spm om M.A

Hlin

Elsker forumet
jeg har ei venninne som fikk påvist ma i uke 8 for et par uker siden. hun skulle vært ca 12-13 uker på vei nå om jeg ikke husker feil.
hun kontaktet lege fordi hun følte seg fryktelig dårlig , trodde da hun var ca 5 uker på vei.
men det legen fant var et 8 uker gammelt dødt foster, som mest sannsynelig hadde vært dødt 1-2 uker.

han sendte henne hjem med en provea kur for å sette igang blødninger..
men de starter ikke..
hun sier at det lukter råttent av henne.. skikkelig ille.

jeg har sagt at hun må ringe en annen lege, for dette kan da ikke være særlig bra!

er det normalt å kun få en kur provera ved MA??
har aldri hørt om tilfeller som ikke har blitt sendt til utskrapning ganske så kjapt..[&o]

jeg fikk cytotek jeg.. med påfølgende komplikasjoner.. skuelle det skje igjen går jeg ikke fra sykehuset uten å ha fått utskrapning

Jeg hadde en MA som ble oppdaget da jeg skulle vært litt over 12 uker på vei, fosteret hadde vært dødt siden uke 12, fastlegen min som så det på UL, han henviste meg til sykehuset dagen etter, der fikk jeg tabletter som skulle forbrede livmoren, så kom jeg tilbake etter 1 eller 2 dager? Fikk stikkpiller i skjeden som satte i gang aborten.

Jeg fikk velge mellom utskrapning eller tabletter.

ja. det var det jeg trodde og. enten piller eller utskrapning..
syntes det er rart å bare sende henne hjem med provera [:@]

hun er av "vente og se om man dør av det før man kontakter lege" typen [>:]

Jeg fikk provera for å få i gang mens, men av andre grunner. Tingen er i allefall at provera ikke funket på meg, det var ikke sterkt nok. Måtte få primolut.

Jeg synes venninnen din skal ringe legevakt eller legen igjen. Legen vet jo ikke at kuren ikke funket enda ikke sant? De er jo ikke allvitende...

Siden kuren ikke funket og det nå begynner å lukte så blir det nok utskraping.

jeg jobber iherdig med saken.. tro kanskje hun er litt redd.. [&o]

Hadde ringt legevakta eller sykehuset og fått nye piller med en gang.. Og hvis det ikke funker ville jeg bestilt utskraping på mandag..

Jeg fikk valget om "å vente og se", piller eller utskrapning. (men jeg hadde ikke kommet så langt).

Jeg valgte utskrapning, og det gikk veldig kjapt, og var ikke spesielt ille selve inngrepet. [:)]

jeg hadde MA i uke 12, og jeg fikk ingen piller eller noe når jeg var hos gu lege.
han sa at kroppen hadde påbegynt en spntanabort. men den gikk ikke som den skulle, så når jeg var på sjekk litt over en uke senere så var det fortsatt rester, og jeg ble sendt rett til sykehuset til utkrapning. fosteret hadde vært dødt siden uke 7 ca.

venninnen din burde dra på utskrapning med en gang..

ORIGINAL: hissigproppen

Jeg fikk valget om "å vente og se", piller eller utskrapning. (men jeg hadde ikke kommet så langt).

Jeg valgte utskrapning, og det gikk veldig kjapt, og var ikke spesielt ille selve inngrepet. [:)]

æ fikk full narkose og regne med det er det vanlige under inngrep

ORIGINAL: høstbebis10

Ja, også full narkose på meg. Det var over på et blunk.
Det følelsesmessige var jo noe annet, men inngrepet gikk greit. Det ble utført på en lørdag på meg, fordi det ikke var mulighet samme fredag som de fant ut om MA'en.

Det følelsesmessige var jo noe annet, men inngrepet gikk greit. Det ble utført på en lørdag på meg, fordi det ikke var mulighet samme fredag som de fant ut om MA'en.

ja, veldig glad æ fikk utskarpning dagen etter de oppdaget MAen på innvendig UL. Æ fikk det på en fredag så æ skulle slippe og gå hele helga å tenke på det. Helt enig med deg, over på et blunk men det følesesmessige var en helt annen sak.

ja, veldig glad æ fikk utskarpning dagen etter de oppdaget MAen på innvendig UL. Æ fikk det på en fredag så æ skulle slippe og gå hele helga å tenke på det. Helt enig med deg, over på et blunk men det følesesmessige var en helt annen sak.

Jeg fikk også utskraping samme dag som de oppdaget ma'en. Var 12 uker på vei, men fosteret hadde sluttet å vokse ca 2 uker før. Jeg måtte bare hjem for å vente noen timer siden jeg hadde spist litt frokost. Inngrepet gikk raskt, og som de andre sier så var det det psykiske som var værst.

Jeg synes  det hørtes merkelig ut.

Synes det høres veldig rart ut med bare Provera, jeg har alltid fått Cytotec eller utskrapning, avhengig av hvor langt jeg var kommet. Men Provera tar det jo mange dager før blødningen kommer, Cytotec begynner å virke med en gang (når den funker).

Back
Topp