Spm til de som har født tidligere

Kaotisk

Andre møte med forumet
Det har seg sånn at jeg har SERIØS angst for å kaste opp - av alle ting [8|] Og jeg har hørt at mange gjør det under selve fødselen...? Er det tilfelle???

Er vel kanskje sånn at man tenker ikke så mye på det når man "står i det" lissom...?

Jeg kastet ikke opp, og jeg hadde ogsp lystgass. Jeg tok klyster for å unngå at jeg presset ut mer en babyen for å si det slik. Det gjorde jeg tidlig i fødselen, og det var jeg glad for. Det vil jeg neste gang også.

Jeg var ikke antydning til kvalm engang forrige gang, så det er på langt nær alle som kaster opp..

Og så tror jeg nok at du har mer enn nok å tenke på, at om du kaster opp er ikke det det værste liksom,..[:)]

hei, jeg kasta ikke opp under fødselen... jeg fikk ikke lystgass som jeg har sett mange andre har sakt her!
Jeg hadde skikkelig panikk for å føde, men det gikk over all forventning selv om jeg brukte 31 timer på det... men ble ikke skremt å venter nå mitt 2 barn i juni!
lykke til

Hei,
Jeg har også en slags angst for å kaste opp, eller ikke akkurat for å kaste opp, men for kvalmen, at jeg ikke skal vite når jeg kaster opp, at jeg ikke rekker toalettet og sånne ting. Er livredd bare jeg hører noen snakke om omgangssyken og sånne ting, da går jeg og venter på at kvamen skal innsette i flere uker. Folk bare ler av meg når jeg prøver å snakke om angsten min. Men når det gjaldt fødselen så tenkte jeg faktisk ikke på det, det er vel den omgangssyken som er smittsom jeg har mest angst for. Husker når riene var begynt hjemme at jeg begynte å føle jeg skulle kaste opp, samboer måtte hente bøtte til meg og jeg hadde pose med i bilen, men fikk ikke brukt for det. Og når jeg kom på sykehuset kjente jeg ikke mer til det. Kanskje det var for at jeg ble litt redd hjemme og at smertene gjorde at jeg ble litt småkvalm. Men på sykehuset følte jeg meg kjempetrygg og da forsvant all kvalme og alle tanker om det. Da ville jeg bare presse og presse...

Tror ikke du skal bekymre deg så mye om akkurat det. Er sikker på at du har masse annet i tankene når du skal føde og at blir du kvalm og kaster opp så bryr du deg ikke for de verste smertene sitter et annet sted, viss du skjønner. Lykke til i alle fall.

Hei... eg kasta opp masse med begge mine to... men du tenker ikkje over det da...
Har sikkert andre ting som du tenker på da...
Uansett... lykke til!!

Det er visst under utdrivningsfasen et punkt barnet passerer som kan gjøre at noen kaster opp. Jeg kastet opp sist. Fikk ikke tilbud om klyster, men det vil jeg ha denne gangen. Jeg synes nemlig det pinligste under fødselen var da babyen press mot tarmene gjorde at andre ting kom ut. Jordmor forsikret meg gang på gang at dette var normalt og at jeg ikke skulle tenke på det, men jeg liker ikke bæsje foran folk...

Jeg kastet opp 2 ganger.... Helt av meg selv.... Første gangen da vi var på undersøkelsesrommet - tror rett og slett det var en ri som gjorde det. Husker ikke helt om jeg hadde fått klyster da... Er jo så utrolig lenge siden!!! Ironi... [:)] og så en gang til da vi var kommet på fødestuen.
Jeg ble litt overrasket selv da jeg spydde - men jordmor sa det var bra!!!

