Spm til noen som kan

Veslejenta88

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Sensommerbarna 2019
bestefaren til mannen har ett sviktende hjerte. I dag ble han lagt inn med puls på 30. Bestemoren til mannen sier at det går helt fint med han, men det sier hu jo uansett. Noen som veit hvor farlig det er og hva som skjer? Vi er for langt unna til å reise inn selv og hu er for dårlig til å fortelle oss ting. Er som regel svigerfar som ordener med dette og prater med leger osv, men han er i utlandet akkurat nå.

Det er lav puls men kan ikke si så mye mer med så lite innformasjon

Vi veit ikke så mye mer vi heller. Men de sliter med medisinering på han. Så nå blir det bytting igjen og kanskje pacemaker. Puls på 50 of sendt hjem

Ny feil følger. Han blir men alle i familien som er der er sendt hjem. Skjønner ikke at det ikke går ann å finne riktige medisiner snart.

Nytt spm. Er det normalt og trygt å sette inn pacemaker på en 87 år gammel mann? Min bestefar har det men han var mye yngre når han ble operert. Og glemte å skrive at ved siden av hjertet så har han vann i lungene og sliter med å gå på do.

Nytt spm. Er det normalt og trygt å sette inn pacemaker på en 87 år gammel mann? Min bestefar har det men han var mye yngre når han ble operert. Og glemte å skrive at ved siden av hjertet så har han vann i lungene og sliter med å gå på do.
Det er risikabelt, men legene må veie risikoen opp mot livskvaliteten.

Det er alltid risikabelt å operere en så gammel person. De er som oftest mye svakere og da særlig med tanke på narkose og tiden etter operasjonen, men legene veier jo opp for hva som faktisk er mest skadelig. Mange eldre personer har jo pacemaker nettopp pga hjertesvikt som kan komme av blandt annet et hjerteinfarkt. Det finnes jo flere typer hjertesvikt, det kommer an på hvilken del av hjerte som er skadet. Hvis blodårene i hjertet er tette eller skadet, kan de repareres. Hvis hjertet ikke slår med riktig puls, eller de ulike delene av hjertet ikke slår sammen, kan en pacemaker hjelpe. Du kan også få operert inn en bitte liten hjertestarter i brystet som slår seg på dersom hjerte skulle slutte å slå. Enkelte pasienter vil også få tilbud om en kombinert pacemaker og hjertestarter.

Hjertesvikt er jo en omfattende sykdom, men om han lever sunt og er nøye med å ta medisinene sine kan han ha mange gode år igjen av livet.

Lungeødem er ofte en følge av hjertesvikten. Det hoper seg opp vann i lungene. Han får nok vanndrivende for dette som bidrar til å bli kvitt overskuddsvæske rundt i kroppen. Morfin også brukes som regel for lungeødem, det hjelper på pusten.

Last edited:
Det er alltid risikabelt å operere en så gammel person. De er som oftest mye svakere og da særlig med tanke på narkose og tiden etter operasjonen, men legene veier jo opp for hva som faktisk er mest skadelig. Mange eldre personer har jo pacemaker nettopp pga hjertesvikt som kan komme av blandt annet et hjerteinfarkt. Det finnes jo flere typer hjertesvikt, det kommer an på hvilken del av hjerte som er skadet. Hvis blodårene i hjertet er tette eller skadet, kan de repareres. Hvis hjertet ikke slår med riktig puls, eller de ulike delene av hjertet ikke slår sammen, kan en pacemaker hjelpe. Du kan også få operert inn en bitte liten hjertestarter i brystet som slår seg på dersom hjerte skulle slutte å slå. Enkelte pasienter vil også få tilbud om en kombinert pacemaker og hjertestarter.

Hjertesvikt er jo en omfattende sykdom, men om han lever sunt og er nøye med å ta medisinene sine kan han ha mange gode år igjen av livet.

Lungeødem er ofte en følge av hjertesvikten. Det hoper seg opp vann i lungene. Han får nok vanndrivende for dette som bidrar til å bli kvitt overskuddsvæske rundt i kroppen. Morfin også brukes som regel for lungeødem, det hjelper på pusten.
Ok. Takk for veldig utfyllende svar. Lærte litt mer. Ene bestefaren min har pacemaker og den andre er operert pga tette årer i hjertet. Men de begge var yngre. Så tenker en god del på det nå. Får håpe vi får mer svar i morgen ang hva de skal gjøre. Han hadde ett hjerteinfarkt i høst som startet det hele. Han er ganske stillesittende og nekter å spise med mindre det er poteter og saus til, så sunn og sprek er han ikke. Bestemoren til mannen sover ikke om natten da han får puste problemer ca 01 og sitter i senga og dupper etter det.

Bestefar fikk operert inn d når han var 90 etter gjentatte innleggelser med ekstermt lav puls, vi fant han igjen uten å få liv i han flere ganger og vann i lungene og sleit med å gå på do som du oxo skriver så måtte gå på vanndrivende. Ble innlagt i gjennomsnitt hver 3mnd for å få vanndrivende på sykehuset da han ikke fikk puste omtrent.

Ok. Takk for veldig utfyllende svar. Lærte litt mer. Ene bestefaren min har pacemaker og den andre er operert pga tette årer i hjertet. Men de begge var yngre. Så tenker en god del på det nå. Får håpe vi får mer svar i morgen ang hva de skal gjøre. Han hadde ett hjerteinfarkt i høst som startet det hele. Han er ganske stillesittende og nekter å spise med mindre det er poteter og saus til, så sunn og sprek er han ikke. Bestemoren til mannen sover ikke om natten da han får puste problemer ca 01 og sitter i senga og dupper etter det.

Uff, det er trist å se når de eldre "forfaller", hvis jeg kan si det på den måten. Og spesielt ikke greit for bestemoren som sikkert stresser mye rundt dette. God bedring til bestefaren hans :-) håper han får god hjelp og oppfølging!

Som nevnt av andre er det det somregel alltid risikabelt å operere jo høyere alder du har men legene og kirurgene pleier å se på pasienten og sykehistorien (har han andre diagnoser f.eks som kan gjøre at en evt operasjon vil være mer risikabel). Har selv arbeidet på hjerteavd og sendt pasienter til sykehusene hvor de utfører slike operasjoner (de gjør ikke de på sykehuset jeg arbeidet på da).

Hjertelegen vil operere men legen hans på sykehuset er usikker på om det er lurt. Bestemoren til mannen er redd siden en i familien døde under en operasjon. Svigerfar er hos dem nå mens vi er på camping med svigermor. Var her når dette skjedde.

Back
Topp