Spm om rettigheter

nr 3 på tur.

Forelsket i forumet
22mai fikk vi en liten gutt i uke 28. Pappan og jeg har hatt pleiepenger da han har hatt pustehjelp inntill nylig.
Nå begynner planleggingen på hjemreise.
Lurer da på om noen her inne kan hjelpe meg, da sosionomen her på sykehuset er sykmldt.
Dere skjønner vi har 2 søsken hjemme gamleste på 4 år. og samboern min jobber på båt og er borte i 5 uker i gangen.

Noen som vet om noe regelverk som holder han hjemme?
Foreldrepermisjonen begynner ved utreise og de første 6 ukene er forbeholdt mor. så tengte jeg å ta ut ferie slik at han kan ta pappa perm.
Men ønsker ikke at han skal dra med en gang jeg og lillebror kommer hjem.
Noen forslag??? :D

Har hørt at en kan søke om noe som hetter omsorgslønn i en periode pga at en trenger mer hjelp hjemme i en periode, men er ikke sikker på hvordan det fungerer

Har bedriften hans noen velferdspermisjonsordninger det kan gå an å benytte seg av? Eventuelt at han bytter tur med noen på andre skiftet?

Kan jo være at han kan få sykemelding av legen men er vel ikke helt riktig bruk av sykemelding siden det ikke er han selv som er syk så er ikke alle leger som vil gå med på det.

Har funnet ut at han kanskje får bruke de 14 dagene i forbindelse med fødsel. skal undersøke det med omsorgsperm (takk for tipset). Får be han ringe rederiet ang velferdsordninger.
Skulle ønske han kunne ta ut ferie, men sjømenn har ikke ferie.
Vet også det er en ordning "krise i hjemmet" der foreldre kan få "sykmld" i 14 dager.
Skulle ønske sosionomen her på sykehuset vat på arb.

Jeg fikk pleiepenger for å være hjemme og ta meg ta vesla da hun hadde brukket bein, tidligere i våres. Om vi skulle ha henne i bhg, så måtte en av oss være med, og siden min jobb betaler best og er statlig så ble jeg hjemme med henne de 4 ukene det tok for beinet å gro og hele.  Vi fikk legen til å søke via Nav om pleiepenger og så sa jeg i fra på arbeidsplassen om hva som skjedde. 

Back
Topp