Spm til dere som har født og hodet ikke var festet i forkant

AstroNautet

Elsker forumet
Assistert-jentene
MayDay2021
Når i fødselsprosessen merket dere at hodet kom nedover og festet seg? Er så nysgjerrig (førstegangsfødende...) :)
Og hvordan best puster man seg gjennom rier hvis hodet ikke er festet og man fremdeles har lunger på størrelse med en ert? :hilarious:
Tilslutt, når gikk vannet for dere i fødselsprosessen?
 
Her tok hun vannet rett før pressetrangen kom, og var det som var årsaken til at hodet festet seg hos meg. Ettersom jeg ikke rakk epidural kjente jeg med en gang når hodet var langt nok nede til at jeg kunne presse og når hodet var på vei ut. Selv om dette var veldig vondt var det en overkommelig smerte. Jeg puster best inn gjennom nesen, lar luften «sirkulere» i halsen og så godt ned i magen, og puster ut gjennom munnen. Dette er en pusteteknikk jeg lærte når jeg drev med yoga som hjelper på å roe nerver og redusere stress. Det er også noen små hår oppi nesen som sender nervesignaler til hjernen om å slappe av. Signalet aktiveres når hårene settes i begevegelse, og er derfor en veldig god pusteteknikk å kunne.
 
Her festa det seg vel aldri. Sto veldig høgt i bekkenet, heilt til vatnet gikk av seg sjølv, då "datt" han ned, pressriene kom med ein gong og han var ute 10 minutt seinare.
Brukte kun badekar, men pga at han kom så fort ned i bekkenet når vatnet gikk, sank hjertelyden og eg måtte over i seng og han måtte ut. Vondt, ja, men smertene gikk fint å takle utan nokon form for smertelindring eller anna hjelp enn eit klipp.

Pusta roleg inn nasa og ut munnen. Der var bf veldig fin å ha, som minna meg på å puste rett. Gikk dog litt heftig for seg på slutten, så fikk berre beskjed om å presse, så hadde jo nesten ikkje pust igjen på slutten :wacky:
 
Her var hun ikke festet, men kan ikke si jeg merket det på noe vis sammenlignet med feks første barn som var festet. Men nå gikk fødselen sykt fort og ble derfor også nokså intens, så mulig jeg hadde noe redusert evne til å få med meg noe som helst, hehe:hilarious:
 
Her festet ikke hodet seg og han lå høyt oppe, så legen måtte ta vannet. Her var nok veldig mye fostervann grunnen til han lå så høyt og ikke kom skikkelig ned, og denne fødselen tok 15 t, i motsetning til storebror sin som tok 4 t.
Etter vannet var tatt merket jeg at riene ble sterkere og kroppen tydelig jobbet han nedover. Vanskelig å beskrive. På dette tidspunktet var det også vanskelig å puste seg gjennom riene, men samboer og jordmor hjalp meg å huske på å puste rolig inn gjennom nesen og ut munnen.
 
Merka ikkje forskjell i svangerskapa mine eg egentlig. Første festa seg fleire veker før fødsel. Nummer 2 låg godt nede i bekkenet men va ikkje festa før fødselen start. Nummer tre låg kjempe høgt og kom først ned med vatnet og som over her blei hjertelyden lav og det hasta med å få hu ut, klarte det på 5 minutt og hu kom ut med lav apgar på 4, men gjekk heldigvis forholdsvis kjapt før me fekk høre etterlengta skrik og etter 5 minutt var den oppe på 9 :) klarte fint å puste meg gjennom riene alle tre gongene og då låg nummer 2 og 3 heilt oppe i ribbeina mine.
 
Merka ikkje forskjell i svangerskapa mine eg egentlig. Første festa seg fleire veker før fødsel. Nummer 2 låg godt nede i bekkenet men va ikkje festa før fødselen start. Nummer tre låg kjempe høgt og kom først ned med vatnet og som over her blei hjertelyden lav og det hasta med å få hu ut, klarte det på 5 minutt og hu kom ut med lav apgar på 4, men gjekk heldigvis forholdsvis kjapt før me fekk høre etterlengta skrik og etter 5 minutt var den oppe på 9 :) klarte fint å puste meg gjennom riene alle tre gongene og då låg nummer 2 og 3 heilt oppe i ribbeina mine.
Uff, skummelt med så lav apgar på babyen, vi hadde 5 på begge våre da de kom ut med hastesnitt, traumatisk for meg ihvertfall. Men godt å høre hun kom seg raskt ihvertfall :Heartred
 
Uff, skummelt med så lav apgar på babyen, vi hadde 5 på begge våre da de kom ut med hastesnitt, traumatisk for meg ihvertfall. Men godt å høre hun kom seg raskt ihvertfall :Heartred
Uff ja, hu va heilt blå og pusta ikkje så va ganske skummelt. Hadde eg ikkje sett at hu glippa såvidt med øynene det sekundet dei prøvde å stimulere hu på brystet mitt hadde eg nok blitt enno reddere...
 
Uff ja, hu va heilt blå og pusta ikkje så va ganske skummelt. Hadde eg ikkje sett at hu glippa såvidt med øynene det sekundet dei prøvde å stimulere hu på brystet mitt hadde eg nok blitt enno reddere...
Det er jo marerittet å oppleve, føler med deg :Heartred Jeg håper du har fått snakket ut med noen om opplevelsen ihvertfall :Heartred
 
Back
Topp