Jeg har det også som deg og har angst for å kaste opp og kvalmen som en til har nevnt over her. Blir også helt hysterisk når jeg hører at det er omgangssyke i området og tar ut guttungen av barnehagen når de henger opp lapp der om det. Har nå født 3 barn og ikke vært hverken kvalm eller kastet opp noen av gangene. Hadde tendensen til en liten brekning under en pressrie på nr to, men det var fordi det kom så kraftig og brått på og så hadde jeg spist en god middag den dagen[:D] Kastet ikke opp heldigvis, men tror mye av grunnen til at folk kaster opp er pga alt som skjer på en gang og vi tåler alle smerte forskjellig. Noen kaster opp ved vanlig hodepine, mens andre til og med takler migrene uten kvalme og oppkast[;)] Smerteterskelen vår er helt forskjellig så lytt til kroppen din og hva den sier så går det nok bra[:)]

Så godt å høre om folk som har det på sammen måten som en selv. Godt å vite at man ikke er alene. Det er noen uker i året vi har det helt forferdelig med tanke på omgangssyken. Kunne også ønsket at jeg hadde muligheten til å ta gutten min ut av barnehagen når den herjer, men jeg har jo en jobb. Sukk... Det er vanskelige tider nå om vinteren. Så mye rare basilusker som lusker omkring. Man er liksom redd og nervøs bare man hører et host eller et nys eller ordet kvalm. Og nå går jeg altså og bekymrer meg for lungebetennelse... Sukk.... Og så er det jo sånn at det aldri passer å bli syk.

Men gjentar at det er godt å høre om folk som har det på samme måten. Har mange ganger tenkt å oppsøke profesjonell hjelp, men det har liksom bare blitt med tanken. Og det som kan være mest frustrerende er at ingen forstår en, de bare ler og fnyser av en.

Gjorde det med førstemann(ehm..og eneste ENDA), men det var forsi jeg fikken sprøyte i låret som skulle få meg til å slappe av..hadde nemlig masse dårlige veer så jeg skulle prøve å sove litt.. men resultatet av den var bare at veene ble hyppigere og jeg ble kjempe kvalm. Men når det gjelder det å kaste opp så er det liksom ikke det du tenker på..kun de første to gangene.. Ender opp med brekninger bare...ettersom man tømmer seg ganske bra de første rundene mener jeg.. Men det er min erfaring da...
Kanskje ikke rart at vi kaster opp heller..tenk de kreftene som blir satt i gang i magen når barnet skal ut!!

Har også tenkt på det med å oppsøke hjelp for den angsten, men tror det blir ledd av og lagt på hylla. Etter at jeg fødte førstemann ble jeg så tynn og skral pga angsten fordi jeg trivdes ikke med meg selv. Gikk rundt og var kvalm hele tiden, men uten å kaste opp. Nekter nemlig å gjøre det. Da fikk jeg kvalmestillende som jeg gikk på i nærmere to år daglig og var ut og inn til undersøkelser for å finne ut hva det var. Alt bunnet og grunnet i at jeg ikke hadde det bra, så det var psykisk med andre ord. Skyldtes forholdet jeg da var i og når det ble slutt, fikk jeg tilbake formen igjen etter ca 3 uker og alt var bra igjen. Har hatt noen up`s and down`s etter det, men aldri samme gamle heldigvis[:)] Var redd for å ta bussen og kjøre tog i frykt for at jeg skulle kaste opp i full offentlighet. ikke moro det der og det bør taes seriøst for det er utrolig slitsomt[&o]

Jeg har født to flotte døtre... og jeg har ikke kastet opp,
ikke vært i nærheten av å være kvalm heller....

Lykke til med fødselen!
Det går nok mye bedre enn du venter deg!

hei..
jeg kastet opp under hele fødselen etter hver ri.. og når jg tenker tilbake på fødselen var det det verste med fødselen, fordi jeg fikk ikke slappet av mellom hver ri siden jeg gikk å kastet opp

Jeg kastet ikke opp og var heller ikke kvalm. Hadde kun lystgass som smerte stillende og ble ikke kvalm av den heller.

Back
Topp