Spm om amfetamin

Holder hun til i Oslo sentrum? I så tilfelle kan du sende meg en pm.. så skal jeg prøve å hjelpe deg / gi veiledning...

Uff.. fælt.. ei så ung jente å havne utpå.. triste greier[:(]

Jeg har familiemedlemmer som har brukt alt som er å bruke av dop - utenom sprøyter. Amfetamin er et pulver som må "vannes" ut om man skal sette sprøyter, er det ikke sånn? Man dør ihvertfall ikke av å bruke det hver dag i åtte måneder, om man ikke tar overdose da.  Noen bruker det for å bli "speedet", få ubegrenset med energi og få en følelse av at alle sansene i kroppen blir sterkere. Men som jeg kjenner til det; om det blir brukt av mennesker med adhd, eller som er ekstremt stresset og hypre så blir disse rolige. Er jo en grunn til at det er amfetamin-lignende stoffer i adhd medisin! Men som du sier om søsteren din, så har hun jo "sluttet" å spise noe særlig, og det i seg selv + at hun faktisk putter gift i kroppen sin er jo helt klart grunnen til at kroppen hennes faller sammen.. Og det å si at man kan sende henne på en hytte for å bli rusri, det har ingen mening i det hele tatt. Tro meg! Jeg har en fetter som nesten døde i en bilulykke, der 2 av vennene hans faktisk døde.. Han lå i koma i flere uker, og var en hårsbredd unna å dø.. Men han kom til seg selv, og var megadårlig pga abstinensene han fikk etter år med dopbruk. Han fikk MASSE oppfølging, og sa selv at dette var det han trengte for å skjønne at livet hans var verdt mer enn det han hadde holdt på med tidligere! Nå, 3 år senere doper han seg mer enn noen gang.. Og vi vet virkelig ikke hva vi skal gjøre, han raser jo inn og ut av fengsel hele tiden og det gjør han bare verre. Jeg tror at så lenge man fortsetter å vanke i sånne dårlige gjenger, så kommer man seg ikke ut av det. Og du kan ikke tvinge noen til å ville slutte med dop! Det må man ville selv, og man må klare det selv. Alt vi kan gjøre er å snakke med de, være der for de, prøve å få bukt med problemene dems.. For det ligger jo helt klart under, når man tyr til sånne ting som dop. Jeg føler virkelig med deg! Og jeg vet hvordan du har det! Ikke i opp, og vis at du bryr deg om søstern din[:)]

Huff......en vanskelig vei å gå.....men ikke umulig. Jeg jobber til daglig med rusmisbrukere, da gravide. De fleste her er tvangsinnlagte på 6.2a. For noen er graviditeten et vendepunkt, de ser mening i å komme seg ut av rushelvete... Barnet. Noen klarer det mens andre faller tilbake... En ting er behandlingen de får her, og selvfølgelig hjelpen etter fødselen, mødrehjem o.l. Utfordringen er når dagen kommer og de skal vende hjem. Miljøet.....det vante, kjente, det trygge.

Min erfaring er at personen må selv ønske seg ut. Det nytter ikke å prøve for å blidgjøre andre. Det er delte meninger om viktigheten av å "plassere" vedkommede bort fra hjemstedet. Personlig mener jeg det er gunstig. Joda, dagen kommer der han/hun må face gamlelivet og snu ryggen til negative bekjentskaper. Men jeg vil påstå at det er enklere når en har kommet ett stykke på vei. Rus suget kan sitte lenge.....veien tilbake er kort. Som misbruker ser vi ofte det skjer noe med jeget. Selvfølelsen, uten rusen er den lav. En har gjerne gjort ting der en har måttet koble ut.. Kombinasjonen; abstinenser, ensomhet, lite nettverk, følelsen av å ikke duge til noe..... De er vant til å bli sett ned på.

Så bra at søsteren din har en familie som stiller opp. At dere viser hvor glade dere er i henne... Jeg har tro på et behandlingopplegg med avrusning, psykolog, gruppesamtaler(gjerne med andre rusmisbrukere, også tidligere), på sikt - hjelp til skolering, integrering i samfunnet.. Bygge opp ett nettverk - styrke følelsen av å være en del av samfunnet. La henne føle at hun tar kontroll over livet igjen. Opplevelsen av mestring! Som igjen kan bidra til appetitt på livet. Finne mening!

