Spm ang svangerskapskontrol

Sulten

Glad i forumet
Marslykke 2016
Når er det vanlig å ha første svangerskapskontroll?
Jeg føler liksom at jeg allerede burde hatt 1. Svangerskaps kontroll til nå, men har ikke fått time til legen før jeg er i uke 13. Dette til tross for at jeg har uttrykket bekymring ang flere ting til legekontoret, bla svangerskapsdepresjon og bekymring ang blodtype (rhesus minus).
Kanskje jeg "bare" er overbekymret men jeg har da likevel behov for å bli litt roet ned.

Er det mulig å ta svangerskapskontroll hos noe andre enn fastlegen?
Eventuelt hos hvem, og er det noe jeg kanskje kan gjøre i kombinasjon med tidlig ultralyd?
Har bestilt time til tidlig ultralyd hos Volvat i uke 10, er det slik at jeg kanskje kan ringe de og spørre om en vanlig svangerskapskontroll i samme slengen?

Jag ska ha min kontroll så jag är 12+4 , det är helt normalt å ta den runt den tiden.
Läste i ett annat forum att det är väl ett blodprov som inte ska tas innan uke 12.

Hur långt är du kommen nu ?
Och varför är du bekymrad över rhesus minus? :)

Du kan ta direkt kontakt med sjukhuset angående depression, då får du säkert prata med jm.

Såvidt jeg har skjønt kan du velge å ha svangerskapskontroll hos jordmor også! De som har litt behov for å snakke om litt mer enn bare medisinske hensyn er veldig fornøyd med jordmor, for de har som regel litt bedre tid! :-) det ville jeg anbefalt deg! :-)

Jag ska ha min kontroll så jag är 12+4 , det är helt normalt å ta den runt den tiden.
Läste i ett annat forum att det är väl ett blodprov som inte ska tas innan uke 12.

Hur långt är du kommen nu ?
Och varför är du bekymrad över rhesus minus? :)

Du kan ta direkt kontakt med sjukhuset angående depression, då får du säkert prata med jm.

Nå er jeg 9 uker å vei.
Er bekymret ang antistoffer mhh til blodtype.
Har pratet med jordmor og siden det var ferie osv der har jeg ikke fått time før ut i august. Men hun sa også at jeg skulle ringe til legen og forklare situasjonen og i tilleg si at jordmor anbefalte at jeg fikk komme til så raskt som mulig - i løpet av et par dager.
Men når jeg snakker med legekontoret følte jeg bare at jeg ble avblåst.

Såvidt jeg har skjønt kan du velge å ha svangerskapskontroll hos jordmor også! De som har litt behov for å snakke om litt mer enn bare medisinske hensyn er veldig fornøyd med jordmor, for de har som regel litt bedre tid! :) det ville jeg anbefalt deg! :)

Har fått time til jordmor i slutten av august, men da jeg snakker med henne på tlf mente hun jeg burde fått en tidlig time hos legen snarest mulig siden de ikke hadde mulighet å ta i mot meg med en gang.

Men jeg kan vel kanskje bestille en legetime privat?

Jeg skal til første kontroll hos legen på torsdag da er jeg 8+5, legen sa det va greit å komme inn med en gang siden jeg er førstegangs og hadde mass spm! :-)

Jeg skal til første kontroll hos legen på torsdag da er jeg 8+5, legen sa det va greit å komme inn med en gang siden jeg er førstegangs og hadde mass spm! :)

Det hørtes ut som en kjekk lege! :)

Jeg føler nesten som om jeg presser meg på legen min og plager han ved å ha spm og ønske om å komme tidligere til. Men kan jo hende ting bare virker mye verre i hodet mitt enn de egentlig er.

Det hørtes ut som en kjekk lege! :)

Jeg føler nesten som om jeg presser meg på legen min og plager han ved å ha spm og ønske om å komme tidligere til. Men kan jo hende ting bare virker mye verre i hodet mitt enn de egentlig er.
Er ikke så værst, hun er gravid selv så skjønner vel oss litt :p føler meg veldig paranoid jeg også, hver gang jeg føler noe eller ikke føler noe så er jeg sikker på att noe skal gå galt.. håper det hjelper litt å komme seg til legen! :-)

Er ikke så værst, hun er gravid selv så skjønner vel oss litt :p føler meg veldig paranoid jeg også, hver gang jeg føler noe eller ikke føler noe så er jeg sikker på att noe skal gå galt.. håper det hjelper litt å komme seg til legen! :)

Hjelper nok sikkert på å komme seg til legen, er slik jeg føler det iallefall. :)

Jeg vurderer nesten å bytte lege, legen jeg har nå er veldig faglig dyktig men relativt usympatisk.
Første gang jeg gikk til han spurte han hva jeg drev på med, på den tid var jeg i NAV og da presterte han med å svare "jasså, du er en av de ja." :p
Lurer også på om jeg hadde trivdes bedre med en dame lege.

