spm om maling

Hanna C

Gift med forumet
Hva er farligst? Vannbasert maling eller oljemaling? (Med tanke på giftige gasser)

i følge legen min er det like farlig.... men hver eneste lege mener jo foskjellig....

ORIGINAL: @§§@

Ojlemaling..

Vannbasert maling har ingen giftige avgasser[:D]

ER du sikker? Tanten min har akkurat vært på kurs om krybbedød (er prematursykepleier), og der sa de at de hadde begynt å dra paralleller til vannbasert maling og krybbedød. Fordi gassene fra vannbasert ikke lukter er det mye vanskeligere å vite hvor lang tid det tar før de er borte. Og når vannbasert først kom på markedet trodde folk at den var ufarlig, og la barna inn på rom som ennå gasset.

ORIGINAL: Kjersti:)

oljebasert er farligst npr man maler, men når det er tørt er avgassingen ferdig
Vannbasert gasser i opp til 3-4 uker etter det er tørt

takk[:)] Det var det jeg trodde, men var ikke helt sikker[:)]

Men alt gikk jo bra heldigvis! Kanskje det er som du sa litt lenger oppe, flere typer vannbasert?

Eneste grunnen til at jeg vet dette er at tante ringte meg og sa vi burde pusse opp minst 5 mnd før nurket skulle sove der inne.. Trodde ikke det var SÅÅÅ farlig jeg, men.. best  å ikke ta noen sjanser..

Dette spørsmålet har dukket opp en del ganger og jeg har tatt meg den friheten av å spørre min far som er malermester, så kan dere avgjøre selv[:)] Oljebasert er mye sterkere og avgir masse gasser inntil det er helt tørt. Oljemaling trenger lenger tørketid enn vannbasert  og lukter derfor lenger.
Vannbasert maling avgir gasser KUN når den er våt og i mye mindre mengder enn oljebasert. Dvs at dersom du vasker malte områder med mye vann (ikke tørker med fuktig klut), vil den avgi noe men ytterst lite. Straks den vannbaserte har tørket etter at du har malt, avgir den ikke lenger gasser dersom du ikke vasker veggen eller hva du nå maler[:)]

ORIGINAL: Kjersti:)

ORIGINAL: skytte76

Dette spørsmålet har dukket opp en del ganger og jeg har tatt meg den friheten av å spørre min far som er malermester, så kan dere avgjøre selv[:)] Oljebasert er mye sterkere og avgir masse gasser inntil det er helt tørt. Oljemaling trenger lenger tørketid enn vannbasert  og lukter derfor lenger.
Vannbasert maling avgir gasser KUN når den er våt og i mye mindre mengder enn oljebasert. Dvs at dersom du vasker malte områder med mye vann (ikke tørker med fuktig klut), vil den avgi noe men ytterst lite. Straks den vannbaserte har tørket etter at du har malt, avgir den ikke lenger gasser dersom du ikke vasker veggen eller hva du nå maler[:)]

var ikke svar fra jordmor og malerbutikken jeg var i[8|]

Som sagt så velger man selv etter hva man mener er riktig og hva man har hørt. Hjemme hos oss har vi malt med vannbasert farge i alle rom og har bestandig gjort det. Ingen har reagert noen gang på det[:)]

Jeg fant også dette som støtter teorien om at vannbasret er best:

[font="verdana, arial, helvetica, sans-serif"]- Hvilke malingstype bør man velge: oljemaling eller vannbasert maling?
[font="verdana, arial, helvetica, sans-serif"]- Det aller viktigste er at de malte flatene kan rengjøres etterpå. Derfor bruker man ofte oljemaling i våtrom, på kjøkken og utendørs. Fordelen med oljebasert maling er at disse vanligvis har kort herdetid, og derfor gir mindre inneklimaproblemer etter påføring. Avgassingen skjer ofte i løpet av noen timer til dager mens malingen tørker. Vannbaserte malinger avgir vanligvis lite gasser under selve påføringen, men har ofte lengre herdetid - og kan avgi gasser til romluft over lengre tid. Det er viktig å presisere at det også her finnes gode og dårlige produkter. Det foregår dessuten kontinuerlig produktutvikling som tar sikte på å utvikle mer helsevennlige produkter. Undersøkelser har vist at en del nye vannbaserte malinger faktisk avgir mindre avgasser enn mange oljebasert produkter - også over tid.

Back
Topp