Spontanabort?? Brunlig utflod..

Bkno0812792

Andre møte med forumet
Hei.. Jeg er i uke 7 6+3, gravid for første gang. Men på fredag kom det noen rosa dråper på papiret, bare noen få få dråper, har hørt at det skjer ofte uten at det er noe alvorlig. Men igår merket jeg at det var litt sånn smålig brunt på papiret, nesten ingenting, nå derimot når jeg gikk på do å skulle tørke kom det en del brun utflod på papiret, med litt klumper i... Legger ved bilde (unnskyld lite delikat bilde..)
IMG_20190623_052319.jpg IMG_20190623_052235.jpg
Tror dere dette kan være spontanabort?
Kan nevne at jeg til tider har hatt mens lignende "smerter", murring nederst.
Noen som har opplevd lignende? Var det da spontanabort eller gikk svangerskapet som normalt uten at noe var galt?
Hva skal jeg gjøre nå? Har ikke vært på kontroll hos jordmor enda pga det vært fortidlig. Men bør jeg nå ta kontakt for time for å sjekke om det fortsatt er noe liv i magen?
Kom med råd og veilede meg gjerne, alt dette er så nytt for meg..

Ligner på sånn jeg har hatt det. Er nå 13+6. Masse liv i magen. Blødninger gir jo brunlig utflod (ofte) så brunt = gammelt blod. Men det kan og være starten på en SA. Eneste måten å sjekke på så tidlig er en ultralyd. Du kan kanskje få henvisning av fastlege eller gå privat.

Kontakt legen og forklar det du skrev her og si at du er svært bekymret, så får du garantert henvisning til tidlig ultralyd. Da slipper du å betale en stor sum som du må om du drar privat.

Men mest sannsynlig er det ikke noe farlig. Dette virker ganske normalt for mange her inne.

Ligner på sånn jeg har hatt det. Er nå 13+6. Masse liv i magen. Blødninger gir jo brunlig utflod (ofte) så brunt = gammelt blod. Men det kan og være starten på en SA. Eneste måten å sjekke på så tidlig er en ultralyd. Du kan kanskje få henvisning av fastlege eller gå privat.

Har snakket med mange om dette etter jeg spontanaboterte selv og forstått at det er ikke så vanlig å bli henvist til ultralyd, i alle fall ikke så tidlig, det de heller gjør er å ta blodprøver for å måle hcg stigning over noen dager.

Til ts, det er vanskelig å si, det er mange som blør litt i et svangerskap, feks sprengte blodkar etc, og det er de som går å småblør i forkant av en abort:-/

Men du kan reise til legen å måle hcg stigningen din i første omgng:-) lykke til!

Kan være normalt, men er du stressa kan det være lurt å bestille time hos fastlegen og evt måle hcg stigning

Som nevnt over så kan det nok være både uskyldig og ikke, så ta kontakt med lege i morgen om du er bekymret :-)

Jeg spotta sånn helt i starten med sønnen min og det gikk helt fint :) jeg har også opplevd å spotte sånn hvor det viste seg at det var BO, altså tom fostersekk i uke 11. Fikk tidlig ultralyd pga dette :) Så går an å høre med legen om du kan henvises, eller bestille privat ul. Ganske vanlig å ha spotting, og legen sa til meg at brunt blod er gammelt og som regel ikke farlig uansett, fordi SA osv vil være friskt blod.

Hei igjen! Tusen takk for alle svar. Godt å høre at det kan være helt ufarlig, men er jo å selvfølgelig forbedret på at det kan være SA.. Har fortsatt brunlig utflod, nå kom det også litt lysere blod på papiret, altså ikke så brunt som tidligere men samtidig mørkt rødt, virket ikke helt ferskt, og ikke mye.. Jeg får ta kontakt med lege/jordmora her imorgen å se hva de sier. Håper å kan få UL så jeg kan enten slå meg til ro med at det er liv i magen og ingen bekymringer eller finne ut at det er SA å godta det. Å ikke vite er det værste..

Jeg hadde det også slik fra uke 5-7. Det vekslet mellom friskt og gammelt blod. På bakgrunn av dette fikk jeg hcg oppfølging hos fastlegen og henvisning til TUL i uke 7. Er nå 13+6 og blødningene stoppet iløpet av uke 7. Murringene du kjenner kan også være livmoren som strekker på seg og gjør plass til en voksende spire. Håper det bare er en uskyldig blødning og ønsker deg lykke til:)

Hadde spotting med brunt blod fra uke 6 til uke 9 i denne graviditeten og i graviditetene med de to andre barna jeg har. Det gikk over og var til UL i uke 6 med de to første pga blødningen og i uke 6 med denne graviditeten (for andre grunner). Eventuelt kan du nevne det til fastlegen? Er mulig å ta en blodprøve eller eventuelt ul for å se hvordan graviditeten utvikler seg.

Hei.. Jeg er i uke 7 6+3, gravid for første gang. Men på fredag kom det noen rosa dråper på papiret, bare noen få få dråper, har hørt at det skjer ofte uten at det er noe alvorlig. Men igår merket jeg at det var litt sånn smålig brunt på papiret, nesten ingenting, nå derimot når jeg gikk på do å skulle tørke kom det en del brun utflod på papiret, med litt klumper i... Legger ved bilde (unnskyld lite delikat bilde..)
Vis vedlegget 301728 Vis vedlegget 301729
Tror dere dette kan være spontanabort?
Kan nevne at jeg til tider har hatt mens lignende "smerter", murring nederst.
Noen som har opplevd lignende? Var det da spontanabort eller gikk svangerskapet som normalt uten at noe var galt?
Hva skal jeg gjøre nå? Har ikke vært på kontroll hos jordmor enda pga det vært fortidlig. Men bør jeg nå ta kontakt for time for å sjekke om det fortsatt er noe liv i magen?
Kom med råd og veilede meg gjerne, alt dette er så nytt for meg..
Jeg begynte med brun spotting 6+4 i fjor sommer. Det var veldig lite, men var litt på papiret hver dag frem til 7+0. Da begynte jeg plutselig å blø ganske mye friskt blod og fikk også raskt mye menssmerter. Var med andre ord ikke tvil om at det ikke gikk veien da friskt blod og smerter sjelden er et positivt tegn. Var på legevakten 7+1 pga mye smerter og blod, men de gjorde ingenting annet enn å sjekke blodprosenten min og be meg se det an. Fikk bekreftet SA på privat TUL dagen etter.
Ville nok ring legen og hørt om du kan måle hcg, det er nok beste løsning om ikke privat TUL er et alternativ.

Selv om min historie er sammenlignbar med din trenger det ikke å bety at det er en SA, men kan være greit å være forberedt på at det også kan være det som skjer♡ Husk på at om det er tilfelle så er det kjempe normalt, faktisk en av fem svangerskap ender på den måten så tidlig, og de aller aller fleste blir gravide igjen ganske raskt etterpå:)
Jeg er nå 32+1 uker på vei etter spontanaborten♡

Jeg opplevde også mye spotting og var ved flere anledninger sikkert på at jeg kom til å miste.
Men det gikk helt fint. Fikk beskjed av legen at det er helt normalt.
Det sluttet rundt uke 13-14.

Det er mange som blør litt i begynnelsen av svangerskapet, så det trenger ikke være en abort. Hadde jeg vært deg hadde jeg bestilt en time hos legen slik at du får sjekket HCG nivået dit, om det går ned eller opp. Da finner du det ut.
Lykke til!

Back
Topp