Hjelper nok sikkert på å komme seg til legen, er slik jeg føler det iallefall. :)

Jeg vurderer nesten å bytte lege, legen jeg har nå er veldig faglig dyktig men relativt usympatisk.
Første gang jeg gikk til han spurte han hva jeg drev på med, på den tid var jeg i NAV og da presterte han med å svare "jasså, du er en av de ja." :p
Lurer også på om jeg hadde trivdes bedre med en dame lege.

Jeg bruker en anne lege en fastlegen min i komunnen, siden de har så liten tid og er lite sypatisk som du sier! ;-)

Jeg har også første kontroll rett før uke 13.. Men i dag ringte jeg til legekontoret da jeg har hatt litt blødning i helga. Fikk time allerede i morgen, så jeg er veldig fornøyd med det da jeg synes det er best å ha første kontroll ganske tidlig.. Synes det er sent med uke 12 og. Håper du får time! Trist og rart at du ikke har allerede fått..

Jeg synes også at du skal få komme inn til lege med tanke på rhesus minus. Har to søskenbarn som har det og de måtte få sprøyter for ikke å avstøte foster. Nå er det vel særlig med tanke på andregangsgraviditet, men likevel...

Jeg synes også du skal bytte lege sulten :happy:. Jeg synes nesten det er viktigere med en lege som er empatisk og som man har en viss kjemi med, enn bare en som er faglig flink. Hadde legen sagt noe sånt til meg, så hadde han fått så hatten passet! Det der hadde jeg rett og slett ikke funnet meg i!

Jeg gikk ikke til lege på mange år, men så plutselig skadet jeg meg sånn at jeg har vært ofte til lege og da så jeg at det med kjemi var kjempeviktig! Jeg byttet lege tre ganger før jeg endte opp med en fantastisk lege som jeg aldri kommer til å bytte!

Jeg håper det går bedre med deg Sulten, i hvert fall så er det ikke SÅ lenge nå til ferien er over, og da håper jeg det kommer i stand et ordentlig opplegg rundt deg :Heartred

Følte meg ikke særlig høy i hatten når legen plumpet ut med det nei, ble målløs og klarte egentlig ikke si noe som helst. Men har aldri følt meg komfortabel med ham i ettertid, men har hatt dårligere leger før. Han her er iallefall flink faglig og raskt ute med hendvendelser og div. Men merker jo mer og mer at det er ikke alt som betyr noe. Akkuratt nå trenger jeg mest å føle meg litt ivaretatt og rett og slett føle at noen ser meg og bryr seg.
Tenker mer og mer det blir å bytte fastlege, men er vel kanskje litt redd for å få noen som er "værre". Men jeg kan vel gjerne prøve ut noen leger før jeg bytter?
Og om noen har noen forslag til gode empatiske leger i bergensområdet tar jeg i mot tips med stor takk!

Eg har rehsus minus, det einaste som skjer er at ein tek 3 ekstra blodprøvar i løpet av svangerskapet pga det. Og dersom barnet viser seg å vere rehsus pluss, får mor ei sprøyte i skinka etter fødsel.

Jeg skal på første kontroll i uke 12. Synes det er helt greit for er ikke så mye de kan gjøre før det og de fleste leger lytter ikke etter hjertelyden før uke 12 uansett.

Eg valgte privat gynekolog/spesialist i svangerskap og fødsel sist svangerskap. Altså privat, så eg måtte betale alle besøkene. Men angrer ikke et eneste sekund. ☺
Helt fantastisk oppfølging hver 4 uke gjennom hele svangerskapet.
Alltid ultralyd for å sjekke utvikling, tar blodprøver ved behov og henvist til spesielle foster undrsøkelser tidlig pga at eldstemann er født med 1 nyre.
Har alltid god samtale før UL hvis det er noe eg lurer på.
Skal til samme lege denne gang og har første svangerskaps kontroll om 2 uker. Han ønsket å starte kontrollene fra uke 8 Så man kan velge å gå til noen andre enn faslegen hvis man ønsker det. Men det må dekkes selv.

Jeg er nå 8+5. Har fått første time hos lege i slutten av august og 4 uker etter der igjen hos jordmor.. Jeg ringte senest idag å spurte om det ikke var mulig å få prate med noen før, siden jeg er førstegangs og har en del spørsmål.. Men jeg ble og avfeid med at det var helt unødvendig.. Følte meg særdeles liten og ganske dom når jeg snakket med både legekontor og helsestasjon :sorry:

Back
Topp