spm ang svangerskapsforgiftning

Meep

Forelsket i forumet
jeg vet veldig lite om dette, og tenkte derfor spørre litt her inne.
hadde det ikke selv forrige gang jeg var gravid, og tror nok ikke jeg får det denne gangen heller. Men er bare litt nysgjerrig på hva det egentlig er?

Har skjønt at det kan være veldig farlig både for baby og mamma, og at noen faktisk må avbryte svangerskapet pga det[&:]
Kan noen fortelle meg hva svangerskapsforgiftning er, hvordan det skader baby og mamma og hvordan man merker om man har det?

Sorry, masse spm[:)]

Svangerskapsforgiftning eller preeklampsi er en tilstand der den gravide har forhøyet blodtrykk og proteiner i urinen. Ofte ses hevelse (vann) i bena, ødemer, og noen kan ha forstyrrelser i blodlevringen. Tilstanden kan også føre til eklampsi, som er krampeanfall med bevisstløshet hos en gravid.
Svangerskapsforgiftning kan gi symptomer fra de fleste av kroppens organer, men den gravide kan også være helt uten plager - særlig tidlig i forløpet. De vanligste plagene er hodepine, øyesymptomer, kvalme eller magesmerter. Ødemer (hevelser) er ikke alltid til stede.

Ser du har fått forklaring på det, men tenkte jeg kunne si noe om min personlige opplevelse av det. Jeg fikk påvist alvorlig svangerskapsforgiftning (HEELP) da jeg var 27.4 uker på vei. Jeg hadde et par ganger den siste uken fått skikkelige smerter øverst i magen eller brystet. De rundt meg sa at det sannsynligvis var luftsmerter. Det hjalp faktisk å ta to paracetter... Dagen før innleggelse gikk jeg Jentebølgen og følte meg bra bortsett fra litt forkjølet og hovne bein. Men så kom nok en dag med brystsmerter og jeg oppsøkte lege for sikkerhets skyld. Da hadde jeg høyt blodtrykk, eggehvite i urinen og høye...eller var det lave blodplateverdier.

Jeg vart sendt på sykehus umiddelbart og vart forberedt på at de måtte ta ut babyen samme kveld. Men han fikk bli værende i 5 dager til, fødte i 28,1 uke.

Er nå gravid iigjen og har økte sjanser for å få sykdommen igjen. Er veldig spent...bekymret siden symptomene var så svake, men dog så alvorlige....

Men du som ikke hadde det i første svangerskap har veldig små sjanser for å få det denne gangen, vet ikke om du kan få det heller faktisk....

Men lykke til!:)

Back
Topp