Jeg vil ikke anbefale å drive avrusning selv (dere i fam). Ved å ta henne med på hytte over tid. Jeg tror problemet både krever og trenger  fysisk og psykisk behandling. Den ene like viktig som den andre. Joda, det går an å kontakte fastlege, men det fører sjelden fram. Enten pga legen ikke klarer å spore opp vedkommede, men også at vedkommede unnlater å møte opp.

Hun vender hjem... ett godt tegn. Hun vet dere er der og er glad i henne. Selv om hun kanskje gir inntrykk av at deres preken er dritt å høre på, er jeg sikker på at hun innerst inne vet. Det finnes en del foreninger for dere pårørende, både kommunalt, men også på nettet. Det kan være lurt å få råd fra andre. Og ikke minst å møte forståelse... Jeg ønsker dere lykke til!!!

Tusen takk for svar [:)]

Ho dro som sagt tilbake til Oslo igår desverre, hadde håpet vi kunne snakke mer med ho.. Det går i sprøyter for henne nå, ho begynte med dette for snart 1 år siden sa ho(hasj før dette igjen), men flyttet først til Oslo for 8 mnd siden men gikk ikke rett på sprøyter. Ho spiser jo noe, men får 1200,- i uka og leve for så det er nok ikke mye som går til mat [&o] Ho sier smertene sitter i magen og går bakover i ryggen og ho ser jo ikke frisk ut heller..[&o]

Men hvorfor går hun ikke til lege? Å sette sprøyter er jo livsfarlig om det ikke er sterilt f.eks.. Kan jo være en av grunnene til at hun har så mye vondt.. Du tror ikke du hadde greid å overtale henne til å dra til lege? Hadde det hjulpet om du hadde tilbydt deg å være med kanskje??

ser at det er mennsker som sier at det ikke nytter med makt... Det gjorde det for meg, drev slv på med forskjellige stoffer, i hovedsak amfetamin, og det eneste som nyttet for meg var at min mor tok ordentlig tak! Hun ville ikke bare sitte å se på at jeg forfalt.
Hun flyttet med meg fra byen jeg bodde i til en annen by der vi har mange familiemedlemer. Jeg var sint og horibel mot min mor, og hun sier selv at det var en forferdelig tid( hun blir fremdeles kvalm av å tenke på det).

Pga. alle stoffene i kroppen min på den tiden, kunne jeg ikke tenke klart, så kun på "miljøet" som gode venner, og at jeg hadde det morro. Var så hjernevaska at jeg trodde livet i rus var det beste for meg selv om jeg begynte å slite både fysisk og psykisk en stund.

På nytt sted, med alle familiemedlemene mine rundt meg, begynte jeg sakte men sikkert å innse hvor tåplig jg hadde vært, og fikk dårlig samvittighet over å ha behandlet min mor på den måten jeg hadde gjort.
Er evig takknemlig nå for at hun "tvangsflyttet" meg, og røsket meg ut fra miljøet.

Nå har jeg vært rusfri i mange år, og kunne aldri tenke meg å begynne igjen! Venter mitt første barn og lever på dn måten i lykkerus. En ting er sikkert, begynner mitt barn å ruse seg, gjør jeg hva som helst, er så hard som mulig, på tross av om hun/han vil eller ikke! 

Lykke til [:)]

ingenting å gjøre før det er forsent??kontakte noen??

jeg blir så lei meg her jeg sitter, så ung jente..også med sprøyter[:o][:o]det er jo verre enn å sniffe det!!

når du først blir vant med sprøyter,hav blir neste??heroin[:o]

gud,noen må gjøre noe før det har gått for langt..

hun begynte med hasj,og har nå gått over til amfetamin..tror noen det stopper der??

