Spm om pumping

fisk84

Forumet er livet
Novemberskattene 2014 <3
Junibarna 2019
Har bare pumpet for å få bort spreng tidligere, men må nå pumpe så samboer har litt å gi når jeg er på ett møte onsdag.

Vet en ikke får ut like mye som babyen når en pumper. Vanskelig å vite hvor mye jeg må ha klart.... Men om jeg pumper ett bryst, kan jeg bland fra det andre?? Og om en må vente litt mellom pumpingene, kan en blande??

Kan fint blande morsmelk fra begge brystene, og etter noen timer. Kan pumpe deg og blande flere ganger iløpet av 1 døgn for eksempel. Bare husk å oppbevare det i kjøleskap.
Mange som fryser ned for så å blande med ny morsmelk og fryse ned.

Kan fint blande morsmelk fra begge brystene, og etter noen timer. Kan pumpe deg og blande flere ganger iløpet av 1 døgn for eksempel. Bare husk å oppbevare det i kjøleskap.
Mange som fryser ned for så å blande med ny morsmelk og fryse ned.

Tusen takk :-)

Får håpe ho tar flaske enda ;) ei lita stund siden sist.... Er nå fire mnd, str bør vi ha på tuten?? Bare brukt minste til nå....

Tusen takk :-)

Får håpe ho tar flaske enda ;) ei lita stund siden sist.... Er nå fire mnd, str bør vi ha på tuten?? Bare brukt minste til nå....
Min datter er 4 mnd og jeg bruker kun den minste tuten.. Det pga at jeg har lyst å amme ei lita stund til.. Vil ikke at det skal være lettere enn det allerede er for hun å ta flaske :)

Bruke den minste til mam pp minien her og endå, han e 5 mnd og 1 veka. Slutta å amma for ca 3 veke si.
Stakkaren drukne nesten om me bruke større tutt :p

Barn over 3 mnd drikker mellom 90 og 120 ml morsmelk i ett måltid. Ville hatt 150 så er du sikker :)

Barn som er vant til å ammes bør gies med lite hull i tuten, for de er vant til å måtte jobbe for maten og at det ikke kommer for fort :)

På mme-pakka fra nan står det 150-180ml til baby på 4mnd. Mme er jo mer mettende så kan godt hende du trenger mer morsmelk enn 150 også. Her drakk jenta vår 90ml morsmelk når hun var nyfødt, så det hadde aldri verden holdt nå. Nå drikker hun 180ml morsmelk, om hun får mme drikker hun ikke mer enn 150. Hun er 3 mnd. Hadde ikke satsa på at 90-120 holdt :p

Jeg hadde heller hat 3 beholder med 50 ml i hver enn en med 150ml lettere i tilfelle babyen ikke er så sulten akkurat når pappa tilbyr mat og om maten trengs litt mer fordelt over tiden han har ansvaret.

På mme-pakka fra nan står det 150-180ml til baby på 4mnd. Mme er jo mer mettende så kan godt hende du trenger mer morsmelk enn 150 også. Her drakk jenta vår 90ml morsmelk når hun var nyfødt, så det hadde aldri verden holdt nå. Nå drikker hun 180ml morsmelk, om hun får mme drikker hun ikke mer enn 150. Hun er 3 mnd. Hadde ikke satsa på at 90-120 holdt :p
Barn som drikker mme trenger mer fordi kroppen bruker mer energi på å fordøye mme enn mm. Derfor trengs det mer mme enn mm.

De første tre månedene vokser barna mye mer både i kropp og i hjernen enn noen gang senere i livet og trenger derfor mye mat. Ved 3 mnd stabiliserer det seg, derfor øker ikke nødvendigvis mengden.

TS: du kan alltids måltidsveie. Gå innom hs og veie før og etter amming. Med like mye klær på og samme bleie på. 1 ml veier 1 gram så lett å regne ut :)

Mme er ikke mer mettende. Lik mengde melk for melk. Men mme er mer tungtfordøyelig så barnet er ofte mett lengre. ;)

Mengden mme på pakken er jo bare veiledende. Dersom babyen kun tar en pupp i en amming, og man pumpet ut 100ml, så er sjansen stor for at babyen ikke behøver mer enn som så. :)

Har bare pumpet for å få bort spreng tidligere, men må nå pumpe så samboer har litt å gi når jeg er på ett møte onsdag.

