disse historiene, men får vel bare krysse alle fingre og tær og håpe på at det går bra!

Mente ikke å bidra til å stresse deg, men skjønner godt at det ble sånn:Heartred
Statistikken er jo egentlig på vår side da. Når man har fått positiv test så er jo sjansen størst for at det går bra:D

Altså, forsteret har sikkert dødd tidligere, jeg har ikke vært på tul, men begynt å blø 7+5 og 8+0. Så regner at det var da SA skjedde. Vet ikke hvor lang tid det tar før kroppen oppdager at forsteret er dødt og begynner å støte det ut.

Back
Topp