Hun har nok ikke brukt dette hver dag i 8 mnd, da hadde hun vært død nå, mest sannsynlig... Sjekk armene hennes for sprøytestikk. Dersom hun er gul og har vondt i høyre side kan hun ha blitt smittet av hepatitt c.

man kan fint gjøre dette i 8 mnd hver dag uten å dø... heldigvis....

ORIGINAL: *Tessa*

ingenting å gjøre før det er forsent??kontakte noen??

jeg blir så lei meg her jeg sitter, så ung jente..også med sprøyter[:o][:o]det er jo verre enn å sniffe det!!

når du først blir vant med sprøyter,hav blir neste??heroin[:o]

gud,noen må gjøre noe før det har gått for langt..

hun begynte med hasj,og har nå gått over til amfetamin..tror noen det stopper der??

ehee må bare si at det er ikke nødvendigvis bli slik at man begynner med hasj, går over til amf og sprøyter og så er det rett på heroin....
det er bare bullshit....
og det er faktisk ikke verre å bruke enn sniffe det....
om man er nøye på at det man alltid bruker er rent og nytt, er det faktisk nesten bedre å ta det slik.
for det er snillere mot kroppen.

om man sniffer der så ødelegger man nesen, luktesansen og magesekken kan etse opp tilslutt.
derfor går mange over til sprøyter om de velger å ta dette stoffet hver dag.
MEN å si at det er slutten for henne syntes jeg er feil.

og for gudsskyld, det med å ta henne med på en hytte for å hjelpe henne liksom er helt feil måte og gjøre det på i mine øyne..
dette kan få stikk motsatt effekt.
vil hun ikke slutte og dere tar henne mot sin vilje kan det bare ende med at hun rett og slett hater dere.
hun må ville slutte for å klare det....

Noen ganger så tror jeg faktisk at man kan tvangsinnlegge personer. SELVOM de er over 18, dette skjedde med søstra til ei veninne av meg.

Beklager at jeg ikke vet svaret på tråden din , men anbefaler å ringe rusmiddel telefon eller noe slikt å prate med de.

ORIGINAL: Cali

Noen ganger så tror jeg faktisk at man kan tvangsinnlegge personer. SELVOM de er over 18, dette skjedde med søstra til ei veninne av meg.

Beklager at jeg ikke vet svaret på tråden din , men anbefaler å ringe rusmiddel telefon eller noe slikt å prate med de.

ett fett om de er over 18 eller ikke da... vil de ikke slutte selv, blir det verre...
å sende de til avrusning uten at de er klar for det er bortkastet.
de starter med engang de kommer ut derfra og da kanskje i verre grad....

jeg hvet faktisk ikke hva jeg har gjort visst det har vært min datter på 18 år... jeg hadde gjort alt for at ho skulle blitt rus fri makt eller ikke makt... har brukt piller å amfetamin selv men ikke sånn kjempe ofte men brukte det i 3 år til sammens... huff er utrolig vanskelig situasjon å mann føler seg hjelpesløs... ønsker dere masse lykketil videre..

stoooooooooooor klem fra meg[:)]

Jeg blir så sint på disse forbanna forskerne som går ut i media og sier at hasj ikke er farlig jeg assa!!!![:@][:@][:@][:@] Hasj i seg sjøl er jo ikke farlig, for virkninga går over fort!Men det er jo en inngangsport til noe tyngre når det ikke blir samme oppturen med hasj som det var første gangen!!! Tenk hvor mange unge som har ødelagt livet sitt pga at hjernedøde folk sier sånt i media!!!!!![:@][:@][:@][:@][:@][:@]

Problemet er ikke nødvendigvis å finne henne, det er å få overtalt ho til å frivillig slutte. Vi har prøvd å snakke med ho men ho blir sinna og skyver oss vekk..det vil vi ikke for ho skal ha et sted det er trygt å komme til om ho har problemer/blir syk osv. Vi vet nå at ho selger litt osv så håper faktisk ho blir tatt for det så de kanskje kunne satt ho inn lenge nok til at ho ble litt klar og det kanskje skremte ho.

Og kommentaren om at det var slutten for ho var drøy syns jeg[:'(] Mange som kommer seg ut og man går ikke nødvendigvis over på sterkere ting!

Back
Topp