Vet en ikke får ut like mye som babyen når en pumper. Vanskelig å vite hvor mye jeg må ha klart.... Men om jeg pumper ett bryst, kan jeg bland fra det andre?? Og om en må vente litt mellom pumpingene, kan en blande??
Du kan fint blande. Men avkjøl først.

Ingen fasit på hvor mye de spiser. Min på 5mnd er mett etter 70-90ml som oftest. Men tror de fleste spiser mer. Lurt å ha litt mme i bakhånd i tilfelle det blir tomt for mm :)

Jeg fullpumpet i 6 måneder pga baby med puppenekt.

Pumpa som regel ut 120-150ml på begge puppene tilsammen på ei pumping og fra 3-6 måneder så drakk hun som regel 120ml/måltid.

Du kan pumpe så ofte du vil, helst etter amming så du ikke "tømmer" babyens lager. Det kan muligens øke produksjonen noe, men det stabiliserer seg fort igjen.

Man kan fryse med melk og helle ny melk i samme beholder som den frosne, men da må det være større mengde frosen melk i beholderen enn hva du har fersk, eller så kan den tine.

Det å ha flere små beholdere i kjøleskapet er lurt, enn ei stor flaske. Slik at ikke pappaen må kaste melk fordi babyen bare drakk 70ml, og så blir hun sulten på nytt etter en time ;)

Lykke til!

Mme er ikke mer mettende. Lik mengde melk for melk. Men mme er mer tungtfordøyelig så barnet er ofte mett lengre. ;)

Mengden mme på pakken er jo bare veiledende. Dersom babyen kun tar en pupp i en amming, og man pumpet ut 100ml, så er sjansen stor for at babyen ikke behøver mer enn som så. :)

Min erfaring er i hvertfall at hun spiser mindre når hun får erstatning enn vanlig morsmelk :-) hadde i hvertfall ikke tatt sjansen på å bare pumpe ut 100ml, for da hadde jenta mi fortsatt sitti sulten, men det er selvfølgelig individuelt. Jeg pumper lett ut 150-200ml pr pupp. Man vet jo ikke hvor mye baby spiser under amming. Og jenta mi har ikke spist unormalt mye. I følge hs og barnelegen er det helt etter normalen og hun har lagt på seg jevnt 150g i uka. Men som sagt, veldig individuelt :-)

Barn som drikker mme trenger mer fordi kroppen bruker mer energi på å fordøye mme enn mm. Derfor trengs det mer mme enn mm.

De første tre månedene vokser barna mye mer både i kropp og i hjernen enn noen gang senere i livet og trenger derfor mye mat. Ved 3 mnd stabiliserer det seg, derfor øker ikke nødvendigvis mengden.

TS: du kan alltids måltidsveie. Gå innom hs og veie før og etter amming. Med like mye klær på og samme bleie på. 1 ml veier 1 gram så lett å regne ut :)
Det er ikke anbefalt å måltidsveie kun 1 måltid. Babyene har forskjellige måltider akuratt som oss. Noen måltider er "middag" og store mens andre kun er som et "mellommåltid".

Tusen takk for alle svar :-)

Ikke så lenge jeg skal være borte men skal sørge for han har nok tilgjengelig ;)

Prøvde å gi flaske i dag men måtte bytte ut minste tuten.... Nr 2 var ikke så populær den heller men nr 3 gikk bra :-) tatt puppen fint etter det....

Får samboer prøve seg på ei flaske i morra så han vet han klarer det :P

Det er ikke anbefalt å måltidsveie kun 1 måltid. Babyene har forskjellige måltider akuratt som oss. Noen måltider er "middag" og store mens andre kun er som et "mellommåltid".
Selvfølgelig men du merker om barnet "drikker godt" og dier som i et vanlig måltid. Da får du en liten pekepinn. Jeg har gjort det flere ganger og hun har nesten konsekvent drukket rundt 90-100ml hver gang. Og som jeg skrev ville jeg hatt litt ekstra i tilfelle, da er man sikker at det er nok. Og som ei over skriver, greit å dele opp i flere beholdere i tilfelle barnet ikke er så sulten og så må man helle ut masse oppvarmet melk...

Bare husk å varme morsmelka i vannbad.
I mikroen drepes viktige vitaminer osv.

Vannet til mme kan varmes i mikro.

Hm.... Samboer er tydeligvis ikke så tålmodig :P

Tok ikke flaska med han i dag.... Men jeg fikk den i ho rett etterpå......

Håpe på bedre lykke i morra..... Og undersøker nå om mamma evt er ledig :P tror ho skal klare det :P

Back
Topp