Spontan abort - risiko ??

JenteTrondheim

Flørter med forumet
Dette er første gangen jeg er gravid. Er 23 år og er i uke 4 + 5dager

Har visst om det i tre dager nå og i dag ble jeg plutselig veldig bekymret for spontan abort.
Er det stor risiko for min del? Når kan jeg senke skuldrene mer?

Det beste er å ikke gå å bekymre seg! Gled deg over miraklet i stedet for :)

Dessverre så skjer det noen ganger at noen personer noen ganger mister fosteret på et veldig tidlig stadium. Det sies at for hver uke som går desto mer minsker risikoen for å miste. Uke 12 skrives over det store og det hele, men persolig så vet jeg at kommer jeg meg over uke 6 ( når hjertet dannes ) så går svangerskapet greit. Har riktignok hatt en MA i uke 12, men sånn generelt så har jeg uke 6 å forholde meg til :) Jeg går ikke å bekymrer meg når jeg har blitt gravid, jeg har heller tatt utgangspunkt i at jeg mister og så blir positivt overrasket om det går den rette veien.

Takk!

Klarer ikke innstille meg på å ha utgangspunkt i at jeg mister.
Jeg er jo overlykkelig å bare såå klar for å bli mamma :-)
Prøver å fylle hele kroppen med kjærlighet - men i dag kom det en del bekymringstanker.

Synes ikke du skal bruke energi på å bekymre deg. Dersom alt er bra med spiren din så vil dette resultere i en nydelig bebis om ca. 9 måneder. Og skulle det mot formodning skje at du mister så skyldes det som regel at det var noe alvorlig galt med fosteret, så da var det ikke meningen denne gang. Jeg har hvertfall hørt at hvis man har sett et bankende hjerte i uke 8 så er det 95% sjanse for at det går bra. Kanskje du kan bestille en privat ul om noen uker hvis du fortsatt er bekymret?

Ja det var lurt. Takk for tips! Skal prøve å kose meg mer fremover :-) Blir jo stressa bare symtomene avtar litt... Ikkje bra.
Klem

Takk!

Klarer ikke innstille meg på å ha utgangspunkt i at jeg mister.
Jeg er jo overlykkelig å bare såå klar for å bli mamma :)
Prøver å fylle hele kroppen med kjærlighet - men i dag kom det en del bekymringstanker.

Mente ikke at du skulle innstille deg på at du mister.... Jeg må gjøre det for å kunne fungere ved en graviditet. Når man har mistet 9 ganger så gjør det noe med deg. Men som nevnt av andre her, så er det en grunn for at man mister. Da var det bare ikke meningen denne gangen. Personlig så vil jeg heller at det skjer tidlig i svangerskapet enn sent – om jeg nå skulle miste.

Det er helt normalt at slike tanker kommer innimellom, og de fleste av oss ka vell skrive under på at tanken streifer de fleste. Det er nok desverre noen som opplever dette men da har det vært noe alvorlig gale med spiren i et tidlig stadium og da er det desverre nok til det beste. Men kunsten er å tenke positivt og heller glede seg over det som er i ferd med å skje. Heldighvis går det som oftest helt supert:D Etter uke 8 er sjansene veldig små og etter uke 12 så avtar risikoen for spantan abort. Senk skuldrene dine og slapp godt av og la beskymringene gå inn og ut med det samme:)

Back
Topp